Plachtění na katamaránu MINICAT 420

Autor článku. Krásná loď taky krásně pluje.

Na katamaránu MINICAT 420 model Emotion plachtíme od jara 2023. Nejdříve na našich přehradách (např. Seč, Pastviny, Slezská Harta, Rozkoš), pak jsme se na jaře 2023 vydali do Chorvatska na ostrov Murter, v září pak ještě na Makarskou. Plachtili jsme také na Otmuchovských jezerech v Polsku. Letos začátkem května jsme byli v Řecku na poloostrově Chalkidiki v Metamorfosi, což je vesnička u města Nikiti.

Minicat 420 může někomu připadat jako hračka, ale pro mě je to loď, plachetnice.

Když jsem si kupoval Minicat 420, už jsem měl s plachetnicemi, ale i s motorovými loděmi   zkušenosti. 

Minicat 420 je lehce transportovatelný nafukovací katamarán, je to plachetnice, která se vejde do  dvou tašek, které se snadno vejdou do auta. Délka tašky je 175 cm, což může být pro některé auto s ohledem na jejich zavazadlový prostor, limitující. Já sám jsem se od myšlenky vozit loď za autem dopracoval k tomu, že vozím loď v autě, konkrétně v Octavia combi, předtím ve Škoda YETI. 

Hlavní plachta má 6,5 m2, kosatka 3,2 m2, stěžeň má výšku 5,05 m, hmotnost lodi je 52 kg. K vedení  lodi tedy nepotřebujete VMP a v pohodě podplujete i pod Ždrelacem. Minicat má rolovací kosatku. Hlavní plachta se nedá refovat, ale dá se použít bouřková plachta o menší ploše (4,5 m2).

Někteří na Minicatu pořádají několikadenní plavby i po moři. Na konstrukci trampolíny se dá postavit stan, ve kterém se vyspí 1 – 2 lidé. To nemám vyzkoušené.  S Minicatem podnikám krátké do plavby (cca do 10 km). Plavbu a její délku volím zásadně podle počasí. 

Z příslušenství používám nafukovací bóji na vrchol stěžně, která brání úplnému převrhnutí katamaránu (tedy stěžněm dolů), potom menší bouřkovou plachtu (4,5 m2) a akumulátorový kompresor pro nafukování plováků.

Pokud chci plachtit někde třeba jen jeden den, katamarán sestavím a po plavbě zase sbalím do auta a odjíždím.

Trochu složitější bývá, když chci někde zůstat více dnů. Každý den sestavovat a zpátky balit katamarán samotné lodi asi nevadí, ale vadí to tomu, kdo ho sestavuje nebo balí. I když je montáž jednoduchá  a nepotřebujete k tomu žádné nářadí,  pokud je to možné, rád se tomu vyhnu. 

Najít vhodné ubytování bývá docela fuška. Proč? Ubytování vybíráme hlavně podle toho, aby bylo blízko u moře (u vody) a aby bylo možné u něj vhodně a hlavně bezpečně uskladnit na noc katamaran.  Nechat ho uvázaný na bóji nebo vytažený na pláži by nebyl problém, nemám ani tak strach z krádeže, jako spíš z vandalismu. Prostě příležitost dělá zloděje. Takže ideální lokace pro nás je ubytování hned v první linii u moře a s garáží, kam Minicat uskladním přes noc.

Zaostrog. Chorvatsko.

Loď je konstruovaná pro 4 osoby, ale pluji na ní sám nebo s mojí ženou, která je díky Minicatu už plně „marinizovaná“. Umí s Minicatem plachtit a je to právě ona, kdo vyhledává vhodná místa pro ubytování. 

Minicat nemá problém s obraty proti větru a ani po větru. Při menším větru nebo menší rychlosti se mi někdy při obratu proti větru stane, že loď odpadá, což napravím „vyseknutím“ kosatky než se loď srovná. S nutnou opatrností není problém ani halza při silnějším větru. Bez problémů je i plavba na zadní vítr. 

S katamaránem přistávám přímo na pláži, musí to být místo, kde nejsou kameny nebo něco, co by mohlo poškodit (propíchnout) plováky.

Minicat má minimální ponor.

Mojí noční můrou, ale asi i dalších katamaranistů, je převrácení katamaránu. Loď je velmi stabilní, ale i tak se snažím plout tak, abych loď riziku převrácení nevystavoval. Zaznamenal jsem asi jen dva pokusy o převrácení, vždy to bylo při obratu v silném větru, ale zatím jsem to vždy ustál.

Vítr. Nejraději plachtím na mírném větru, cca 2 – 3 m/s. Ale to se mi splní málokdy. Buď nefouká vůbec, nebo fouká moc. Na Minicat můžete osadit přívěsný motor, já ale pluji bez motoru.

Minicat s menší (bouřkovou) hlavní plachtou.

Loni na Murteru jsme jeden den pluli navštívit zbytky starověkého města Colentum.  To je potopené město a přístav z dob antiky – Římské říše. Je to zajímavé místo, archeologické naleziště a najdete ho u Mariny Hramina po levoboku při plavbě do mariny. Při plavbě zpět přestalo foukat, úplně, ani vánek. Tak jsme začali pádlovat (pádlo je nezbytnou součástí Minicatu) a po cca hodině nepříjemného kolébání na vlnách, které šly ze zátoky od města Pirovac, začalo konečně trochu foukat. Stačí opravdu jen slabý vánek a loď pluje.

Bezvětří

Vesnička Metamorfosi na Chalkidiki je na pobřeží mezi dvěma „prsty“ Kassandrou a Sythonií. Rovné pobřeží, mezi oběma poloostrovy je velká vodní plocha (záliv), každý den cca v 11 hodin začal vát mírný vítr nejčastěji od JV, tedy od moře do zálivu, vítr postupně zesiloval a začaly se tvořit vlny, takže odpoledne bylo plachtění na katamaránu už dost adrenalinové. 

Pohled z paluby na pobřeží u vesnice Metamorfosi na Chalkidiki.

Jachting pro mě není způsob, jak se po vodě dostat z bodu A do bodu B. Jachting já vnímám jako aktivitu, při které jsem v kontaktu se živly – vodou a větrem. Když se mi podaří doplout přesně tam, kam chci, jsem šťastný.