Ocean Globe Race: Je libo životní závod za cenu poloviny foilu na speciál IMOCA?

Foto: oceangloberace.com

Bylo nebylo, v roce 1973 odstartoval první Whitbread Round the World Race (1973-2001), závod se v pozdějších letech změnil na ikonický Volvo Ocean Race (2001 – 2019). Od dalšího ročníku si budeme zvykat na nový název The Ocean Race. Don McIntyre, který oživil“The 1968 Sunday Times Golden Globe Race” do podoby Golden Globe Race (sólo nonstop závodu kolem světa) se rozhodl vrátit i ke kořenům “Volva” a zorganizovat retro závody více členných posádek na lodích lodí postavených před rokem 1988 a vybavených “sextanty a kazeťáky” – tj. tím, co tehdy bylo k dispozici.

V roce 1973 odstartovalo na první Whitbread Round the World Race o délce 27 500 Nm 17 lodí se 167 členy posádky. Byl to první závod, jehož trasa vedla kolem světa se čtyřmi etapovým zastávkami. V dobách, kdy jachtingu dominovaly (ještě více než dnes) Velká Británie, Francie, USA a Austrálie, ho vyhráli Mexičané. To není překlep. Konkrétně loď Sayula II. pod velením magnáta přes pračky a amatérského jachtaře Ramóna Carlina. Během závodů přišli bohužel o život tři jachtaři. Všichni zahynuli, když je z paluby smetí vlna. Ikona jachtingu (nejen) své doby Eric Tabarly, závod nedokončil, protože hned dvakrát ztratil stěžeň. O soutěži a hlavně o vítězi existuje zajímavý dokument – The Weekend Sailor (Sváteční jachtař).

Aktuální závod s názvem the Ocean Globe Race je vypsán ve třech velikostních třídách s následujícím limitem startujících:

  • Adventure Class: 47- 56 stop, 12 startujících 
  • Sayula Class 56,1 – 66 stop, 8 startujících
  • Flyer Class od 68 stop, 8 startujících

Kromě roku návrhu lodi a prvního postaveného kusu (před rokem 1988) je kritériem pro přihlášení i schopnost plavidla bezpečně absolvovat náročnou soutěž. Z dostupných modelů proto organizátoři zatím povolují modely výrobce Nautor Swan pro dané kategorie a dále typy Nicholson 55, Grand Soleil 52, Oyster Lightwave 48 a Baltic 48.

Suyala II. Foto: facebook.com/oceangloberace

Start je plánován v Evropě na 10. Září 2023 a 30 000 Nm dlouhá trasa bude znovu rozdělena do Etap ze zastávkami v Jihoafrické republice, Austrálii, Novém Zélandu a v Jižní Americe. Posádky musí být obsazeny minimálně jednou ženou a jeden člen musí mít méně než 24 let. 

“Filozoficky” McIntire vychází z toho, že svět jako takový a i svět jachtingu se posouvají k novým technologiím; superrychlým lodím, foilům, elektronické stabilizaci “letu” a kosmickým materiálům. Zároveň roste komunita lidí, kteří chtějí zpomalit a trochu se porochnit v poklidném analogovém světě, kterému rozumí a který jim chybí z minulosti. Během relativně krátké doby, kdy je projekt vyhlášen, se objevilo několik vážných zájemců a mnoho pamětníků “starých dobrých časů” projekt podpořilo. Hlavně mezi majiteli starých Swanů je cítit radost – buďto si znovu zasoutěží kolem světa, nebo svoji loď výhodně prodají, protože případný zájem startujících oživí trh s těmito krásnými oldtimery. Malá ochutnávka:

Kdo by měl pocit, že je to jen další milionářská zábava, tak i s tímto pocitem organizátor počítal a připravil “milé” shrnutí nákladů. Citujeme: K přihlášení do ADVENTURE CLASS s osmičlennou posádkou třeba dobrý model Nautor Swan 55 za zhruba 180 000 $. To v případě když máte opravdu ambice na umístění, jinak můžete sáhnout po menší (a levnější) lodi. Příprava lodě s využitím práce posádky bude tak za 100 000 $, startovné 25 000 $, pojištění a různé další výdaje 20 000 $. Takže vstupní kapitál je cca 325 000 EUR. Ideální posádka by pak měla přispívat na celkové provozní náklady po světě, jídlo a údržbu… Po soutěži můžete svůj krásný Swan prodat za 200 000 dolarů. Celý tento životní zážitek bude v tomto případě stát 125 000 Euro, a to je cena, za kterou si koupíte polovinu jednoho foilu na novou IMOCA 60.

Více na: oceangloberace.com