Byl to vzrušující začátek 4. etapy závodu McIntyre Ocean Globe Race v Punta Del Este v Uruguayi. 5. března jen několik sekund po startu ve 14:00 místního času Spirit of Helsinki FI (71) přeťali startovní čáru jako první, Outlaw AU (08) jako druzí a Pen Duick VI FR (14) jako třetí. Vyplouvali za náročného počasí – 15uzlový jihozápadní vítr, v poryvech 25, a k tomu 3-4 metrové vlny na moři.
Pen Duick VI FR (14) ztratil jednoho muže posádky – MOB.
Maiden UK (03) rádiem v 17.17 nahlásil Man Over Board – o kterém bylo později potvrzeno, že je členem posádky Pen Duick VI. OGR požadovalo potvrzení od všech účastníků a Spirit of Helsinki oznámil, že MOB byl z Pen Duick VI a dotyčná osoba byla nalezena.
Pen Duick VI s kapitánkou Marií Tabarlyovou, obklopená 12 dalšími jachtami ve flotile OGR, se zastavila v 17:15 UTC, 1,25 nm za startovní čarou a 0,4 nm od pobřeží. Závodit znovu začali v 17:20 UTC, ihned poté, co byl člen posádky zachráněn. Posádka na palubě Pen Duick VI využila svůj záchranný systém MOB k nalezení muže přes palubu, jehož identita je stále neznámá.
Pen Duick VI, tweetováno 6. března 2024
„Celá posádka na palubě je v pořádku, jen jeden člen je příliš nedočkavý a potřeboval se trochu ochladit. Sebrali jsme ho velmi rychle a hned poté jsme byli zpátky v závodě.“
Evrika FR (06) & Explorer AU (28) narazili na bóje těsně po startu na velkých mořích.
Všechny čeká přes 6550 nm náročné plavby – vrtkavý vítr, koňské šířky a Biskajský záliv, je na co se těšit!
Během prvních 30 minut se také ohromující Swan 65 Evrika FR (07) a vítězové IRC 3. etapy Triana FR (66) dostali příliš blízko k sobě a jen těsně se vyhnuli srážce. Výsledkem ale byla kolize Evriky s bójí jejich čelenem. Od Evriky ještě nebyly obdrženy zprávy o škodách, ale muselo to být složité…
Flotila pokračuje na cestě do Cowes. První jachty se očekávají v cíli v Royal Yacht Squadron přibližně 9./10. dubna.
Po tom, co by se dalo popsat jako hektický začátek 4. etapy McIntyre Ocean Globe v Punta del Este 5. března, se podmínky pro flotilu OGR nezlepšily. 13 klasických jachet závodících po celém světě na oslavu 50. výročí závodu Whitbread Race se po slunečné přestávce v Punta del Este vrátilo zpět do reality na bouřlivém moři.
Situace se pro 137 námořníků nevyvíjí nijak růžově. Po prvních pěti dnech závodění je flotila jen 560 mil daleko od startu a na stejnou vzdálenost je roztažená do šířky. Vzhledem k tomu, že na obzoru nejsou žádné silné jihovýchodní pasáty, vypadá to, že frustrující protivětry a nepříjemné místní podmínky budou pokračovat i v nadcházejícím týdnu. Na této poslední etapě může flotilu docela dobře čekat cokoliv a kdokoliv může triumfovat. Ne kvůli velkým mořím nebo bouřím, ale kvůli chytré taktice a naprosté trpělivosti, které jsou potřeba k tomu, abyste se v těchto protivětrných, proměnlivých a nepředvídatelných podmínkách neustále pohybovali vpřed.
Pohled na mapu dává nahlédnout zajímavé taktiky, které v těchto podmínkách zvolili jednotlivé posádky. Pen Duick VI FR (14), Translated 9 ITL (09), Neptune FR (56) a Outlaw AU (08) se všichni vydali východní cestou, zatímco druhá skupina vedená Maiden UK (03) a Trianou FR (66) se rozhodli držet se blíže k loxodromě a pobřeží. Nadcházející dny ukážou, kdo se rozhodl správně. Není zde žádný dominantní větrný systém, který by byl pro volbu důležitý, a krátkodobě to vypadá na silný vítr, který požene vodu přes paluby a potrápí unavené posádky.
Přicházejí také zprávy o škodách a potřebách údržby napříč flotilou. Nejvážnější utrpěla krásná 65 stop vysoká Swan Evrika na startu závodu po kolizi s vedoucí IRC Trianou FR (66), což mělo za následek její srážku s bójí.