OGR23: Pen Duick překročil rovník jako první!

McIntyre OCEAN GLOBE 2023 - COPYRIGHT FREE for Editorial Use. Maiden crew finally find the wind and plan to shake off their good friends Translated 9. Credit: Team Maiden / OGR 2023

Aktuální informace ze závodu Ocean GLobe Race 2023, 29.9.2023

  • Pen Duick VI FR (14), na jehož palubě pluje i Ondřej Kotáb, jako první překročil rovník, první v liniové poctě a první v IRC! Maiden UK (03) a Translated 9 IT (09) jsou tak blízko, že by mohli být považováni za pár!
  • Zachráněný námořník byl unesen záhadnou lodí a zmizel dříve, než mohl dojít k setkání s dakarským námořnictvem.
  • Kompenzace 32 hodin pro Outlaw AU (08) po záchraně uvízlého námořníka. Falešný poplach tísňového signálu PLB na lodi Neptune FR (56). Vše je ale v pořádku.
  • Spirit of Helsinki FI (71), L’Esprit d’équipe FR (85) a White Shadow ESP (17) chytře taktizují.

Zbytek flotily se pomalu proplouvá rovníkovým klidem. Kapitánka Marie Tabarly a její odhodlaná posádka Pen Duick VI byli první, kdo překročili rovníkové tišiny, dosáhli jihovýchodních obchodních větrů a včera ráno jako první překročili rovník. Nyní mají náskok 337 nm před svými nejbližšími soupeři, Spirit of Helsinki. Pen Duick VI je celkově první a první v IRC handicapu pro celou flotilu, kteří chytili pasátní větry a řítí se vpřed.

Překročení rovníku tradičně zahrnuje návštěvu římského boha moře ‚Neptuna‘ a co nejbláznivější ceremonii, kdy nováčci, přezdívaní Pollywogs, se stávají Shellbacks. Kapitánka Marie potvrdila, že měli ‚zábavnou‘ ceremonii, ale nyní není čas ztrácet čas. „Jsme v čele, ale musíme pokračovat v tlačení. Před námi je spousta nástrah a chceme-li vyhrát, musíme dorazit tři dny předem,“ řekla Marie. S IRC hodnocením musí Pen Duick VI přijít tři dny před Translated 9, aby získali titul vítěze IRC!

Stav závodu

Mezitím Jussi Paavoseppä, (kapitánka lodi Swan 651) a Spirit of Helsinki, nejbližší konkurent Pen Duick VI, bojují tvrdě, aby držely krok. Jsou sice dny vzadu, ale zdá se, že se jim také podařilo vyhnout nejhoršímu z atlanticky rozmarného počasí.

Chybí nám jen studené pivo a vítr,“ říká Jussi.

Zbytek flotily pokračuje v plížení se skrz nepravidelné a slabé větry. Maiden a Translated 9 se již dny pohybují pár stovek metrů od sebe. Ve skutečnosti se dostali tak blízko, že kapitánka Maiden Heather a co-skiper Translated 9 Vittorio zahájili službu námořního rande na slepo prostřednictvím VHF. Anonymní profily členů posádky se předávají tam a zpět a členové posádek si poté vybírají své rande na slepo, jež je proběhne v Kapském Městě! Ve vzduchu by mohla být i láska, v tom velmi horkém a vlhkém prostředí! Budeme vás informovat. 🙂

McIntyre OCEAN GLOBE 2023 – COPYRIGHT FREE for Editorial Use.
Maiden crew finally find the wind and plan to shake off their good friends Translated 9.
Credit: Team Maiden / OGR 2023

Zjevně myšlenka na slepá rande inspiruje posádku lodi Translated 9 k rychlejší plavbě.

„Jsme velmi blízko, můžeme jim skoro říct ‚ahoj‘. Když vidíte loď tak blízko sebe, chcete jí ukázat ukázat, že jsme rychlejší,“ říká kapitán Translated 9 Marco Trombetti.

Na nejvýchodnějším kurzu a jediný účastník na „druhé straně“ rovníkového klidu je Outlaw AU (08), který v úterý zachránil osamělého muže plujícího na 20stopové kanoji, 90nm od pobřeží Dakaru. OGR a Senegal/Dakar MRCC koordinovali místo setkání, které by umožnilo vyzvednout trosečníka dakarským námořnictvem u pobřeží Dakaru. Kapitán Campbell Mackie a jeho posádka změnili kurs a 20 hodin táhli námořníka a jeho kanoji k místu setkání. Ale v pak se v dohledu od pobřeží objevila další „záhadná“ kanoje, která se k té původní připojila a obě společně odpluly zpět na moře! Bez slova! Outlaw se vrátil do závodu bez dalších informací o tom, proč tam námořník-trosečník vůbec byl.

Po pečlivé analýze časové ztráty Outlaw s tím, že se odchýlili od svého kurzu na více než 20 hodin, organizátoři OGR udělili Outlaw 32 hodinovou časovou kompenzaci, která bude odečtena od jejich času v cíli v Kapském Městě.

„Už vícekrát jsem zažil, kdy závodní jachta mění kurz, aby poskytla pomoc, a obvykle je rozhodování o kompenzaci jednoduchým procesem. Tohel ale byla noční můra kvůli rovníkovému klidu a problémům s časem a rychlostí. 20 hodin při 2 uzlech je jen 40 mil. A Outlaw se přesunul do zcela odlišného počasí. Přesto věříme, že je to spravedlivé,“ řekl Don McIntyre, ředitel OGR.

„Začalo to bouřkou s rychlostí 35 uzlů, dnešní den strávili v dusnu a skončili bez větru. Těšíme se na vítr po rovníkovém klidu,“ hlásí Outlaw.

McIntyre OCEAN GLOBE 2023 – COPYRIGHT FREE for Editorial Use.
Rinze and Mehdi shooting the breeze, well, the lack of.. .
Credit: Team Outlaw / OGR 2023