Je to jedna z věcí, které se člověk našprtá, ale v praxi je zas tak často nevyužije. Každopádně by je měl každý velitel plavidla ovládat, příležitostně opakovat, a když už nic jiného, měl by mít někde v kokpitu nebo v hlubinách navigačního stolu tahák.
Základní pojmy:
- Krátký signál: 1 s. (-)
- Dlouhý signál: 4-6 s. (— )
Prostředky: píšťala/siréna (houkačka), světlo – kruhové bílé světlo, viditelné na minimální vzdálenost 5 mil. Signály plavidlo opakuje v úsecích kratších než 2 minuty.
Manévrovací signály loď ve vzájemném dohledu (Pravidlo 34)
– měním kurz vpravo (na pravobok).
– – měním kurz vlevo (na levobok).
– – – couvám (pohon vzad).
– – – – – (a více) nerozumím/jaké jsou vaše záměry?
Úzký plavební pás a předjíždění (Pravidlo 34)
— — – Chci předjet po pravoboku
— — – – Chci předjet po levoboku
— – — – Souhlas předjížděného
— Slepá zatáčka / omezený rozhled v úžině: 1 dlouhý (oznámení). Loď z protisměru protisměru odpoví 1 dlouhým.
Plavba lodí za snížené viditelnosti
— Plavidlo se strojním pohonem/ opakovat ve dvouminutových intervalech
— – – Plachetnice/ plavidlo provádějící lov ryb/ plavidlo s omezenou manévrovací schopností/ remorkér/ plavidlo omezené svým ponorem/ neovladatelné plavidlo
— — Plavidlo se strojním pohonem/ stojící
— – – – Poslední loď vlečné sestavy
– – – – Lodivod

