Fanoušci Red Bull Air Race truchlí. Hlavní sponzor na leteckou soutěž zanevřela další ročník se už pravděpodobně nepoletí. Sail GP je v mnohém podobné. Také se tam “létá” a řeší se nastavení křídla nebo i na jachting neobvyklé veličiny – třeba “géčka” (gravitační zrychlení) při obratech. Zatím tedy jachtařům nelezou oči z důlků. Doufejme… O víkendu 22. – 23. června se jelo v pořadí třetí kolo na řece Hudson v New Yorku. Stísněná trať, silný vítr a “Skyline” mrakodrapů jako pozadí plus záruka turbulencí slibovaly hodně náročné závody.
V průběžném pořadí po dvou závodech byl mezi první Austrálií a druhým Japonskem rozdíl 2 bodů. V New Yorku se na F50tky přišlo podívat 30 000 diváků. Pro připomenutí, jezdí se 5 kol a malé finále během dvou víkendových dnů.
Ještě před startem prvního kola přišel tým Velké Británie o křídlo. V poryvu větru kormidelník ztratil kontrolu a loď se převrátila, přičemž se poškodil potah i delikátní mechanika ovládání a loď byla na celý den vyřazena ze závodu. Smůla je o to větší, že právě tým UK po výkonech ze San Francisca mohl zdramatizovat boj o první příčky, když se začal dotahovat na dominující Austrálii a Japonsko.

Smůla si našla i domácí tým USA. Ryley Gibs, trimmer týmu, si poranil záda při manipulaci s lodí a 90 minut před startem musel zaskakovat Jeff Causey. Aktuálně manažer “off shore” týmu – čili lidí pečujících o zázemí a loď. S kapitánem Romem Kirbym spolupracoval už během Amerického poháru v roce 2013. Tehdy byl hrdinou dne, když se mu 30 minut před startem podařilo opravit křídlo lodi a začal největší comeback v dějinách této soutěže. Jako dlouholetý trimmer, který se spolupodílel na vývoji křídla F50, byl v dané situaci nejlepší volbou.
V silném (místy 40 uzlů), ale rozbitém větru, o který se postaraly mrakodrapy Manhattanu, nebyla nouze o poryvy i místa s bezvětřím. Důležitá byla opatrnost a v několika případech se týmy vyhnuli kolizi či převrácení jen náhodou. První místa si znovu dělily Japonsko (2 krát) a Austrálie (1 krát). Bez Velké Británie, která sbírala tři body za poslední místa v pohodlí hangáru se šroubovákem v ruce, si na třetí místo sáhli dvakrát Čína a premiérově Francouzi.

Druhý den se jelo znovu v plném počtu. Ve čtvrtém závodě se ukázala obrozená Velká Británie a dojela na svém obvyklém třetím místě za Austrálií a vítězným Japonskem. Domácím Američanům vyšlo až úplně poslední kolo, kdy předběhli tandem Japonska a Austrálie a zvítězili.
V malém finále se po součtu vyjetých bodů znovu setkala Austrálie a Japonsko. Už při předstartovním manévrování se rozhodily karty. Tom Slingsby, australský kapitán, nezvládl agresivní průjezd za zádí japonské lodě. Po kontaktu byl penalizován a musel krajana v žoldu Nipponu, Nathana Outteridge, pustit před sebe. Outteridge si následně lépe poradil se slabým větrem a jeho nepravidelným prouděním na zmenšeném okruhu a vyjel si bonusový bod a první vítězství velké ceny. Austrálii může těšit, že celkově na Japonsko ztrácejí malicherný bodík a v New Yorku se jim podařilo zajet dosud největší rychlost v závodě (48.69 uzlů). Předposlední velká cena v Cowes (UK) se pojede 10 a 11. srpna.
New York SailGP – výsledky:
- Japonsko 49 b.
- Austrálie 45 b.
- USA 37 b.
- Čína 33 b.
- Francie 32 b.
- Velká Británie 27 b.
SailGP – celkové pořadí po velké ceně New Yorku
- Japonsko 140 b.
- Austrálie 139 b.
- Velká Británie 106 b.
- USA 105 b.
- Francie 93 b.
- Čína 93 b.