Sail GP se vrací!

Foto: sailgp.com

28. a 29. ledna v přístavu v Sydney startuje druhý ročník Sail GP. Tým Austrálie vedený Tomem Slingsbym bude obhajovat prvenství z minulého ročníku, ve kterém se až v posledním závodě rozhodlo, kdo si vlastně odnese trofej nejcennější. Závody foilujúcich katamaránů s pevným křídlem schopných “létat” 50ti uzly se rozrostly a organizátoři doufají že se z nich stane globální sportovní podnik.

Součástí kampaně je video, ve kterém je soutěž “sledována” s takovými emocemi, které u nás známe snad jen při finálových zápasech MS v Hokeji. Jak moc to funguje můžete posoudit zde: 

Do nového ročníku nastoupí 7 týmů. Soutěž opustil tým Číny, což vzhledem k velikosti místního trhu asi organizátory nepotěšilo. Nově přibyly Dánsko a Španělsko. Španělsko oznámilo složení týmu necelý měsíc před prvním startem. Kapitánem bude Jordi Xammar, ale na začátek se za kormidlem objeví Phil Robertson, který v první sezóně vyjel Číně třetí místo. Xammar, ročník 1993 je velký talent španělského jachtingu a kromě startu na Sail GP se připravuje na olympiádu v Tokiu. Za kormidlo F 50 se postaví po jejím skončení. Za Dánsko nastoupí jako kapitán Nicolai Sehested, který kromě mnoha jiných soutěží absolvoval dvakrát Volvo Ocean Race. 

Jordi Xammar uprostřed Foto: sailgp.com

Aktuální kalendář závodů nedávno doplnila Kodaň, která nahradila Marseille. To ale stále nemusí být finální seznam. Přece jen je Francie jednou z mála zemí, je jachting národním sportem.

  • Sydney, AUS (Únor 28-29)
  • San Francisco, USA (Květen 2-3)
  • New York, USA (Červen 12-13)
  • Cowes, GBR (Srpen 14-15)
  • Copenhagen, DEN (Září 11-12)

Z technických změn je nejvýraznější zavedení modulárního křídla. To se aktuálně testuje na Novém Zélandu a v průběhu sezóny by se mělo objevit i na lodích. Speciální F 50 používají pevné křídlo jako “hlavní plachtu”. Sice je vysoce účinné, ale není možné jej použít v silném větru, protože se nedá změnit jeho plocha. Nový design počítá s možností křídlo “refovat” – tedy postavit jej ve třech výškách (18, 24 a 29 metrů). Závodníci mají možnost taktizovat a organizátoři se nemusí obávat horších povětrnostních podmínek, které v minulém ročníku komplikovaly některé rozjezdy.