Sail GP – Velká cena New Yorku

Foto: sailgp.com

Fanoušci Red Bull Air Race truchlí. Hlavní sponzor na leteckou soutěž zanevřela další ročník se už pravděpodobně nepoletí. Sail GP je v mnohém podobné. Také se tam “létá” a řeší se nastavení křídla nebo i na jachting neobvyklé veličiny – třeba “géčka” (gravitační zrychlení) při obratech. Zatím tedy jachtařům nelezou oči z důlků. Doufejme…  O víkendu 22. – 23. června se jelo v pořadí třetí kolo na řece Hudson v New Yorku. Stísněná trať, silný vítr a “Skyline” mrakodrapů jako pozadí plus záruka turbulencí slibovaly hodně náročné závody. 

V průběžném pořadí po dvou závodech byl mezi první Austrálií a druhým Japonskem rozdíl 2 bodů. V New Yorku se na F50tky přišlo podívat 30 000 diváků. Pro připomenutí, jezdí se 5 kol a malé finále během dvou víkendových dnů.

Ještě před startem prvního kola přišel tým Velké Británie o křídlo. V poryvu větru kormidelník ztratil kontrolu a loď se převrátila, přičemž se poškodil potah i delikátní mechanika ovládání a loď byla na celý den vyřazena ze závodu. Smůla je o to větší, že právě tým UK po výkonech ze San Francisca mohl zdramatizovat boj o první příčky, když se začal dotahovat na dominující Austrálii a Japonsko.

Team UK po převrácení. Foto: sailgp.com

Smůla si našla i domácí tým USA. Ryley Gibs, trimmer týmu, si poranil záda při manipulaci s lodí a 90 minut před startem musel zaskakovat Jeff Causey. Aktuálně manažer “off shore” týmu – čili lidí pečujících o zázemí a loď. S kapitánem Romem Kirbym spolupracoval už během Amerického poháru v roce 2013. Tehdy byl hrdinou dne, když se mu 30 minut před startem podařilo opravit křídlo lodi a začal největší comeback v dějinách této soutěže. Jako dlouholetý trimmer, který se spolupodílel na vývoji křídla F50, byl v dané situaci nejlepší volbou.

V silném (místy 40 uzlů), ale rozbitém větru, o který se postaraly mrakodrapy Manhattanu, nebyla nouze o poryvy i místa s bezvětřím. Důležitá byla opatrnost a v několika případech se týmy vyhnuli kolizi či převrácení jen náhodou. První místa si znovu dělily Japonsko (2 krát) a Austrálie (1 krát). Bez Velké Británie, která sbírala tři body za poslední místa v pohodlí hangáru se šroubovákem v ruce, si na třetí místo sáhli dvakrát Čína a premiérově Francouzi.

Team France se štěstím zabraňuje převrácení. Foto: sailgp.com

Druhý den se jelo znovu v plném počtu. Ve čtvrtém závodě se ukázala obrozená Velká Británie a dojela na svém obvyklém třetím místě za Austrálií a vítězným Japonskem. Domácím Američanům vyšlo až úplně poslední kolo, kdy předběhli tandem Japonska a Austrálie a zvítězili.

V malém finále se po součtu vyjetých bodů znovu setkala Austrálie a Japonsko. Už při předstartovním manévrování se rozhodily karty. Tom Slingsby, australský kapitán, nezvládl agresivní průjezd za zádí japonské lodě. Po kontaktu byl penalizován a musel krajana v žoldu Nipponu, Nathana Outteridge, pustit před sebe. Outteridge si následně lépe poradil se slabým větrem a jeho nepravidelným prouděním na zmenšeném okruhu a vyjel si bonusový bod a první vítězství velké ceny. Austrálii může těšit, že celkově na Japonsko ztrácejí malicherný bodík a v New Yorku se jim podařilo zajet dosud největší rychlost v závodě (48.69 uzlů). Předposlední velká cena v Cowes (UK) se pojede 10 a 11. srpna.

New York SailGP – výsledky:

  1. Japonsko 49 b.
  2. Austrálie 45 b.
  3. USA 37 b.
  4. Čína 33 b.
  5. Francie 32 b.
  6. Velká Británie 27 b.

SailGP – celkové pořadí po velké ceně New Yorku

  1. Japonsko 140 b.
  2. Austrálie 139 b.
  3. Velká Británie 106 b.
  4. USA 105 b.
  5. Francie 93 b.
  6. Čína 93 b.