Portland Pudgy – tři v jednom?

Foto: portlandpudgy.com

Portland pudgy – nezničitelná kombinace gumáku, plachetničky pro pobavení i  záchranného ostrůvku! Tři v jednom! U podobných devadesátkových sloganů člověk spozorní. Zkušenost praví, že výsledek nakonec nebude dobrý ani v jednom ohledu. V tomto případě ale stojí za obdiv co všechno se dá vtěsnat a jako doplněk prodat na 2,35 metru dlouhém kusu plastu.

Gumové čluny (pro 2-4 osoby/do 3 m) jsou relativně levné (nový od 20 000,-) vyfouknuté i nafouknuté nezaberou mnoho místa, jsou poměrně lehké (kolem 25 kg / bez motoru), poslouží na transport z kotviště na pláž/do města… Trpí ale na slunci a při manipulaci mechanickým opotřebením. Určitě nereagují dobře na korály, ostré kameny, boty, ostrý náklad, trčící železné výztuhy u mola atd. Je to spotřební zboží a každá sezóna, kterou člun vydrží navíc je spíše překvapením. Řešením jsou pevné, celoplastové čluny které snesou hrubé zacházení. Příkladem buď čluny Whaly (jeden slouží na La Grace), které vydrží i rány sekerou. 

Firma Portland Pudgy nabízí malý pevný plastový člun vylepšený tak, aby mohl sloužit i jako záchranný ostrov a plachetnice. Základem je trup z polyethylenu, který obsahuje 5 vodotěsných komor, které slouží pro uložení příslušenství. Má vypěněné dno, takže je “nepotopitelný” (ponoří se až při zátěži 840 kg). V základu, za 2 995 USD majitel dostane loď o rozměrech 2,35m délka x 1,35m max. šířka a o hmotnosti 58 kg. V ceně jsou pádla, lavice, kolečka pro manipulaci, úchyty na vesla a motor, oko pro uvázání kotvy a tahání za lodí, špunt na odtok vody a kompas. Pro srovnání základní modely Zodiac v podobné velikosti se prodávají od necelých 19 000,- (při podobných rozměrech váží 24 kg). Budoucí majitel má ale jistotu, že ho člun přežije. Kromě potřebných peněz je faktorem volby možnost uskladnění a manipulace. I proto výrobce nabízí v doplňcích různé oka, úchyty a popruhy na vytahování a uložení na palubě, ideálně spíš na davitech. 

Foto: portlandpudgy.com

Kdo by chtěl investice lépe zdůvodnit, může si za 2275 USD dokoupit nafukovací překryt, který z člunu udělá záchranný ostrov (má certifikaci pobřežní stráže USA pro 4 osoby). Bohužel v ceně není vodní kotva (389 USD), pumpa (95 USD, na vyčerpání vody, protože z naloženého člunu už sama neodtéká), a popruhový žebřík (pro nástup v jachtařském oblečení plném vody, 142 USD). Pro porovnání, čtyřmístný nafukovací ostrov se prodává od cca 30 000 Czk. 

Kdo se rozhodne pro tyto doplňky, má za více než dvojnásobek ceny ostrůvku jistotu, že tenhle záchranný člun bude plavat a nepropíchne se, může si průběžně sám kontrolovat jeho stav a nemusí ho dávat na kontrolu a přebalení. Přičemž ani kontrolovaný nafukovací ostrov není zdaleka spolehlivý. Případů jejich selhání je více než dost a kusy z druhé ruky jsou kapitolou samou o sobě. 

Foto: portlandpudgy.com

Kdo by chtěl kromě pocitu bezpečí i pocit kontroly nad situací, chce mít zálohu, když mu uprostřed zátoky dojde benzín do motoru nebo si rád jachtí v malém, má možnost dokoupit si plachtu, dagerboardy, stěžeň a kormidlo. Sailing kit stojí 1530 USD a dá se sbalit do člunu (do jedné z komor a pod sedačku), takže majitel má plachetničky na zábavu v zátoce nebo může jako kapitán Bligh doplout za záchranou a nejen pasivně čekat.

Foto: portlandpudgy.com

Kdo už by chtěl fakt vymazlený člun, může si do Portland pudge dokoupit i elektroinstalaci (499 USD, 12V, zástrčka, baterka, kabeláž, bílé kruhové světlo na stojanu), skládací solární panel (189 USD), poziční světla (162 USD), různé fendry, kryty, úchyty nebo i malý vazák (19 USD) a držák na hrnek (16 USD). 

Zpět k podstatě. Kdo potřebuje jen nezničitelný plastový člun, může sáhnout po Whaly 210 od cca 550 Euro. Kdo chce využít celý balík možností Portland Pudgy s vybavením na záchranu i jachting, musí si odložit alespoň 6800 USD. Kdo je ochoten dát tolik za člun? Asi to není příležitostný jachtař nebo majitel lodě v Chorvatsku. Cílovou skupinou budou hlavně páry a rodiny žijící na lodi dlouhodobě, případně jsou na plavbě kolem světa. Ti jsou spíš ochotni investovat do bezpečnosti, využijí možnost zajezdit si na plachty při dlouhém kotvení, ale stále mají jen menší loď kolem 40 stop. Ideální je pak zadní konstrukce s davity nebo alespoň badenplato na pohodlnou manipulaci. Každopádně za tyto peníze dostanou velmi všestrannou důmyslnou loďku a tu si mohou ještě do dosyta ověšet vylepšeními.

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!