Registrace plavidel a technické kontroly

Ochechule

V ČR existuje „plavební rejstřík“, což je seznam všech plavidel, která podléhají evidenci a jsou vedena v ČR. Samozřejmě do evidence nespadá každá pramička, kterou si člověk pořídí k chatičce na Orlíku. Pokud se tedy rozhodnete pořídit si větší loď, kdy ji musíte registrovat v plavebním rejstříku (v našem případě „rejstříku malých plavidel“)?

1. pokud její celková hmotnost přesahuje 1 000 kg včetně povoleného zatížení,
2. pokud má motor (vlastní strojní pohon) silnější než 4 kW,
3. pokud plocha plachet u plachetnice přesahuje 12 m².

Takže pramičky, šlapadla a podobné nikde hlásit nemusíte, menší plachetnice už ano, protože i plachetnice délky okolo 5 m snadno plochou plachet oněch 12 m² přesáhne. U plovoucích zařízení a těles je to volnější, tam nepodléhá evidenci nic pod 10 000 kg, do délky nebo šířky 10 m a výšky 2 m. Takže malé molo u chatky do plavebního rejstříku hlásit nemusíte, ale pozor, musíte si místo na něj domluvit s povodím dané řeky, protože všechny břehy patří právě Povodí a vy si kus břehu musíte pronajmout, abyste tam mohli umístit molo. Pokud máte loď nepodléhající evidenci, můžete ji na vodě užívat za podmínky, že její stav splňuje podmínky bezpečného provozu a neohrožuje životní prostředí – jednoduše, musí být pro vás bezpečná a nesmí z ní nikde nic unikat nebo odpadávat.

Pro plavidlo, které nepodléhá evidenci, nemusíte mít žádné zkoušky ani osvědčení. Je to dvousečné – na jednu stranu je jasné, že není reálné skládat zkoušky na každé šlapadlo, na druhou stranu i na paddleboardu je člověk účastníkem plavebního provozu a platí pro něj stejná pravidla, přednosti a znaky, jako pro Vůdce malého plavidla – a to i v případě, že je nezná. Neznalost zákona neomlouvá. Proto doporučuji i bez kapitánských zkoušek se naučit aspoň základní pravidla, aby pro vás byla plavba na čemkoliv bezpečná. Je to stejné jako na silnici na kole, nemusíte mít řidičák, ale pořád kvůli tomu nemůžete jezdit na červenou.

Když omezíme plachty na 20 m² plochy a výkon motoru do 20 kW, pak nám jako průkaz Vůdce malého plavidla stačí omezená varianta – S20 a M20. Jak píšu výše, tyto varianty vyžadují absolvovat pouze teoretické zkoušky na počítači, nikoliv praktické na vodě. Na cokoliv většího a silnějšího už musíte mít neomezené varianty, a tudíž i splněné praktické zkoušky.

Technická kontrola
Takže řekněme, že jste si vyhlédli a úspěšně koupili lodičku, ať už bazarovou či novou, která podléhá evidenci. K zapsání lodi do plavebního rejstříku potřebujete stejně jako u auta technickou kontrolu. Prakticky se to dělá tak, že si technickou buď domluvíte s konkrétním úředníkem, který přijede k vaší lodi (v roce 2023 taková návštěva pro technickou prohlídku na Slapech stála okolo 2 000 Kč), nebo se domluvíte s tím, u koho zimujete (pokud tedy nezimujete na vlastní zahradě). Existují firmy, které mají tzv. zimoviště nebo suchý dok, kam můžete dát loď na zimu na břeh nebo nechat opravit. Majitel zimoviště se pak většinou domluví s plavebním úřadem, když má takhle na technickou více lodí najednou, úředník přijede k němu, zkoukne lodě a vy si osvědčení o splnění technické převezmete právě od majitele zimoviště. Zaplatíte zase poplatek za zpracování i dotyčnému majiteli zimoviště, ale je to možnost nejjednodušší a s nejméně starostmi. (Možností je samozřejmě více, ale přesahují rámec téhle knihy).

Když úspěšně splníte technickou, podáte si žádost o zapsání lodi do plavebního rejstříku a dostanete tzv. lodní osvědčení (respektive osvědčení plovoucího zařízení, pokud přihlašujete něco jiného). To je dvoustránková kartička podobající se technickému průkazu u auta, je tam zapsán typ, velikost, výkon motoru a jiné podrobnosti lodi, je uveden vlastník plavidla a poslední technická kontrola. Tento doklad je nutné vždy mít při plavbě na lodi! To platí i pro půjčenou loď. Nikdy si nezapomeňte od majitele na plavbu vyžádat i lodní osvědčení. Když vás zastaví plavební kontrola (a stává se to, mně dávali dýchnout už 3× na Lipně), je vaše povinnost ukázat lodní osvědčení, a pokud ho nemáte, dostanete pokutu. Jinak samozřejmě více podrobností o technické prohlídce a rejstříku najdete ve vyhlášce č. 114/1995 Sb.

Ukážka z knihy: Vůdce malého plavidla, Kompletní učebnice, část M, povinná ke zkoušce, Tereza Langhammerová

Pro členy Námořního klubu sleva 50%. Nejste členem? Další informace zde.