Přemotorovaná sedmi metrová plachetnice?!

Foto: swallowyachts.com

Sedmi metrové plachetničky na víkendové brouzdání zátokami mají zpravidla přívěsný motor kolem 4 koňských sil. Koneckonců jsou to plachetnice a motor je pomocný. Britský výrobce Swallow yachts se nad tím zamyslel. Nebylo by fajn mít plnohodnotnou malou plachetnici, která by měla 70 koňový motor? A šlo by to?

Swallow Yachts je britský výrobce malých plachetnic. V nabídce má lodě od 17 do 26 stop na denní a víkendové plavby. Lodě mají klasické linie a i když jsou postaveny z laminátu a mají moderní takeláž, design je britský konzervativní, s množstvím retro prvků, dřeva a odkazů na oldtimery. To ovšem platilo do doby, než přišli s modelem Coast 250, zcela nebritsky přemotorovaným.

Na začátek si třeba zodpovědět otázku “proč”? Dekády si jachtaři poradili s motory do 3  – 15 koní a nikomu to zásadně nevadilo. Doba ale zrychlila, tak proč nenabídnout taky pohodlí a “fun faktor” silného motoru s jízdou ve skluzu? Jachtař si může vyrazit na víkendové plachtění a kdyby mu nefouklo, tak se zabaví na motor. Podstatným argumentem je i specifikum přílovových oblastí. Mít rezervu výkonu je určitě bezpečnější, než po chybném výpočtu přílivu sledovat blížící se mělčinu s motorem na plné pecky. No a nakonec je to výzva. Swallow Yacht nejsou první, kdo se pokusil o malou silnou loď, ale pravděpodobně jsou první komu se to povedlo.

Foto: swallowyachts.com

Rozumně zavěsit sedmdesát koní silný, a 120 kg těžký motor na zrcadlo je obtížné. A to nemyslím jen fyzicky ho tam dostat. S takou váhou na konci malého plavidla se sotva dá uvažovat o rychlém jachtingu a na motor to taky ve skluzu nebude žádná sláva. Pomoci tomu zvýšením výtlaku na zádi (aby se nenořila do vody váhou motoru) rychlosti na plachty dál jen ubere.

Foto: swallowyachts.com

 Řešením je posunutí motoru dopředu do trupu. V plochém trupu se zvedacím kýlem a malým ponorem toho místa mnoho není. Nakonec se ho v Swalowyachts podařilo nalézt v kryté “studánce” pod kokpitem. Cenou za to je poměrně velký výstup krytu motoru v místě, kde se vstupuje do salonu. Kritik by řekl, že se tam o to dá ideálně přerazit. Nadšenec by kvitoval místo na zapření v náklonu a prostor pro ležérní vyložení nohou při motorování, kam časem přibude držák na pivo. Hodí se i poloha motoru pod ráhnem na snadnou montáž a demontáž. Aby bylo možné jeho výkon plně využít až k maximu 15 uzlů, přibyly na zrcadlo trimovací klapky pomáhající udržet trup v optimální poloze ve skluzu. Ve velkém kokpitu, kam si sedne 6 osob, zbývá dost místa na tři nádrže (po 25 l) dávající dojezd 90 mil ekonomicky a 50 když se nešetří koně.

Foto: swallowyachts.com

Tolik pro motoristy. Když dojde na jachting, motor se zcela sklopí do trupu. Výrobce nabízí karbonový stěžeň, 28,6 metrů plochy plachet (zatím jen s kosatkou), dvojité kormidlo (má hotová loď, na vizualizacích je jednoduché), vysouvací čelen pro asymetrický spinnaker. Široký trup má ploché dno a minimální omývanou plochou. Kýl je plně sklopný a profilovaný s olověným závažím na konci (ponor 1,85 m / váha koncového závaží 300 kilo). Loď je možné za odlivu posadit na dno. V podpalubí je plnohodnotný záchod, malá výsuvná kuchyňka a místo pro přenocování pro čtyři dospělé osoby. Loď se dá tahat na přívěsu (váží 1500 kilo). 

Foto: swallowyachts.com

V minulosti dopadly pokusy o motoricky silnou malou plachetnici rozpačitě. Vždy do nějaké míry utrpěla rychlost na plachty i možnosti využít výkon motoru. Coast 250 je první loď kde panuje shoda (dle recenzentů několika odborných časopisů), že se to podařilo. Určitě to není loď pro milovníky motoráků. Je to ale loď pro jachtaře, kteří neobětují nic z plavby na plachty a získají možnost dojít si pro vítr 10 až 15 uzly, užít si ho a být první v hospodě, zatímco ostatní v dešti bojují s proudem. Cena v dobré výbavě se pohybuje kolem 77 000 liber.

 

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!