Ondřej Kotáb z OGR23: Pen Duick VI vyráží do další etapy

Pen Duick VI se vrací do Kapského Města. Ikonická jachta se vrací do historie, protože se již v roce 1973 zúčastnila závodu Whitbread Round the World Race. Credit: OGR2023/Rob Havill

Pár slov o první etapě OGR a přípravách na druhou z paluby plachetnice Pen Duick VI

V průběhu první etapy závodu jsme upluli 7 803 mil za 40 dní a 5 hodin. Ač jsme byli většinu času na prvním místě, tak kvůli bezvětří nás pár dní před Cape Townem předhonila loď Spirit of Helsinki. Trochu jsme jim k vítězství pomohli, protože jsme si při pravedlných relacích s flotilou vzájemně sdělovali svou polohu a povětrnostní podmínky. A oni díky tomu věděli, kde je málo větru a pluli logicky více na jih, kde ho našli více. Ale my bychom se zachovali stejně v podobné situaci.

Plavba probíhala jinak v pohodě, na palubě Pen Duicka VI byla dobrá nálada a pohoda. Vyhnuly se nám rovněž vážnější technické problémy. Praskly nám jen dva šekly v takeláži. Naštěstí oba ve slabém větru. Počasí bylo vesměs příznivé a jen několikrát dosáhl vítr síly větší než třicet uzlů a čtyřicítka se na větroměru objevila asi jen dvakrát.

 Já se za plavby věnoval mimo normálních povinností také astronavigaci. To nebylo původně v plánu, ale začal jsem ji dělat vlastně pro sebe. A když kapitánka Marie a navigátor Philippe viděli, že to umím, tak mi ji zcela přenechali. A tak jsem měřil Slunce při kulminaci, Měsíc v různou denní dobu a planety Venuše a Jupiter za úsvitu stejně jako třeba hvězdy Sirius, Capellu, nebo Rigil Kentaurus. Z výšky změřené sextantem jsem poté s pomocí polských navigačních tabulek TN-74 a anglického The Nautical Almanac vypočítával naši polohu.  

Marie a Philippe měli díky tomu více času na správné regatové nestavení plachet a vymýšlení vhodné taktiky. A vedli si výborně. Většinu času jsme byli v čele flotily s velice slušným náskokem. Oblast koňských šířek jsme propluli úplně hladce, v podstatě by se dalo říct, že severovýchodní pasát se volně změnil na jihovýchodní a v obávané oblasti jsme měli bezvětří snad jen dvě hodiny. Kdo tam byl, tak asi potvrdí, že to bývá náročnější.

Čas doplutí, než jsme se dostali do bezvětří, vypadal na 36 dní, což by by byl skvělý čas. Před 50 lety jich vítězná loď Burton Cutter potřebovala 42. Nakonec to tedy bylo těch 40 a pár hodin.

V cíli jsme ale dostali dodatečnou penalizaci 72 hodin za poškozenou pečeť na vodotěsném vaku s telefony. Vak byl uložen ve stejné prostoře, kde bylo jídlo a při přesouvání zásob došlo patrně k jejímu poškození. Důvod otevírat vak nebyl. Před startem jsme odevzdali seznam elektronických zařízení a kdyby někdo chtěl mít u sebe telefon, tak ho mohl někde schovat. Do kapes nám Race Control nenahlížela a ani se to nepředpokládalo. Poučení pro příště, pečetě je třeba ještě omotat páskou kvůli ochraně. 

Postupně do cíle dorazily i další lodě, Translated 9 a Maiden nedlouho po nás. A jako předposlední z flotily necelých 24 hodin před startem druhé etapy to byla plachetnice Explorer

Některé lodě řešily větší problémy. Translated 9 měnili například hlavní stěžeň, Sterna řeší praskliny na stěžni s nestihne kvůli tomu start. Na lodích Maiden a Evrika měli nemoci, nebo menší úrazy.

V Cape Townu došlo také k jednomu s úžasných setkání ke kterým občas na moři dochází. V dubnu jsem se loučil s mými polskými přáteli Darkem a Agniezkou, kteří odplouvali z Nového Zélandu na svojí lodi Lady Twin a nyní jsme se opět setkali tady, v Kapském měste. A společně jsme si vyšlápli Stolovou horu.

V přípravách na další část plavby vyvstala otázka předpovědi počasí. Stanic, které vysílají mapy weatherfaxu je pomálu a jiné zdroje prakticky nejsou. Požadovali jsme, aby nám byly tyto informace zasílány stejně jako to bylo před 50 let Race Control. Bohužel jsme neměli úspěch, a tak bylo alespoň přislíbeno, že bude zasláno varování, bude-li předpověď na vítr silnější než 35 uzlů. Ředitel závodu  trvá na tom, aby byly podmínky jako v roce 1973. Tehdy ale vysílala Race Control předpovědi  tzv. Weather Bulletin pro celou flotilu dvakrát denně. Něco takového ale Don McIntyre v roce 2023 odmítá. Mezi jachtaři se proto objevil názor, že takto se posuneme spíše do roku 1873.

Dnešní nedělní start určitě nestihne americká loď Godspeed, která nabrala zpoždění kvůli opravě takeláže. Je otázkou, jestli bude moci v závodě pokračovat. Podle pravidel, musí dorazit do Kapského města nejpozději dva dny po odstartování druhé etapy. 

Chcete-li, můžete závod sledovat na stránce oceangleberace.com v sekci LIVE. A třeba držte palce.

Ondřej

OGR ŽIVĚ ZDE