Potopení plachetnice De Gallant

FOTO: Olivier Duquesne, Le Gallant - Armada Rouen 2003, CC BY-SA 2.0

První část – průběh nehody

Dne 21. května 2024 se v oblasti Baham potopila nákladní plachetnice De Gallant. Dva členové posádky jsou stále pohřešováni. Francouzský úřad pro vyšetřování námořních událostí (Bureau d’enquêtes sur les événements de mer/BEA MER) zveřejnil vyšetřovací zprávu o průběhu nehody spolu se závěry a doporučeními.

De Gallant byla na cestě z Kolumbie na Azory, na palubě převážela 22 tun kávy, kakaa a cukru. Plavidlo provozované francouzskou společnost Blue Schooner Company (BSC) již třináctkrát přeplulo Atlantik. Posádku tvořili čtyři profesionální námořníci a čtyři pasažéři, všichni francouzské národnosti. Loď z roku 1916 byla původně oplachtěná jako keč, avšak v 80. letech byla přestavěna na škuner a sloužila jako výcviková loď. Od roku 2017 byla v provozu pod BSC jako nákladní plachetnice, která zároveň přepravovala platící cestující. 

Loď vyplula 11. května z kolumbijského přístavu Santa Marta s nákladem kávy, kakaa, cukru a kakaových bobů naloženým na pravoboku. Osm členů posádky bylo rozděleno do dvou směn. Počasí bylo sledováno alespoň dvakrát denně prostřednictvím satelitní sítě Iridium. 19. května loď opustila průliv mezi Kubou a Haiti a zamířila k Bahamám.

20. května se nacházela západně od ostrova Great Inagua. Moře bylo klidné, vítr dosahoval rychlosti 10 uzlů. Večer plula De Gallant rychlostí přibližně 3 uzly. Noční hlídka proběhla bez incidentu. První důstojník převzal směnu. Kapitán požádal, aby byl vzbuzen v případě zhoršení počasí. Krátce po půlnoci hlásil první důstojník bouřkové mraky na jihu, vítr zůstával slabý. Kapitán si stáhnul nové meteorologické údaje, ale nezjistil nic neobvyklého. Přesto nechal připravit stažení přední plachty — létavky (flying jib) — pro případ zesílení větru.

Ve 2:00 převzal hlídku kapitán. Vítr byl stále slabý. Radar ukazoval bouřky na jihu a jihozápadě ve vzdálenosti asi 12 námořních mil. Kolem 3:00 zpozoroval kapitán větší bouřkový systém na severozápadě a změnil kurz na severovýchod, aby se mu vyhnul. Pro jistotu chtěl stáhnout létavku a proto vzbudil odpočívající směnu.

Na palubě si všimli náhlého poklesu teploty. Krátce nato loď zasáhly prudké nárazy větru a silný déšť. První důstojník šel na příď stáhnout létavku, zatímco kapitán povolil otěže hlavní a přední plachty, aby snížil tlak větru na oplachtění. V té chvíli však prudký poryv větru naklonil loď na levobok a voda začala přetékat přes zábradlí. Kapitán nastartoval motor a spustil poplach.

Voda vnikla do důstojnické jídelny. Loď se částečně narovnala. Kapitán se pokusil spustit generátor pro pohon čerpadla, musel však vstoupit do strojovny. Když se tam dostal, další náraz větru loď opět naklonil. Voda pronikla otevřeným poklopem do lodi a strojovnu zaplavila. Během chvíle dosáhla voda až ke stropu,motor zhasl a nebylo možné spustit generátor. Kapitán měl velké problémy dostat se zpět na palubu. Okamžitě nařídil evakuaci, důstojník rozdal záchranné obleky pro pobyt ve vodě (tzv. immersion suits), kapitán vyslal nouzové volání přes dvě VHF DSC rádia a síť Iridium, a aktivoval nouzový maják EPIRB.

Když se kapitán pokusil vzít nouzovou tašku (grab bag) s doklady a vysílačkami z kormidelny, vzdal to kvůli zaplavení. Částečně si oblékl záchranný oblek a šel připravit záchranné ostrůvky. V té chvíli se loď začala prudce naklánět a velmi rychle se potopila zádí napřed. Posádka, shromážděná na pravoboku, byla stržena pod hladinu — podle výpovědí na dobu 5 až 30 sekund. Šesti členům posádky se podařilo dostat k záchranným ostrůvkům a s velkým úsilím se do nich vyšplhat.

Když se do nich konečně dostali, zjistili, že dva členové posádky chybí. Volali, pískali a odpálili světlici, ale v hustém dešti nikoho nezahlédli. Ráno v 7:45 zaslechli helikoptéru a odpálili dvě červené světlice a dýmový signál. Potápěč se z vrtulníku spustil k ostrovu a navázal kontakt. Pilot se rozhodl nejprve prohledat okolí kvůli nezvěstným. Pátrání trvalo 90 minut, poté byli přeživší přepraveni na ostrov Great Inagua a následně do Miami. Večer 23. května byly záchranné operace oficiálně ukončeny. Dva pohřešovaní členové nebyli nalezeni.

Pokračování příště, kdesi shrneme poznatky a závěry vyšetřování nehody.