Plachetnice pro rakety

Foto:facebook.com/VPLPdesign/

Nedávno jsme na stránkách Krásy jachtingu psali o technologii Ocean Wings od francouzské konstrukční kanceláře VPLP. Skládací křídlo pro pohon lodí slibuje vyřešit zásadní problémy použití plachet na velkých dopravních lodích. Systém má samonosný stěžeň a nevyžaduje mnoho místa na palubě. Ovládá se elektronicky a mechanicky, takže nepotřebuje ani dodatečnou posádku. Díky efektivnímu profilu dvoudílného křídla je vysoce účinný a je použitelný pro velký rozsah rychlosti a směru větru. Samé superlativy… už jen najít někoho, kdo má nějaký ten million eur, aby to otestoval v praxi. No a ten někdo se našel. Ariane group, evropský výrobce kosmických nosičů rady Ariane a balistických raket pro francouzské ponorky.

Ariane group potřebuje své rakety Airane a Vega (a i ruské nosiče Sojuz) vozit na kosmodrom Kourou ve Francouzské Guyaně na břehu Atlantiku (čím blíže k rovníku raketa startuje, tím má vyšší nosnost). Přitom její nákladné lodě musí překonat i několik kilometrů po řece s nebezpečným korytem a úzkou plavební dráhou. Do nedávna společnost používala dvě lodě (MN Colibri a MN Tukan). S příchodem nové nosné rakety Ariane 6 přišla i potřeba nového plavidla, které se bude jmenovat Canopée (Baldachýn).

Kolibri, současný pracant u Ariane Group končí. Foto: https: compagnie-maritime-nantaise.com/en/vessel-ro-ro-mn-colibri

Ariane 6 má jiné rozměry než předchozí modely. S nástupem komerčních raket, hlavně firmy Space X, začal významně růst tlak na cenu dopravy do vesmíru a tak je nutné hledat úspory všude, kde to lze. Včetně dopravy raket z továren v Evropě do Jižní Ameriky. Nová loď má proto ušetřit náklady za dopravu nižší spotřebou paliva. Canopée vzniká v rámci konglomerátu firem Alizés (součástí jsou firmy Zephyr and Bore a Jifmar Offshore Service). Zmíněná kancelář VPLP připravila návrh lodě a v mezičase se jí s pomocí firem Ayro a CNIM podařilo demonstrovat možnosti křídla Ocean Wings na lodi Energy Observer

Demonstrátor Energy Observer Foto:facebook.com/VPLPdesign/

Koncepce lodi vychází ze standardních menších Ro-Ro (Roll on – Roll off) lodí převážejících náklady kolového typu (auta, kamiony, kolové přepravníky), které si na jejich palubu mohou sami vyjet po rampě. Limitujícími faktory pro návrh lodi byly ponor, délka a manévrovatelnost – to všechno je dáno parametry řeky Kourou. Loď tak bude mít délku 121 metrů, šířku 23 metrů a ponor 5 metrů. Z důvodu lepšího výhledu při plavbě po řece bude prostor pro posádku vpředu, a to i za cenu horších podmínek a komfortu při plavbě ve vlnách oceánu.

Foto:facebook.com/VPLPdesign

Pohon lodi je hybridní a to ve dvojím smyslu slova. Základem jsou 4 motory po 2300 kW, které budou kromě dieselu spalovat i LNG (zkapalněná zemní plyn s nižším obsahem zplodin) a výkon bude přenášen přes dvě hřídele na klasické vrtule. Doplňkovým pohonem budou 4 křídla Ocean Wings o celkové ploše 1,450 m², které mají pomáhat při plavbě a ušetřit až 30% paliva neboli 7200 tun za rok. Loď se bude (podle dostupné schematické mapy) plavit na tradičních pasátových trasách z Evropy do Karibiku, přičemž bude využívat možnosti “weather routingu” tj. optimalizace trasy podle větru známého z vrcholných jachtařských akcí. Výsledkem má být cestovní rychlost 16,5 uzlu, což je o 10% více než na současných plavidlech Tukan a Kolibri. Loď je navržena s přepravní rampou na 200 tun nákladu a na vodu by se měla dostat v roce 2022 spolu s nástupem zmiňované Ariane 6. V službě nahradí loď Colibri, kterou její provozovatel Maritime Nantaise převede na jiné úkoly.

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!