Odstartovala Velikonoční regata

V neděli 30. 3. v 10.05 odstartovala Velikonoční regata, největší český offshore závod v Chorvatsku.

Na startu je letos rekordních 45 lodí. V sobotu proběhlo v marině Hramina slavnostní zahájení a porada kapitánů. Start se odehrál v prostoru u Murteru nedaleko majáku Prišnjak. Lodě po startu absolvovaly krátké křižování proti silné bóře. Po otočení ostrova Maslinjak šly genakry nahoru a lodě se vydaly na jih v příznivém větru směrem na Dubrovník.

Některým posádkám dělal silnější vítr problémy, a tak o dramatické situace nebyla nouze. Viděli jsme několik spinoutů (nekontrolovaných vyostření) a několik genakrů to nevydrželo a roztrhalo se.

Lodě se rozdělily na čtyři skupiny – úplně na volné moře až nad ostrov Žirje zamířila první skupina v čele s lodí číslo 28 kapitána Michala Konupčíka, mezi ostrovy Žirje a Kaprije druhá skupina, kterou vedla loď 37 kapitána Martina Pospíšila. Ve skupině mezi ostrovy Kakan a Kaprije vedla loď 10 kapitána Jiřího Macha a podél pobřeží pluly lodě v čele s lodí číslo 27 kapitána Zdeňka Pavlíčka.

Lodě pluly rychlostí 8 až 9 uzlů a zamířily k průjezdnému cíli u Vela Luky na Korčule. Tím projela po sedmé hodině večer jako první slovenská posádka Michala Kelemena.

Noc byla náročná a napínavá. Střídaly se silné poryvy větru s místy bylo bezvětří. Pořadí na čele se často měnilo. Některé lodě obepluly Lastovo levobokem, pár jich zamířilo do Mljetského kanálu, loď číslo 40 kapitána Tomáše Melzera to vzala dokonce tryskou. Ráno se na konci Mljetu objevila jako první loď číslo 29 kapitána Standy Štrobla, za ní se drželi Kolotočári Michala Kelemena a třetí plula loď 26 Petra Kupky. Toto pořadí nakonec vydrželo až do cíle.

Po dramatickém dojezdu, kdy se jim utrhla otěž od geny, se vítězem první etapy stává loď číslo 29 kapitána Standy Štrobla! V cíli nechtěli poskytnout žádné rozhovory. Proč? „My jsme tady dávali rozhovory poslední dva roky a pak jsme vždycky ve druhé etapě dojeli někde na chvostu, a tak jsme se rozhodli, že žádný rozhovor dávat nebudeme,“ vysvětlil kapitán. Nedá se nic dělat, rozhovor uděláme až v Hramině!

Na druhém místě první etapy doplula loď číslo 4 – Kolotočári Michala Kelemena, následovaná lodí číslo 26 kapitána Petra Kupky. V cíli nyní vane vítr kolem 20 uzlů.

Jak popsal jízdu Michal Kelemen? „Bylo to náročné, jako vždy. Po startu jsme se báli, jak moc bude vítr silný, aby nám vydržel materiál, hlavně balón. Je jednoduché ho na začátku závodu vytáhnout a hned ho roztrhat a skončit. Start se nám nepovedl, po otočení ostrova jsme proto balón hned vytáhli a zamířili podle plánu jižně od Žirje. Průjezdním cílem jsme projeli první už několikrát, ale nikdy jsme to do cíle nedotáhli. Stejně jako letos. Nevím, zda nám nestačí síly, nebo jednoduše nemáme před Dubrovníkem štěstí. Rozestupy mezi loděmi jsou malé, každá chyba se počítá. Rozhodovalo se v bezvětří pod Korčulou, to byl vlastně nový start. Viděli jsme loď, která se u Lastova rozjela, tak jsme tam zamířili a podařilo se nám udržet v čelní skupině. Naštěstí materiál vydržel. Teď se musíme dobře vyspat a užít si správně druhou etapu!“

Jak se vybojuje třetí místo s lodí plnou vody? To nám prozradil Petr Kupka: „Snažili jsme se plout podle větru, podle předpovědi, se znalostí místních zvyků, co máme. Bohužel máme loď takovou, jakou jsme si vylosovali, stařičkou. Teče do ní hodně, zřejmě ji někdo naboural na zrcadle. Bilge pumpa sice běží, ale nečerpá, a ruční nám odešla, takže vody v lodi bylo hodně. Takže jsme museli vybírat kýblem. Byla to docela velká zátěž a handicap, protože nám chyběl člen posádky, který musel vybírat. Takže třetí místo s plnou lodí vody je skvělý výsledek. Po špatném startu jsme se vydali podél břehu ke Zmajanu a Tijatu až k Rogoznici, kde se lodě zase sjely. Pak jsme se snažili využít dýzu u Visu a průjezdním cílem jsme projížděli sedmí. A pak jsme pluli až k Lastovu, až k majáku Glavat. Tam jsme získali náskok a vybojovali třetí místo. Nálada byla výborná.“ 

Poslední loď doplula do cíle v pondělí 31. 3. před 18. hodinou. Teď čeká na posádky den odpočinku, oprav a příprav na druhou etapu, která povede zpět do mariny Hramina a bude odstartována ve středu 2. dubna ráno.

Kdo vyhraje jubilejní 25. ročník Velikonoční regaty, největšího českého námořního závodu, to se dozvíme nejpozději v pátek 4. dubna, kdy všechny lodě doplují do cíle.

Průběh závodu lze přehrát zde: https://app.seesea.cz/map/vr-2025

Pro více informací, hi-res fotografie, videa nebo rozhovory mě neváhejte kontaktovat.

Eva Skořepová

PR manažerka Velikonoční regaty

www.velikonocniregata.cz