Quo vadis vinšny: převody, elektřina, aku vrtačky …

Foto: www.ewincher.com

Ano aku vrtačka. Ale než odhalíme vtip clickbaitového titulku, podívejme se na podstatu vinšny a co je kolem nich nového. Tam kde kdysi byla nutná hrubá síla, případně kladkostroje (například na La Grace je jen jedna plachta bez zpřevodování otěží, paradoxně je to “hlavní plachta”), jsou dnes nápomocné vinšny. 

Nejběžnější jsou dvourychlostní, které na jednu stranu umožňují rychlé dotažení lana “těžším/rychlým” převodem a v protisměru jemnější dotažení “lehčím/pomalým” převodem, který si poradí s velkým odporem lana v koncové fázi nebo při silnějším větru. Díky klice a zámku lana se už dnes nikdo nerozpakuje poslat k otěži geny poučené starší děti, manželku či prarodiče. 

Elektrické vinšny a další vychytávky často připadají jachtařům jako zbytečný luxus zvyšující cenu lodi a jako málo spolehlivé zařízení na kterém kde jaký servis vydělá. Na druhou stranu je v zájmu loděnic, aby na lodích pohodlně a bezpečně jezdili i rodiny s malými dětmi, případně stále starší jachtaři, který si na podzim života chtějí ještě dosyta zaplachtit. Roste zájem o jachting s malou posádkou nebo sólo a nakonec se tím zvyšuje přístupnost závodění, když v posádce nemusí být každý Frištenský. Ve všech případech je výhodou, když loď zvládne v maximální možné míře jeden člověk s minimem námahy.

Vnitřnosti 4 rychlostní vinšny Pontos, dnes Karver.

Jeden ze směrů vývoje je čtyřstupňová vinšna. Dnes je v nabídce firmy Karver (získala je převzetím firmy Pontos) a vyrábí hned dvě verze: Speed (rychlost) a Power (síla). Verze Speed vám v ultra rychlém převodu (1:2,3) odvine 70 cm lana na jednu otočku a pokračuje pomalejšími převody (1:8/20 cm, 1:11,6/14 cm a 1:40/4 cm). Poslední dva jsou standardní převody běžných dvoustupňových vinšen. Speed se díky prvním dvěma ultra rychlým stupňům hodí právě Frištenským při závodění a rychlých manévrech. Slabší jedinci ocení verzi Power, která začíná na 1:11,6 a 1:40 a pokračuje na převod ultra power 1:113 (jedna otočka 1,4 cm) a tzv. Pump Gear (pumpovací převod/ráčna), co se neosvaleným jachtařům hodí pro poslední centimetry a hlavně pro případ, že se k vinšně nedá optimálně postavit. Střídáním směrů se tak dají dobrat poslední centimetry střídáním mezi převody z nejlepší polohy – technika běžná u dvou rychlostních modelů. 

U obou modelů se převody řadí poloautomaticky – začne se ve směru nejrychlejšího převodu, s rostoucím odporem může jachtař změnit směr na převod lehčí. Jakmile dosáhne odpor další hranice, vinšna cvakne – přeřadí (pružinovým mechanismem odbrzdí další převody. Po další změně směru přeřadí vinšna do třetího převodu a poslední změnou do čtvrtého nejpomalejšího stupně. Ve verzi 40 vhodné pro lodě do 12,5 metru / 41 stop se prodávají za 2400 Euro, jejich předchůdkyně od firmy Pontos se dají najít za 1439 Euro.

Elektrické vinšny se dnes dostávají do stále skromnějších lodí a blíží se doba, kdy si už loď bez nich nepůjčíte. Vývoj elektromotorů, baterie a možností nabíjení (a vybíjení) jde kupředu. Výkonnější baterie mohou pohánět úspornější a silnější elektromotory a dokonalejší í elektronika lépe reguluje stav a životnost baterií… V ideálním světě… V tom běžném světě se setkává faktor svátečního jachtaře s faktorem omezené údržby. Dosáhnout spolehlivost v podmínkách charteru je oříšek i u mechanických částí lodí což pro vše, co je napojeno na baterku, platí dvojnásob. Ve stručnosti má elektrická vinšna samozřejmě velkou výhodu. Jachtař může přehazovat, aniž by spustil druhou ruku z kormidla stlačením knoflíku. Bez námahy a ztráty pozornosti se může věnovat vedení plavidla. Vyžaduje to ale také zkušenost – neopatrné používání zatěžuje takeláž a může ji poškodit. Motor vinšny si vezme 60 až 100 ampér a český jachtař si musí položit otázku existenciálního významu “pohodlný obrat nebo vychlazené pivo”?

Elektrické vinšny, vpravo s motorem v ose pro snadnou instalaci. Foto: Harken.com

V případě konverze na elektrické vinšny náklady začínají u 2000 Euro za kus a nejsou v tom náklady na instalaci či přídavné baterie. Podle konstrukce kokpitu je na některých lodích limitujícím faktorem rozměr elektromotoru, který je uložen asymetricky pod vinšnou a musí si najít místo v trupu. Tento problém řeší dražší verze zapuštěným motorem v ose otáčení, který nevystupuje hluboko pod základnu vinšny.

Když nemůže elektromotor do trupu, může na kliku? S tímto nápadem přišly firmy Chrysadev a Sailology. Chrysadev vyvinul Ewincher a Sailology Winchrite. V obou případech se jedná o zařízení, které se nasadí do místa na kliku vinšny. Elektromotor poháněný akumulátorem začne na stisknutí knoflíku otáčet vinšnou a navíjet lano. Zásadní rozdíly jsou cena a možnost použití. Ewincher stojí 2299 euro, ale v případě poruchy nebo vybití ho lze stále použít jako normální kliku. Tenhle systém navíc umožňuje i kombinované použití, kdy jachtař normálně točí klikou a motor mu pomáhá. Naproti tomu Winchrite stojí 760 Euro, ale vzhledem k ergonomickému řešení “cihly s držákem a tlačítkem” je to jednoúčelové zařízení s velkými omezeními mimo plně elektrické použití.

No a nakonec to elegantní řešení s aku vrtačkou. Ve Švédsku se zamysleli a přišli s jednoduchým nástavcem/bitem iWinch do běžné akuvrtačky a voilá, elektrifikována vinšna. Nástavec se prodává za cenu kolem 50 Euro, což pravda za nějaký bit není málo, ale ve srovnání s předchozími řešeními pakatel. Samozřejmě je třeba ještě onu aku vrtačku a také smířit se s faktem, že se tento často nejmilejší nástroj může snadno a rychle ocitnout na dně mořském. No a nakonec pozor u každého ze systémů na prsty a zachycení vlasů!


Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!