Pozor na omezení hladiny na přehradě Orlík tento a příští rok kvůli plánovaným projektům!

Jak mnoho českých jachtařů dobře ví, hladiny velkých nádrží se na zimní období mimo plavební sezónu snižují o 5 až 10m, někdy až o 15m (jako třeba Orlík na přelomu 2019/2020). Každý, kdo má proto loď, molo nebo plato na vodě si musí dávat pozor, aby stihl včas udělat přípravy na snižování hladiny a aby pak nenašel loď ležet na boku na písku (v lepším případě), či děravý sud u mola o skály. Běžně se hladina snižuje po skončení sezony, tzn. Na začátku října, a zvyšuje se zase před začátkem sezony 1.4.

Už minulý rok byl na Orlíku odložen začátek sezony až na květen kvůli dokončení prací na vodní nádrži Kořensko, kde se pod přehradou vybagrovávala správná plavební hloubka. Orlík se proto napustil do běžné výše hladiny až v květnu a například my jsme kvůli tomu museli zrušit výcvikové plavby (ale holt to už je risk). Ale pozor – na Orlíku budou od tohoto roku (2022) prováděny velké úpravy Orlické přehrady a výše hladiny se bude pohybovat trochu jinde, než je zvykem.

První velká úprava je výstavba nového doplňkového přelivu na přehradě Orlík kvůli zvýšení míry ochrany před povodněmi, což dle odhadu projektu ochrání více než 240 tis obyvatel a jejich majetek. Vizualizace vypadá vskutku impozantně, vedle stávajícího lodního výtahu vznikne celý nový přeliv. Upravují se kvůli tomu termíny snižování a zvyšování hladiny na Orlíku a budou i nějaké uzavírky silnic. Ta hlavní uzavírka bude na silnici III/0046, což je silnice přímo přes přehradu, začátek uzavírky je plánován ale až na březen 2024 a konec uzavírky říjen 2025, takže až na plánovaný konec výstavby.

Co je ale aktuální – kvůli pracím se tento rok bude snižovat hladina Orlíku na zimní úroveň už na konci srpna! Takže pokud si chcete zaplachtit nebo máte molo na vodě, dejte si do kalendáře připomínku už na srpen. Je to škoda, Orlík je krásný i na podzim, fouká tam mnohem lépe než v létě a já už takhle každý rok skučím, že konec září je na konec sezóny moc brzo. Tak tentokrát bohužel přijdeme i o celé září.

V roce 2023 se ale nebude hladina zvyšovat na běžnou úroveň. Práce budou probíhat až do roku 2026 a hladina v roce 2023 se bude i přes léto pohybovat o zhruba 1 – 2 metry níže, než je normální letní stav. Sjezdy i výtah budou normálně fungovat, ale na některých místech na Orlíku to bude nepříjemné, v určitých úsecích začne být více mělko, než jsme zvyklí, nebo budou vykukovat písečné lavice. Tak dávejte při plavbě pozor!

Další projekt, který na přehradě Orlík už probíhá od roku 2019, je modernizace lodního výtahu. Prodlužovaly a měnily se koleje, proběhla oprava celé točny a aktuálně se vyrábí celá nová kabina. Díky nové kabině se prodlouží maximální délka přepravované lodě z 8 na 10m, nosnost kabiny bude o více jak 3 tuny větší, než je teď (celková nosnost tedy bude až 6,6t), nová kabina bude vybavena popruhy pro stabilizaci lodí (což je skvělé, protože co vím, tak naposledy se nám chudák Ochechule při přeplavování musela jednoduše bokem opřít o konstrukci kabiny) a sníží se minimální hladina pro proplouvání o 2 m, takže výtah bude moci fungovat déle při snižování hladiny.

Vizualizace nové kabiny
Aktuální stvaba nové kabiny.

Dle dokumentu od Státní plavební správy a Povodí Vltavy se chystají ještě 2 projekty, jeden opravdu velký (dle mého názoru) a jeden zase hodně užitečný. Ten užitečný je oprava dvou sjezdů do vody v okolí přehrady Orlík. První u Chrástu u Zahořan a druhý u Podolského mostu u obce Temešvár. Realizace je naplánovaná na 09/2022-03/2023 (právě probíhá výběrové řízení na zhotovitele), cílem je obnova stávající cesty do vody tak, aby se tam vešlo vozidlo s přívěsem na lodě o rozměrech 2,5x9m.

Chrást u Zahořan
Chrást u Zahořan
Chrást u Zahořan
Temešvár
Temešvár
Sjezd u Temešvár

Ten druhý velký projekt je úplně nové lodní zdvihadlo Orlík na přehradě. Jde o velkou vanu plnou vody na kolejnicích pro přepravu lodí tzv. velké plavby pro I. klasifikační třídu vodních cest, což znamená turistické lodě o rozměrech až 15x4m a lodě hotelového typu 38,5 x 5 m. To už jsou opravdu velké lodě. Cílem projektu je propojení oddělených úseků vodní cesty třídy I., tzn. Vltava od Českých Budějovic až po Třebenice, pro plavidla o nosnosti až 300 tun. V dokumentu je tedy zdůrazněno, že to bude především pro rekreační plavbu (osobní lodě, lodě z půjčovny, parníky a plovoucí hotely).Momentálně je hotové technické i ekonomické posouzení, vybraná varianta řešení, projektová dokumentace, výzkumy a jsou zahájeny práce vybudování horní a dolní stanice zdvihadla. S propojením vodní cesty jsou spojené ještě další projekty, na kterých se pracuje, například prodloužení plavební komory Kamýk a vybudování podobného zdvihadla na Slapské přehradě. Ve výsledku bude tedy možné, aby velké hotelové lodě a parníky proplouvaly celou trasu od Českých Budějovic až pod Slapskou přehradu (Třebenice).

No rozhodně se v příštích letech dočkáme docela velkých novinek v oblasti Slapů a Orlíku, tak jsem moc zvědavá na výsledek.

Zdroj: https://www.pvl.cz/files/download/vodohospodarske-informace/vd-orlik-2019-2025/2021-11-09_PVL_trhovky_orlik.pdf?fbclid=IwAR3GFsYq4AW0Pjx3AjgXlCkhAcPMT6_CZ3xc5thNeUGQ_irxJtQ_vCt6z9A

Jestli se vám články na Kráse jachtingu libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet:

4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1111.
Moc díky!