Rekordy a dramata: Vendée Globe 2024 aktuálně u Madeiry

Vedoucí jachty desátého ročníku Vendée Globe dnes poprvé proplují kolem portugalského souostroví Madeira. Zatímco nejlepší lodě se budou snažit vyhnout velkému závětří, které vysoké a ostré vrcholy Picos na Madeiře vytvářejí, několik skipperů plánuje právě tohoto „závětrného efektu“ využít. Potřebují zde provést nutné opravy, aby mohli pokračovat ve své sólo plavbě kolem světa bez zastávky.

Dnes propluje kolem Madeiry hlavní peloton, v jehož čele je nový lídr závodu Yoann Richomme (Paprec Arkéa) následovaný Charliem Dalinem (MACIF Santé Prévoyance) a Britem Samem Goodchildem (VULNERABLE).

Po rychlém západním křídle flotily se plnou rychlostí posunul Nico Lunven (Holcim-PRB), který nyní drží čtvrté místo. Díky působivému tempu by měl dokonce překonat sólový rekord v upluté vzdálenosti za 24 hodin na jednotrupé jachtě, a to s 546,6 námořními mílemi (1012,3 km). Tato nová meta nyní čeká na oficiální ratifikaci od WSSRC (Světová rada pro rekordy v plavbě), přičemž jeho jachta už drží rekord ve stejném formátu pro plavbu s posádkou a to 640,48 mil / 24 hodin z května 2023 na závodu The Ocean Race.

Problémy ve flotile

Souběžně s tím ale rostou ve flotile problémy. Potíže hlásí Maxime Sorel (V and B – Monbana – Mayenne), Clarisse Crémer (L’Occitane en Provence) a Szabolcs Weöres (New Europe).

K dnešnímu ránu se nový lídr Yoann Richomme vyjádřil: „V Biskajském zálivu jsem ztratil nějaký čas. Na kýlu se mi přichytilo trochu řas, takže jsem se na chvíli ocitl uprostřed skupiny. Když však přišel vítr, dokázal jsem se z toho dostat a obeplutí mysu Finisterre se povedlo. Bylo to trochu riskantní, ale podařilo se mi posunout se dopředu. Loď je ve vlnách rychlá po větru, což je výhoda. Na čelo jsem se dostal nečekaně, ráno jsem ještě počítal, že přede mnou budou Sam a Charlie. Asi jsme opravdu rychlí, ale všichni už byli po těch pár dnech intenzivního závodu unavení.“

Nutná strategie

Vítr pro vedoucí skupinu postupně slábne. „Mají poměrně přímý směr, stabilní podmínky a méně manévrů,“ vysvětluje Basile Rochut, meteorologický konzultant Vendée Globe. „Kolem Madeiry však budou muset být opatrní kvůli velkému závětří za ostrovy. Přední závodníci by mohli být zítra zpomaleni anticyklonálními podmínkami, které přinesou slabší vítr mezi Kanárskými ostrovy a Kapverdami.“

„Vítr se zmírní, strategicky to nebude jednoduché,“ analyzuje Švýcar Alan Roura (Hublot). „Bude to vyžadovat chytré kroky.“ Thomas Ruyant, který v současnosti bojuje se stálým pronikáním vody do své přední kajuty na plachty, dodává: „Jsou tu rozdíly ve větru, malé změny, a v takovém případě jsem raději ten, kdo stíhá.“

„Na hlavní plachtě jsem viděl obrovskou díru, asi 3 krát 3 metry, vypadá to skoro jako velké okno. A A7 gennaker je omotaný kolem předního stěhu.“

— Szabolcs Weöres, *New Europe*

Bojovník Szabi na kolenou

Od včerejší noci, kdy se při poryvech větru o rychlosti 35–40 uzlů ocitl položený na boku, se maďarský skipper Szabolcs Weöres se svou jachtou *New Europe* probojovává stále blíže k Madeiře. V hlavní plachtě je velká díra a malý gennaker A7 je omotaný kolem předního stěhu. Míří k Madeiře, aby našel chráněnou zátoku, kde by se pokusil dát vše do pořádku.

Szabi o události podal zprávu: „Byla to strašná noc, vítr 35 až 40 uzlů, obrovské vlny, dostával jsem rány z boku, až se stěžeň dotkl vody. Gennakeru se uvolnula otěž, loď se postavila zpátky, a já viděl obrovskou díru v hlavní plachtě, tak 3 krát 3 metry. Vypadá to skoro jako velké okno. A A7 gennaker je omotaný kolem předního stěhu, při větru o síle 40 uzlů s tím něšlo nic dělat. Potřebuji najít klidné místo, abych sundal části A7 a podíval se, co se dá dělat s hlavní plachtou. Nevypadá to dobře. Jsem z toho zklamaný, ale udělám, co bude v mých silách.“

Nečekaný obrat pro Richomma, ale Sorel a Ruyant bojují s problémy

Yoann Richomme (*PAPREC ARKÉA*) se vyhoupl do čela, což bylo pro něj dnes ráno překvapením: „Nepočítal jsem, že se dostanu do vedení, myslel jsem si, že přede mnou budou Sam a Charlie. Moc jsem sledování neřešil, ale asi jsme opravdu rychlí.“

Maxime Sorel (*V and B – Monbana – Mayenne*) však čelí vážným problémům. Včera si zranil kotník a nadále řeší problém s hákem hlavní plachty, který umožňuje její fixaci na ráhno: „Musím si přiznat fakta: hák je prasklý.“ Stejně jako maďarský skipper se Sorel rozhodl zamířit k Madeiře, aby našel úkryt a mohl vylézt na stěžeň. „Nepředstavoval jsem si, že start Vendée Globe bude takhle složitý,“ svěřil se.

Thomas Ruyant stále bojuje s neustálým pronikáním vody do své přední kajuty na plachty na jachtě IMOCA. „Někdy je to jako Niagarské vodopády s veškerou tou vodou na palubě. Potřebuji hodně energie na čerpání, trvá to 30 minut až hodinu každé dvě hodiny, ale plachtění mi to neznemožňuje,“ řekl v rozhovoru pro francouzskou LIVE show. „No jo, budou i další problémy a ostatní je budou mít také.“

Zklamání i pro Clarisse Crémer a Guireca Soudéeho

Clarisse Crémer (*L’Occitane en Provence*) přiznala, že noc byla „pekelná“. Přišla o svou největší přední plachtu, gennaker Masthead Zero. „Bez téhle plachty to nebude v příštích dnech po větru moc příjemné,“ řekla.

Ani Guirec Soudée (*Freelance.com*) nebyl ušetřen: „Už nemůžu použít spinnaker, který spadl do vody, a ani svůj malý gennaker. Je frustrující nemít možnost naladit loď na maximální výkon.“ Čeká, až se podmínky zlepší, aby mohl provést opravy. „Zamířím k Madeiře, kde bych mohl v klidu opravit, co se dá.“

A tak, i když flotila 40 lodí stále pokračuje, Vendée Globe už mnohým přináší stále více výzev…


 

Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině

Live tracker celého závodu

Zpracováno podle Vendée Globe