Plastový člun Whaly 500R – zkušenosti z La Grace

Setkání Whaly 500 R a Marshall M80 (stejný model jsem říznul) na Visu v Chorvatsku.

Na Elbě, v Portoferraio, se v industriální části krčí malý rybářský přístav. V tom přístavu je betonové molo a v něm železné oko, které si oxidace protvořila do ostrého zubu těsně nad hladinou. Jednou plul  kolem gumový člun z La Grace, ladně přirazil bokem k molu, bocman za volantem se sebevědomě usmál a ozvalo se psss… Dva dny jsme byli bez člunu. Naštěstí na Elbě je šikovný a levný mistr lepič a dvaceti centimetrový šlic opravil za 150 Euro.

Čluny na La Grace jsou chudáci, stateční chudáci. Každý den udělaj osm  a více koleček mezi pobřežím a lodí, skoro vždy plné, vozí kufry a mnoho ne zcela tupých věcí, včetně například lodních generátorů nebo ulomenou lodní hřídel i s lodním šroubem (v roce 2014 jsme ji dovezli z Elby do Piombina a zpět). Každý den tlačí do lodě, aby ji otočili, minimálně jednou ji dotáhli až do přístavu. Při vyvázání na bok se odírají o trup – fendry, nefendry. No a čas od času je ještě dostane do ruky “klikař” jako já. Není divu, že po dvou-třech sezónách jsou na odpis. Od letošního roku kapitán vyměnil gumák za pevný, celoplastový člun značky Whaly a níže najdete mé zkušenosti z jeho provozu.

Whaly 500 nabízí víc prostoru a odolnosti pro transport generátorů. Foto: facebook.com/groups/ShipLaGrace/photos/

Jedná se o model Whaly 500 R, což je největší člun v sortimentu. Celé portfolio (od 2.1 metru) tvoří pevné čluny vyráběných ze dvou vrstev polyetylénu a jsou určené pro práci, záchranné operace, pro bezpečnostní složky, zejména tam, kde by možný kontakt s ostrými předměty a následné prasknutí komory mohl znamenat zásadní problém. Robustnost, mechanická, chemická a UV odolnost jsou ale vykoupeny váhou, rychlostí a nároky na ovládání.

Vyklápěcí špička. Foto: whaly.com

Model 500 R je 5 metrová verze, nad rámec standardu je dodatečně zodolněná výplní z polyetylenové pěny pro profesionální využití. Při váze 365 kilo má člun nosnost 1150 až 1300 a 10/12 osob (v závislosti na kategorii). Špička je vyklápěcí, představte si ji jako zmenšeninu rampy na vyloďovacích plavidlech a vyklápí se před loď. Její dolní hrana je v uzavřené poloze a výtlačné plavbě přibližně půl metru nad hladinou a ve vlnách kolem ní do lodi zatéká (není tam žádné těsnění). Jinak se hodí při vystupování suchou nohou na pláži nebo při vytahování lidí a těžký předmětů ze člunu. Při plném naložení a výtlačné plavbě se kolem špičky ale dostává do člunu voda, která dokáže člun zatopit až do výšky 10 cm (vzadu). Člun to zvládne a po odlehčení voda odteče. Pevná konstrukce oproti nafukovacím komorám netlumí nárazy a při neopatrném přiražení o molo počítejte s drcnutím, v případě uvázaní k lodi nebo při potřebě postrčit špičku jiné lodě je třeba počítat se šrámy v gel coatu.

Tuning pro potřeby La Grace: na přídi ochranný nárazník z gumy, fendry prohozeny do lodě aby za jízdy nestříkaly vodu na lidi. Jinak chrání člun a trup La Grace před omlácením. Vyklápěcí špička provizorně utěsněna pěnovou izolací na trubky.

Boky lodi, hlavně při srovnání s nafouklými válci/komorami gumových člunů jsou úzké a nahoře mají poměrně malou plochu. Sezení po obvodu člunu není nepohodlné, ale široké, gumové válce nafukovacích dingin mají v ohledu pohodlí při delší cestě (a ve vlnách) navrch. Úzké boky na druhou stranu znamenají mnoho místa uvnitř plavidla a na podlaze, což se hodí při přepravě rozměrnějších předmětů, na práci a pohyb. Výrobce taky nabízí doplňkové lavice v různých kombinacích. V zadní části po obou stranách jsou dvě čtvercové plochy cca 50 na 50 cm. Slouží k umístění lavice na sezení, případně se dá sedět přímo na nich. Motor je bezpečně uložen na zrcadle, vyztuženým ocelovým plechem a doplněným o malou komorou na odtok vody. Dva menší vzadu přečnívající plováky mají madla a malé plošiny. Nastoupení z vody přes ně ale i tak vyžaduje silné ruce, obratnost a pravděpodobně si i tak natlučete holeň. Z vnější strany horní hrany lodi je po celém obvodu natažené lano. Určitě dobré pro zachycení se člunu, ale nalodění je lepší přes přední rampu, což i tak bude vyžadovat mladickou sílu a obratnost.

Příklad červené barevné úpravy a doplňkových lavic na sezení. Foto: whaly.com

Zmiňovaná váha (365 kilo) je zhruba o 120 kilo více než podobně velké nafukovací čluny s pevným dnem do náročných podmínek (např.: Bombardier Explorer 500/240 kg) a o 200 kg více než 4,8 metrové, lehké čluny pro rekreační účely (např. Marshal M 80, kterému jsem udělal na Elbě díru /již se nevyrábí/ nebo Bombard Commando 470/ váha 128 kg). To se samozřejmě projeví na plavebních vlastnostech a spotřebě. Bohužel jsem neměl možnost přímo porovnat Whaly 550 R a některý uvedený člun se stejným motorem, ale přetrvávající dojem z užívání (3 týdny) byl horší přechod do skluzu, menší manévrovatelnost a rychlost. V případě La Grace, ale i jiných lodí, které vozí člun vzadu na davitech, je kromě váhy faktorem i vyšší těžiště (dané těžkými a vysokými boky). Na La Grace museli zavěšení vyztužit a přidat kladkostroj, aby se člun dal vytáhnout. Vysoké těžiště se projevuje převracením člunu na davitech a vhodné ukotvení bude vyžadovat další úpravy.

Vlevo upravené (posilněné a zdvojené) davity s přidanou kladkou pro člun. Foto: facebook.com/groups/ShipLaGrace/photos/

Pokud nechcete lepit, respektive každých pár let měnit gumový člun, a hledáte tvrdého pracanta, co vás přežije, tak s celoplasťákem Whaly jej získáte za cenu  prémiového gumáku – Whaly aktuálně stojí 5 619, – Euro. Pro srovnání, zmíněný Bombard Explorer 500 vás vyjde na 5 639, – a 4,7 metrový Bombard Typhoon Alu nižší třídy stojí 2 423, – Euro. (Katalogové ceny holých lodí se mohou se lišit u různých prodejců a dle výbavy.) Cenou za věčný život bude váha, s ní spojená vyšší spotřeba a pokles “fun faktoru”. Skákání na vlnách už nebude to, co předtím. Kromě trvanlivosti, ale minimalizujete riziko, že v nějaké prekérní situaci ztratíte komoru a odpadá i dofukování (v zimě) či upouštění (v létě).