Přepad lodě Avontuur!

Nedávno jsme na stránkách Krásy jachtingu psali o lodi Avontuur a o tom, jak začala vozit Ekorumík bez příchutě mazutu. Když život zavál redaktora Krásy jachtingu do okolí Brém, nešlo nepokusit se na loď dostat a odnést si nějaké ty ekologické dobroty a drby ze zákulisí projektu. Časové okno možné návštěvy bylo vskutku ideální: “Dobrý den, je 16:30, pátek, přišel jsem Vás vyzpovídat a omrknout loď!”

Naštěstí se bavíme o Německu, takže potvrdím klišé o pracovitosti a spořádanosti. Nejen že mě před víkendem neposlali někam, ale dostalo se mi pěkného uvítání a pozornosti. V kanceláři jsem zastihl paní Leweke, což bylo štěstí, protože je to člověk, který má na starosti nás, drzá média. Abych ledy prolomil ještě více, nakoupil jsem nějaké to eko kafe a další dobroty a začal zjišťovat co je nového. Ale popořádku.

Avontuur je ocelový škuner, na kterém německá firma Timbercoast dováží různé produkty ze zámoří do Evropy. 44 metrovou loď majoritně vlastní kapitán Cornelius Boeckman. Snaží se na ní vozit fair trade/bio produkty do Evropy a to s minimální uhlíkovou stopou, přitom zprostředkovávat platícím zájemcům zážitek z plavby na staré plachetnici (přičemž dřou jako pomocná posádka) a rozvíjet možnosti environmentální šetrné dopravy. Cílem projektu je vzbudit zájem o produkty, které nelze získat lokálně (káva, čokoláda, karibský rum apod.), ale dají se s rozumnými náklady vozit na historických plachetnicích. V dlouhodobém horizontu je pak dalším cílem postavit moderní flotilu výkonných plachetnic, které by byly alespoň částečnou alternativou pro dnešní mazutem poháněné nákladní lodě. A není to úplně sranda.

Kancelář Avontuuru a hodná pani Leweke

Peníze jsou jako obvykle až na prvním místě. Loď je registrována a certifikována jako nákladní a pod Německou vlajkou. Mohl zvolit kategorii “Tradizionschiff”, což je kategorie pro historické lodě, u kterých se předpokládá, že jejich vlastníci a provozovatelé (tradičně různé spolky) počítají každé Euro a vydělají tak tak na provoz. Další možností je tzv. “Flag of Convenice”, registrace lodi v zemích s minimálními nároky na provoz, bezpečnost a platy (například Panama, Libérie, Barbados, Vanuatu). Systém obcházení pravidel pomocí cizí vlajky je dnes standardní postup u většiny (včetně německých) loďařů. Boeckman se pro poctivou, drahou a složitou cestu pod Německou vlajkou rozhodl, protože chtěl Avontuur provozovat jako plnohodnotnou nákladní loď. Splnění německých norem je kromě prestiže i důkazem důvěryhodnosti a kvality. Znamená to ale nákladné obnovování různých certifikátů pro loď a posádku.

4. cesta lodi Avontuur

Avontuur je aktuálně na zimu vyvázaná v malém přístavu Elsfleth severně od Brém. Během své 4. plavby absolvovala plavbu na Kanáry, kde naložila téměř 100 letého veterána značky Graham-Paige a sedmičlennou rodinu Zappových z Argentiny, která právě dokončovala 18 letou! cestu kolem světa. Dalšími zastávkami byly Francouzská Guinea, Guadalupe, La Ceiba, Belize, Veracruz, kanadský Halifax a zpátky přes Hortu a Velkou Británii do Hamburku s nákladem kávy, rumu, vína a čokolády.

100 letý veterán v nákladovém prostoru.

Standardní posádku tvoří kapitán, první a druhý důstojník, strojník, bocman a kuchař. Všichni musí mít patřičné vzdělání a certifikaci (minimálně tzv. Basic Safety Training – tj. základy bezpečnosti na lodi) a podle funkce kapitánský patent, školu a praxi. Sám Boeckman se jako kapitán na loď moc nedostane. Kromě starostí o firmu má dvě malé děti. Avontuur má zatím stálou první důstojníci a bocmana. U dalších profesí firma sahá do fondu německých kapitánů a posádek, který tvoří bývalí i aktivní profesionální námořníci a posádky lodí nákladních, školních a zmíněných Tradizionschifů.

Posádku doplňuje desítka amatérů – platících námořníků, pro které je cesta zážitkem, dovolenou s přidanou hodnotou příspěvku k čistší budoucnosti. Snad. Není to slunění na Jadranu. Kotva se táhne ručně historicky vrátkem, každou volnou chvíli se na lodi oklepává koroze a maluje, při nakládání je hodně ruční práce a hlavně plavby severní cestou do Evropy umí potrápit studeným a deštivým počasím.

Anny von Hamburg

Boeckman aktuálně pracuje i na rozšíření flotily. V Hamburku, v tzv. Museumshafen (muzejním přístavu) čeká Anny von Hamburg, 28 metrový ocelový trojstěžňový škuner z roku 1914. Dlouhá léta sloužil jako nákladní loď na Baltu, později byl několikrát restaurován a provozován jako plavidlo zážitkových dovolenkově turistických plaveb. Aktuálně čeká na dokončení plánů, začátek oprav a přestavby, aby mohla být už jen jako Anny zařazena do služby jako druhá loď projektu Timbercoast. Pokud vše půjde dobře, bude to už v roce 2020.

Nakonec ještě dvě nabídky:

  • Kdyby vás zajímalo jak chutná káva, rumově-medový likér nebo čokoláda ze sortimentu Timbercoastu, aktuálně je máme na zkoušku v E-shopu  
  • Avontuur bude na svých dalších plavbách vozit zboží i ve směru Evropa – Kanárské ostrovy, Jižní/Latinská Amerika, USA, Kanada. Aktuálně hledají zboží a firmy, pro které by doprava na plachetnici byla zajímavá a smysluplná. V případě zájmu, viz .: timbercoast.com