SailGP – foilující Formule 1

Poslední měsíc jsme se hodně (a rádi) věnovali Golden Globe Race. Staré lodě, připomínka pionýrských časů oceánského jachtingu, vše poctivé, analogové a mechanické, prostě nostalgie éry kdy cesta přes moře vyžadovala chlapa (nebe Susie Godallovou) a ne programátora. Každopádně doba pokročila. Aktuálně se hydrofoily (vztlaková křídla) montují skoro na všechno (i na Optíka) a jsem ochoten se vsadit, že je pouze otázkou času, kdy vám charterovka nabídne loď, se kterou si z Dubrovniku smutně doletíte (dofoilujete) jen na Elbu, protože nefouká a za ten týden se Barcelona zvládnut nedá. Ohnivé debaty o rozdílech mezi pínou a kormidelním kolem se rozrostou o joystick a v testech přibudou otázky jako hydrodynamika vysokých rychlostí, oprava gyroskopu a restartování fly-by-wire ovládání za jízdy. Kde jsem na to přišel?

První závod se jede v Sydney 15 a 16.2.

SailGP je nová soutěž, kterou financuje Larry Allison (zakladatel IT firmy Oracle, známý úspěchy v Americkém poháru). První ročník začíná nyní v únoru v Australském Sydney a je to okruhová soutěž národních týmů, která se bude postupně konat v 5 přístavech (ještě San Francisco, New York, Cowes a Marseille).

Ja jsem F50. Maminka Bavárka měla aféru s raketoplánem.
Já jsem F50ka. Maminka Bavárka měla aféru s raketoplánem…

Jak naznačuje název, soutěž by měla být marketingově analogická k Moto GP nebo velkým cenám Formule jedna. V rozmezí jednoho roku bude putovat po světových přístavech. Hlavní program obsahuje pěti kolové závody v rámci dvou dnů víkendu, během kterých budou posádky sbírat body do celkového pořadí a v mezích víkendu si ještě dvě nejlepší posádky střihnou v posledním extra kole malé finále. Celkového vítěze určí až poslední 20 minutový závod dvou bodově nejlepších. Na vítěze čeká odměna milion Euro.

France SailGP Team: Billy Besson (kormidelník, uprostřed) a Marie Riou sú čtyřnásobní mistři světa třídy Nacra 17, olympionici (zatím bez medaile). Marie vyhrála Volvo Ocean Race, je jachtařkou roku 2018 a zatím jedinou ženou v SailGP.

Aktuálně jsou na startu tradiční jachtařské velmoci: USA, Francie, Velká Británie, Austrálie doplněné o perspektivní trhy: Čínu a Japonsko. Týmy jsou našlapané jachtařskou špičkou – co posádka, to olympionici-medailisté, mistři světa se zkušenostmi z Amerického poháru, či Volvo Ocean Race. Asijské země si musely vypomoci cizinci.

Jak to jezdí…

Hlavní atrakcí celé soutěže má být, nepřekvapivě, rychlost. Konkrétně 50+ uzlů neboli více než 100 Km/h. Lodě jsou identické a vycházejí z katamaránu AC50, na kterých se jezdil poslední Americký pohár. Allisonova firma Core Builders Composite z Nového Zélandu, která postavila lodě pro tým Oracle a vylepšuje například monstra Comanche a Wild Oats XI, tři původní AC50 vykuchala na karbon, postavila tři další a celý model zásadně vytunila. Pokud maximum AC50 bylo těsně nad 47 uzlů, nové F50 mají dosahovat uzlů 54.

Kormidlo s otočnými madlami a ovládačmi (nahoře). Cockpit rídíciho letu (dole).

Lodě jsou širší (o 23 centimetrů na 8,8 m), což jim přidává stabilitu a rychlost. Nové materiály a technologie umožnily vylepšit foily (podvodní křídla), které jsou pevnější, štíhlejší a mají lepší hydrodynamické vlastnosti. Lodě pohání dvoudílné křídlo a kosatka. Kormidelník drží v ruce malé kormidlo, které má blízko k volantu formule jedna i řidítkům motorky. Jeho věnec obsahuje dvě otočná madla a střed několik tlačítek na ovládání úhlu křídel a kormidel. V sto kilometrové rychlosti loď vyžaduje promyšlené nastavení těchto prvků, aby bezpečně a rychle manévrovala a nerozmázla posádku o hladinu. Kormidelníkovi při tom pomáhá další člen posádky, tzv. flight controler. Ano, řídicí letu, který sedí uprostřed obrazovek a tlačítek a pomocí joysticku při “plavbě” na foilech mění polohu lodi, její výšku a sklon trupu k hladině. Přispívá tím k bezpečnosti a rychlosti manévrů, aby se kormidelník mohl věnovat aktuální situaci a posádce. Dalšími členy posádky jsou wing trimmer (trimuje křídlo) a dva tzv. grinders, kteří si máknou u vinšny a generují hrubou sílu pro otěže. Průmysl 4.0 dohnal i vrcholový jachting. Zatímco hydrauliku na AC 50 poháněla lidská síla, pro jednotlivé manévry v F50-tce šestého člena nahradily baterie.

Cvičte, nebo i vás nahradí baterky! Wang Jue, grinder, Team China.

Možná si pamatujete nehodu týmu New Zealand na startu jednoho z kol amerického poháru. Jestli ne, tak ji najdete na videu níže. Aby se posádky nezabily hned na startu, mají k dispozici simulátor. V kabině kopírující vybavení lodí mohou tři členové posádky (bez grinderú) nacvičovat manévry v bezpečí 270 ° obrazovky upraveného leteckého simulátoru a trénovat různé situace závodu. Pro všechny případy je každý člen vybaven helmou, vestou a nese vlastní nouzový dýchací přístroj, který využije, pokud by se ocitl uvězněný pod lodí.

Na závěr se ještě vraťme k těm chartrovkám budoucnosti. Kdo sleduje například Formuli jedna nebo soutěže World Rally Championship, jistě ví, že kotoučové brzdy, pokročilé prvky podvozku, vylepšení strukturální tuhosti karoserie, řazení pod volantem, startování tlačítkem a mnoho jiných technologií se do rodinných kombíků dostalo ze závodních speciálů. Měli tam čas a prostor dozrát do podmínek a ceny sériové výroby a zároveň si tam udělaly reklamu. Není nijak odvážné předpokládat, že si brzy nějaký bohatší rekreační jachtař po návštěvě SailGP řekne – to chci také!

Kluci, jestli se s tím chcete vysekat, tak tady!

V Kráse jachtingu se budoucnosti nebojíme. Dokonce už dnes předpokládáme že kromě A, B, C papírů bude brzy i jachtařské F(oil)-ko, se kterým kromě létajících katamaránů zvládnete i vojenskou stíhačku. Jarda Foršt už dnes pro jistotu sedlá aeroplán a brzy se podělí o zážitky a zkušenosti.

Tom Slingsby – kormidelník Team Australia (Olympijský vítěz, vítěz Amerického poháru, osminásobný mistr světa) představuje pozice v lodi (v Ang.).

Foto:
sailgp.com
instagram.com/sailgp/