Ocean Wings – automatizované křídlo pro plachetnice i nákladní lodě budoucnosti

Foto: vplp.fr

 

Nedávno jsme se podívali na koncept S-Jet od konstrukční kanceláře VPLP a při té příležitosti jsme krátce zmínili jejich jiný koncept – Ocean Wing (Oceánské křídlo), které se snaží řešit řadu nedostatků moderních plachet a různých hi-tech křídel a aplikovat toto řešení na velké lodě, včetně nákladních.

Aerodynamickou účinnost plachty omezuje několik faktorů. Plachta nedrží dobře optimální profil, protože je měkká, tenká a navíc se vytahá a poměrně rychle ztrácí optimální tvar (závodní jachtaři mohou vyprávět). Plachtu je ale možné v silném větru refovat, případně úplně skasat či zarolovat do stěžně. Křídla, které se objevují na různých závodních speciálech sice mají vysokou účinnost a umožňují lepší využití větru, ale doposud nebylo možné je refovat a stáhnout v silném větru.

Foto: vplp.fr

Konstrukční kancelář VPLP se pokusila uvedené omezení vyřešit a zároveň navrhnout křídlo, které by bylo možno automatizovat (automaticky ovládat) a případně použít na velkých lodích, aniž by to vyžadovalo zkušenou posádku se zvláštním výcvikem. Dalším požadavkem byla jednoduchá instalace a malé nároky na prostor na palubě (tj. žádné vanty, stěhy, vinšny…).

Vizualizace použiti Ocean Wings na plachetnici. Fotot: vplp.fr

Výsledkem je systém Ocean Wings na samonosném “stěžni”, ve kterém je umístěno vertikálně dělené, dvoudílné křídlo, u kterého je možné měnit profil. Zakřivení profilu může být rozdílné u paty a na vrcholu stěžně. Zároveň je celá soustava refovatelná až úplně skasatelná, protože se skládá z horizontálně dělených komor, které lze podle potřeby (síly větru) spustit. Celý systém je ovládaný elektronicky.

Vizualizace použiti Ocean Wings na nákladní lodi. Foto: vplp.fr

Prototyp byl instalován na malý závodní trimaran a otestován ve spolupráci s týmem francouzského jachtaře Rolanda Jourdaina. VPLP udává, že křídlo o ploše 21 m2 mělo stejné nebo lepší výkony než tradiční plachty o ploše 32 až 46 m2. Zároveň umožňovalo plavbu až do úhlu 20° na zdánlivý vítr.

VPLP na svých stránkách prezentuje hned několik konceptů, které používají systém Ocean Wings. Kromě rekreačních plavidel mezi nimi najdete i výzkumné nebo nákladní lodě. Podle kalkulace by na nákladních lodích mohl systém ušetřit 18 – 42% paliva, , což už může být pro rejdaře velmi zajímavé, zvláště s ohledem na zvyšování nároků na kvalitu paliva pro lodní dopravu  (např. max 0.5% podíl síry v jejich spalinách) , nehledě na jeho rostoucí ceny. Aktuálně je Ocean Wings instalován na demonstrátoru ekologických technologií Energy Observer a VPLP usiluje o komercializaci (již patentovaného) systému.