Od Setky ke ClassGlobe 5.80

Foto: www.maderski.pl

Nedávno jsme psali o ClassMini 5.80 – o konceptu lidových plavidel, na nichž chce Don McIntyre pořádat etapový závod kolem světa. V mezičase se ClassMini přejmenovala na ClassGlobe 5.80, asi aby se nepletla s Class Mini 6.5. Samotná myšlenka na minimalistické regaty není úplně původní. Ještě než zde byl McIntyre s projektem Classmini, byl zde Janus Maderski se svou  pěti metrovou lodí Setka a dvě transatlantické regaty.

Janusz Maderski je polský konstruktér lodí, které navrhuje tak, aby je mohli stavět amatérští stavitelé v neprofesionálních podmínkách. Jeho portfolio začíná u malých jednoduchých plachetniček na rybníky a jezera, pokračuje přes kajutovky, lodě na expediční jachting až k 18 metrové plachetnici. V nabídce má i malé motorsailery nebo motorové lodě na řeky a kanály.

Foto: www.maderski.pl

Jeho nejúspěšnější modelů je “Setka” neboli po našem Stovka. Název je odvozen od ceny prototypu. Ten stál v roce 1986 100 000 zlotých. Je to relikt doby dobře známé i u nás, kdy bylo moře stejně daleko jako devizový příslib, a tak se jachtaři zavírali do dílen kde léta rostly různé malé kajutovky s překližky a sklolaminátu určené pro místní přehrady. Právě pětimetrovou Setku si domácí stavitelé oblíbili. Je levná, jednoduchá na stavbu, vyspí se v ní 4 členná rodina, snadno se přepravuje. Lidová loďka prošla několika modifikacemi (Setka A, B, BA a L) které se liší délkou, typem kýlu (zatahovací, ploutev) a zohledňují například ponaučení z plavby na moři. 

I amatérská stavba může vypadat profesionálně. Foto: maderski.pl

V roce 2012 odstartovala první “regata” Setek z Portugalského Sagres s mezipřistáním na Kanárech a s cílem na Martiniku. V jádru šlo o kombinaci “sranda akce” s nápaditým, ale i riskantním PR, které potvrdilo kvality modelu nejen jako lidové víkendové plachetničky, ale i jako bezpečného oceánského plavidla, které umožňuje dlouhé plavby za extrémně nízkou cenu. Madersky na své stránce uvádí stavební náklady, dopravu do Sagres, jídlo a letenku pro návrat na 14 000 zlotých (při kurzu v daném roce je to cca 84 000 Kč a číslo zřejmě neobsahuje cenu práce a asi ani výbavu).

Možný způsob vaření v Setce, Foto: facebook.com/pg/setkaprzez.atlantyk

V jednu chvíli bylo přihlášeno 5 odvážlivců, ale na start se nakonec postavili dva. Sám konstruktér Janusz Maderski a Szymon Kuczynski. Cesta na Martinik jim trvala 45, respektive 44 dní. V roce 2016 se konal další závod. Z 32 registrovaných, který začali se stavbou a přípravami se nakonec na start postavilo 6 jednoposádkových a dvě dvouposádkové lodě. Podmínkou byl start na vylepšených verzích Setka A a BA, do kterých Maderski zapracoval ponaučení z první regaty. Dále měli účastníci například povinnost vést dokumentační blog o stavbě, což je dobrý způsob, jak šířit informace o amatérské stavbě, budovat komunitu fanoušků a motivovat váhající, jestli jde postavit si v garáži loď a plout s ní přes oceán. Všichni přihlášení do druhého ročníku plavbu dokončili. Ukázalo se ale, že při takto dlouhé plavbě už má loď problémy s váhou při obsazení dvěma osobami a zásobami.

Foto: maderski.pl

Aktuálně Maderski a skupina nadšenců připravuje ročník 2020, který by měl startovat 11.11.2020. Znovu ze Sagres přes Kanárské ostrovy na Martinik. Aktuálně se registrovalo a své lodě staví nebo připravuje 10 jachtařů (devět polských a jeden z Holandska). Momentálně si převážně pochvalují covidové prázdniny jako čas na stavbu (jeden z videoblogů níže). Možná bude zajímavé, že závody Setiek přes Atlantiku jsou prezentovány  jako nejdelší a nejnáročnější Polská regata a stále se drží étosu, že jde hlavně o účast. Startovné se neplatí (pokud nepočítáme zakoupení plánů) a vyhrává každý, kdo dopluje do cíle. 

 

No a oslí můstek k Donu McIntyreovi. V roce 2018 se dozvěděl o Setkách a jejich závodech. Don je dnes hlavně podnikatel v oboru organizace retro Regat. Snaží se oslovit široké skupiny jachtařů, kteří nemají na drahé hi-tech lodě, nemají čas a zkušenosti budovat si tým a okruh sponzorů, případně jim prostě vyhovuje jednoduchost a jistá starosvětskost. S Maderskim se dohodl na přípravě plánů pro ClassGlobe 5.8, co je zjednodušeně o 80 cm prodloužená Setka. První trup pro McIntyre staví další Polák Piotr Czarniecki, stavitel Setky Atom s níž absolvoval závod v roce 2016. Jeho blog o stavbě, který je znovu povinný pro každého kdo chce soutěžit najdete zde.

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!