Plachty se vrací na velké lodě: Oceanbird a WISAMO

Plachty nebo přesněji větrný pohon se považuje za nejstarší pohon v historii lidstva. Už pár desetiletí se ale zdálo, že plachetnice zůstanou jen pro zábavu a sport. Nyní ale existují dva projekty, které chtějí plachty na velké nákladní lodě vrátit. 

První je projekt WISAMO, spustila firma Michelin.  Zkratka WISAMO znamená The Wind Sail Mobility. Jde o automatizovaný, teleskopický systém nafukovacích plachet s křídly (pozn. redakce: výraz „wing sail“ nemá vhodný překlad do češtiny), které bude možné použít jak na obchodních lodích, tak na rekreačních plachetnicích. Sílu větru lze využít na všech obchodních trasách na světě, a první plavidlo, vybavené WISAMO plachtami, má vyplout už letos. Na projektu s Michelin spolupracuje i Michel Desjoyaux, dvojnásobný vítěz Vendée Globe. 

WISAMO – 3D grafika. Zdroj: michelin.com

Druhý projekt nese jméno Oceanbird. Vznikl v loděnici Wallenius Marine ve Švédsku, kde se už více, než 10 let, zabývají možnostmi plavby bez emisí. Tento projekt má ambiciózní cíl ukončit éru lodí na fosilní paliva v nákladní dopravě. Celý koncept zahrnuje speciální plachty, trup lodě a dokonce i návrh nejvhodnějších námořních tras. Provedené počítačové simulace ukazují, že je možné snížit emise z nákladní dopravy až o 90% a výrazně snížit i produkovaný hluk, což velmi prospěje mořským savcům, kteří jsou při hledání potravy závislí především na sluchu.

Plachty Oceanbird připomínají spíše křídla letadla, než klasické látkové plachty. Budou teleskopické, aby bylo možné je refovat a projíždět pod mosty, a budou ovládány primárně automatickým systémem. První Oceanbird má vyplout v roce 2025.

Oceanbird – 3D grafika. Zdroj: theoceanbird.com