Sail GP Cowes – 50 uzlů pokořeno

Všichni honí Austrálii. Foto: sailgp.com

Cowes je malé město na severu britského ostrova Wight. Historicky je významné jako místo, kde se formoval závodní jachting. Král Jiří IV. zde v roce 1826 zastřešil závody Královské plachetních flotily a tato regata se zapsala  do kalendáře jachtingu jako Cowes Week, který startuje dodnes. Díky této tradici (taky zde startuje Fastnet a jel se zde první America’s Cup) můžeme s klidem napsat, že Sail GP zavítalo do hlavního města britského jachtingu.

Britský tím si udělal radost už před závodem, když se mu během tréninku podařilo dosáhnout rychlosti 50.22 uzlu nebo 93 km/h. Pro závodní katamarán F50, jeho konstruktéry, respektive pořadatele soutěže byla tato rychlost důležitým mezníkem – otázkou prestiže a marketingovým lákadlem. Podmínky v Solenstké úžině se ukázaly být příznivé i pro další týmy a při tréninkových jízdách rychlost 50 uzlů překonaly i týmy Austrálie (51.24 uzlů) a Japonska (50.3 uzlu). Pro Austrálii měl ale trénink trpký konec. Při návratu do depa došlo k nekontrolované halze a k poškození křídla. Opravy Australanům znemožnily páteční trénink na vlastní lodi, proto se dohodli s Francouzi a vyměnili možnost jezdit na jejich lodi za tréninkovou hodinu od kormidelníka Toma Slingsbyho.

Tým USA převrací loď. Foto: SailGP

Další mrzutostí, hlavně pro ty co se na supermoderní katamarány přišli podívat osobně a koupili si denní lístek za 55 liber, bylo sobotní počasí. Silný vítr, vlny přiměly zodpovědné organizátory nepustit lodě na start a tři sobotní kola zrušit. V neděli, stále v poměrně silném větru (20+ uzlů), dali organizátoři závodům zelenou. Na programu byly 3 závodní kola (tentokrát bez malého finále mezi prvním a druhým v součtu bodů).

Konec britského snažení. Foto: sailgp.com

První kolo bylo zásadní pro celý další průběh. Austrálie vyhrála start, celé kolo byla v čele a v cíli jí naměřili téměř 50 uzlů. Těsně po startu se Americký tým zapíchl do vlny. Šťastně v neštěstí při následném položení na bok nepoškodil křídlo a mohl pokračovat. Britský tým měl první kolo dobře rozjeté a sahal po druhém místě, nicméně také nabral vlnu, katapultoval část posádky z kokpitu a s poškozenou lodí se musel s domácím publikem rozloučit. Poškození se nevyhnulo ani vedoucímu průběžného bodování Japonsku. Přišli o naviják v jedné polovině trupu a to je zásadně omezilo v dalších kolech. Uprostřed toho všeho se mohla těšit Čína z třetího místa.

Vylomený naviják/vinšna japonského týmu. foto: instagram, sailgpjpn

Ve druhém závodě se znovu nejlépe dařilo Austrálii. Vyhráli start a šli si po další vítězství. Dobře začali Francouzi, ale byly penalizováni a museli zpomalit až za poslední Čínu. Japonsko, které by bývalo normálně nejspíš bojovalo o vítězství, bojovalo nyní hlavně s poškozenou lodí. Chybějící naviják je viditelně omezoval při ovládání křídla a při obratech. Druhé místo si překvapivě vyjela Čína, pro třetí doplulo statečné Japonsko. 

Při startu třetího kola vedoucí Austrálie a druhá Čína porušili pravidla, když nebyli v povoleném startovacím boxu. Museli před sebe pustit celé pole. Austrálie se ale rychle znovu dostala do čela. O další místa bojovalo Japonsko s Čínou a Francií. Nakonec i třetí kolo bylo v režii Australanů v čele s Tomem Slingsbym před Francií a Japonskem. To sice ztratilo jednobodové vedení a nabralo na Austrálii čtyř bodovou ztrátu, ale udrželo si i s poškozenou lodí kontakt a Japonci stále mají šanci na celkové vítězství. Poslední závody se konají 20 až 22 září v Marseille.

Výsledky – Sail GP Cowes:

  1. Austrálie 30 b.
  2. Japonsko 25 b.
  3. Čína 24 b.
  4. Francie 22 b.
  5. USA 18 b.
  6. Velká Británie 14 b.

SailGP – celkové pořadí po GP Cowes:

  1. Austrálie 169 b.
  2. Japonsko 165 b.
  3. USA 123 b.
  4. Velká Británie 120 b.
  5. Francie 117 b.
  6. Čína 115 b.