Odstartoval Transat Jaques Vabre

Start Transat Jacques Vabre, foto: transatjacquesvabre.org

Zatímco účastníci Mini Transatu odpočívají v Las Palmas a připravují se na druhou etapu na Martinik (startuje v Sobotu 2.11.), odstartoval tento víkend další velký transatlantický závod – Transat Jacques Vabre.

Pokud budete, podobně jako autor těchto řádků, dumat nad tím kdo byl Jacques Vabre, tak je to značka kávy, která od roku 1993 každý lichý rok organizuje závody z Le Havre do některého jihoamerického přístavu, který je spjat z tradicí exportu kávy do Evropy. V současnosti je cílem přístav Salvador de Bahia v Brazílii. Závody dlouhé 4350 námořních mil jsou i nejdelší transatlantické závody vůbec. Od roku 1995 se jezdí jako dvouposádkové a aktuálně se startuje ve třech kategoriích.

Trasa závodu, Grafika: transatjacquesvabre.org

Nejmenší kategorií je Class 40. Trupy podle pravidla “krabice” musí být maximálně 12,19 m dlouhé, 4,5 m široké s ponorem max. 3 metry. Trup nesmí obsahovat karbon (povolený pro stěžeň), kýl je pevný, povolených je maximálně 8 plachet. Asociace třídy registruje celkem 159 lodí, z toho 27 v sobotu odstartovalo do Brazílie.

Další třída, Multi 50, jsou trimarany omezené délkou a šířkou lodě na 15,24 m. Třída je zatím malá. Odstartovali jen tři lodě (dvě další se teprve staví). Favority jsou Thibaut Vauchel Camus a Frédéric Duthie z týmu Solidaires en Peloton-ARSEP, kteří se soutěž připravují od začátku roku 2018.

Multi 50 v Le Havre, foto: transatjacquesvabre.org

No a nakonec v “královské” třídě IMOCA odstartovalo 29 lodí. 16 z nich je vybaveno foily. Mezi nimi jsou čtyři zcela nové lodě: Advens for Cybersecurity (Thomas Ruyant, Antoine Koch), Apivia (Charlie Dalin a Yann Elies), Hugo Boss (Alex Thomson a Neal McDonald) a Arkea Paprec (Sébastien Simon a Vincent Riou). Arkea Paprec je handicapovaná, protože při převozu do Le Havre se jeden foil zlomil a tak bude startovat pouze s tím zbývajícím. Favoritem je tým Charal (Jérémie Beyo a Christopher Pratt), který loď spustil už loni a měl výhodu nejdelší přípravy. 

Nové lodě IMOCA navrhovali tři architektonické kanceláře. VPLP (Charal, Hugo Boss) a Verdiers (Apivia, Advens for Cyberscurity) si po letech spolupráce aktuálně konkurují. Arkea Paprec sáhla po návrhu od konstruktérského týmu Juana Kouyoumdjian. Od nových modelů se očekávají až 10% lepší výkony. Alex Thompson tvrdil, že jeho nová loď zvládne 30 uzlů už v 18 uzlovém větru. Zaklínadlem jsou foily, které se objevují v různých tvarech – C, U, L. Foily se instalují i na starší lodě protože bez nich konkurenceschopnost prostě klesá. V startovním poli je i Boris Herman (s Willem Harrisem) na lodi Malizia II, který si v létě zajistil pozornost přeplavbou s Gretou Thunbergovou do New Yorku.

Počasí v Atlantiku, foto: transatjacquesvabre.org

Po dvou dnech soutěžení byla velkou neznámou strategie plavby vzhledem k vývoji počasí. Uprostřed Atlantiku je tlaková níže s nejistým vývojem. Všechny Multi 50 zatím zvolili konzervativní trasu podél pobřeží. Open 40 jsou převážně za mysem Finisterre, takže mají čas na rozhodnutí, ale i mezi nimi už pár lodí směřuje za riskantnější trasou na západ. Mezi IMOCAmi se průběžně první a favorizovaná Charal rozhodla pro jistoty u pobřeží, zatímco například Hugo Boss, Bureau Vallée II a Maitre Coq IV hledají rychlejší trasu na západě. Průběh můžete sledovat zde.