Pondělí 11. srpna bylo dnem lodních srážek. Ve Filipínském moři došlo ke kolizi čínských plavidel při šikanování plavidla Filipínské pobřežní stráže (o tom podrobněji někdy později) a v Kielu, při startu Ocean Race Europe, se srazily lodě Holcim PRB a Allagrande Mapei třídy IMOCA. Tím závod přišel o čtvrtinu startovního pole. Níže jsou podrobnější informace a nové záběry z nehody.
Co je Ocean Race Europe
Ocean Race Europe je offshore jachtařský závod kolem Evropy, který organizátoři The Ocean Race (dříve známé jako Volvo Ocean Race) vytvořili jako evropskou verzi této slavné soutěže. První ročník odstartoval v květnu 2021 z francouzského Lorientu do Janova a závodily v něm lodě třídy IMOCA 60 a VO65. Aktuálně probíhající druhé vydání závodu se jede na trase Kiel – Boka Kotorská, v šesti etapách přes Portsmouth, Porto, Cartagenu, Nice a Janov.
Dramatický start
Závod začal velmi dramaticky. Sedm závodních jachet IMOCA se rozjelo plnou rychlostí k prvnímu trasovému bodu. Už po první míli však došlo k nehodě: dvě jachty – Holcim PRB a Allagrande Mapei – se srazily a utrpěly škody. Outrigger/výložník (viz. titulní foto, díl o který se opírají dva členové posádky) Allagrande Mapei prorazil trup Holcimu PRB a jeho foil poškodil plachtu J0 Allagrande – více o plachtách VO65 a IMOCA najdete zde. Obě lodě okamžitě zamířily do přístavu a nyní se snaží zjistit rozsah poškození a možnosti oprav. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění členů posádky.
Rychlost jako spouštěč nehody
Před závodem upozorňoval skipper Boris Herrmann z týmu Malizia, že velmi krátká vzdálenost k prvnímu trasovému bodu nutí posádky jít okamžitě na plný výkon – s maximálním rizikem. Startovní linie byla krátká a flotila se ve vysokých rychlostech okolo 20 uzlů držela těsně pohromadě. Všichni skippeři museli riskovat, aby se dostali do dobré pozice.
Mechanika nehody – nezvládnutý náklon Holcimu
Incident nastal, když Holcim PRB při velkém náklonu nekontrolovaně vyostřil a zkřížil dráhu Allagrande Mapei. Ta byla oproti zbytku flotily rovněž ve velkém náklonu, ale udržovala směr a rychlost. Podle dostupných informací Holcim PRB neměl kýl vykloněný na návětrnou stranu, a tím ztratil možnost lépe kompenzovat náklon (lodě IMOCA mohou kýl vyklonit až o 35° na každou stranu). Vzhledem k rychlosti lodí byla reakční doba velmi krátká a náklon zásadně ztěžoval výhled i orientaci oběma kormidelníkům. Lodě mají širokou záď a kormidelníci sedí zády k boku lodě. Kormidelník Holcimu pravděpodobně řešil vyostření a Allagrande neviděl. Naopak kormidelník Allagrande měl v zorném poli obě plachty, pod které v náklonu neviděl. Každopádně – níže je video z různých kamer a úhlů, takže si můžete udělat vlastní názor.
Protesty a další postup
Obě strany nyní podaly formální protest. Holcim požaduje rozhodnutí ve svůj prospěch, protože Mapei byla předjíždějící loď a měla dát Holcimu přednost. Ve prospěch Mapei hovoří minimální reakční doba a skutečnost, že incident pravděpodobně začal ztrátou kontroly po chybě Holcimu. Otázku viny bude řešit komise během zastávky v Cartageně, která by měla vyvodit i ponaučení pro případné další starty za podobných podmínek u lodí IMOCA i jiných vysokovýkonných tříd.
Oba týmy mají nyní plné ruce práce s vyhodnocením rozsahu oprav a jejich proveditelnosti v podmínkách loděnice v Kielu. Holcim potřebuje opravit díru v trupu a ověřit jeho pevnost ultrazvukem, aby bylo možné rozhodnout o pokračování do Portsmouthu. Allagrande má zničenou plachtu J0 a kromě výložníku i poškozenou takeláž s tím, že je možné, že se přes ni síly nárazu přenesly i do trupu. Ostatní lodě se mezitím dostávají do cíle v Portsmouthu. Tracker závodu najdete zde: https://www.theoceanrace.com/en/racing/tracker

