Řezač lana (Rope cutter) – ochrana při zachycení lana do vrtule

Shaft-shark-model-ss300 Foto: ab-marine.com

Byla to triviální situace. Skipper zavelel posádce odvázat loď. Lano “se ocitlo” ve vodě, pak se ztratilo pod trupem a následovalo krátké tudududu…namotávajícího se lana než skipper duchapřítomně vyřadil rychlost a chcípnul motor. Nastalo to nejhorší ticho, co můžete “slyšet” na lodi s vyřazeným motorem pozdě večer s návětrným betonovým molem za zády. 

Dobře to dopadlo. Skipper to vykřižoval na povytaženou genu. S lodí se pomalu sunul po zátoce, abych jako plavec dobrovolník měl šanci lano odmotávat a přitom mě příliš nestrhával proud. Při jednotlivých pokusem jsem se se za volný konec lana přitáhl pod loď, odmotal pár ok a vyplul na hladinu nadýchat se. Vzrušení a adrenalin působí v takových situacích kontraproduktivně. Pod vodou vzduch a síly rychle docházely. Naštěstí stačilo několik ponoření a lano se uvolnilo. Jedinou památkou byly škrábance od korýšů, které se za sezónu stihli uhnízdit na trupu. 

Lana, sítě, plasty či tráva ve vrtuli jsou známý problém. V lepším případě se dají odstranit různými metodami z paluby, člunu nebo přímo ve vodě, ale na to není vždy čas a podmínky. Řešením, které chrání před zamotanými předměty téměř okamžitě je instalace řezače lan. Řezače aktuálně existují ve třech základních verzích: nůžkové, diskové a jeden výrobce nabízí tzv. “břitvový” (z ang. shaver). 

Nůžkový řezač je pěkně znázorněn na animaci níže. Skládá se ze dvou částí. Jedna s čepelí nebo s čepelemi se nasadí a upevní na hřídel, se kterou se otáčí. Druhá protičepel se přinýtuje na držák hřídele, případně na trup, v závislosti na konstrukci lodě. Tento typ má vysokou účinnost a rychlé prosekne lana, sítě, trávu, plasty i dráty. Vyžaduje ale dost místa na hřídeli, pravděpodobně s nutností vysunout hřídel vložením prodlužovacího mezikusu mezi spojku a hřídel, s náklady na mezikus a jeho montáž.

 

Diskový řezač tvoří disk s ostrou čepelí po obvodu, (některé konstrukce mají čepel zdvojenou nebo zubatou pro lepší řezací účinek). Disk se upevňuje na hřídel a otáčí se s ní. Namotané lano je napínáno navinutím na hřídel až přijde do kontaktu s ostřím rotujícího disku, které ho prořízne. Řezač může být ze dvou polovin, které se spojí a sešroubují na hřídeli nebo z jednoho kusu, který se nasune na hřídel po demontáži vrtule. Zatímco dvoudílný disk lze namontovat svépomocí na vodě, složení vrtule je složitější operace vyžadující odborníka a případně i vytažení lodě. Oproti nůžkovým řezačům kladou ty diskové menší odpor, jsou levnější, ale vykazují i menší účinnost řezání (např. u řas, trávy nebo plastů).

 

“Břitvový” řezač se skládá z čepele nebo čepelí namontovaných na držáku hřídele, které přesahují nad hřídel na které je nasazena obroučka sahající až k vrtuli. Lano nebo jiný problémový materiál se namotává na tuto obroučku. Ta materiál udržuje v dosahu čepelí, které ho tak efektivně sekají na kusy. Holicí řezače kladou malý odpor, cenově jsou někde mezi nůžkovými a diskovými řezači, ale vyžadují odbornou a přesnou instalaci, pravděpodobně s úpravami na které je nutná vybavená dílna, což se promítne v nákladech.

 

Ceny řezačů začínají na 110 liber za jednoduché diskové řezače malých průměrů (kde ale nutno přičíst čas a práci při složení vrtule). U lepších nůžkových si třeba odložit alespoň 360 liber (bez DPH).

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!