SailGP San Francisco

Vítězní Australané Foto: sailgp.com

Sail GP se svými okřídlenými, obaterkovanými skoro-letadlo-katamarány přesunula do San Francisca na druhý závod. Znovu se odjelo 5 kol, a jedno malé finále. Pomalu se profiluje skupina týmů s největší šancí na milion dolarů pro vítěze.

Pořadí po první velké ceně Austrálie bylo následující: Australia – 48  b., Japonsko – 45  b., Velká Británie – 36  b.. Tým USA se krčil na posledním místě ze šesti týmů a doma se od nich čekalo zlepšení.

Japonsko vs. Austrálie, foto: sailgp.com

Lodě se na závodní víkend připravovali od 23. dubna a přípravné fázi dominovaly dvě události. Na jednom z tréninků dosáhl tým Austrálie 52 uzlovou rychlost. To měla být velká sláva, protože tím by se potvrdily očekávání kladené na design hi-tech lodí. Celé haló ale rychle ukončilo vedení soutěže. Analyzovalo data z nezávislých senzorů, které má každá loď na palubě a dospělo k závěru, že to nakonec bylo jen něco nad 48 uzlů a ruční GPS, navíc v doprovodném člunu, není spolehlivý zdroj dat. Takže 50 uzlová bariéra stále čeká na pokořitele.

Stále je co zlepšovat. Nový ovládač “letu” zvaný pepřenka. Foto: sailgp.com

Druhou událostí byla nehoda čínského týmu, který při špatném obratu zapíchl loď do vlny, nekontrolovatelně přehodil “ráhno” a zničil si hlavní křídlo (připomeňme, že lodě mají kosatku, ale místo hlavní plachty používají pevné dvoudílné křídlo). Hodně drahá nekontrolovaná halza. Efektní incident můžete shlédnout níže. Technici týmu museli následně křídlo rozebrat – stáhnout potahovou fólii, vyměnit poškozená karbonová žebra a vnitřkem vedené prvky takeláže. To vše den před startem.

První den závodního víkendu a první tři kola vyhrál tým Japonska s australským kapitánem Nathanem Outterigeom. Jezdilo se v 20 uzlovém větru, a alespoň zpočátku bez velkých vln. Ve třech závodech se vždy rozhodovalo mezi Austrálií, Japonskem a Velkou Británií. Tým Číny sice zvládl opravit loď, ale jinak do bojů o první tři místa, spolu s Francií nijak nezasáhl. Tým USA se začal zlepšovat a v posledním závodě sahal po třetí příčce.

Druhý den nebyl zdaleka tak jednoznačný. Nutno dodat, že Japonsko už nemuselo tolik riskovat, protože na postup do malého finále měli najeto dostatek bodů. Ve čtvrtém závodě se konečně prosadili Britové. Den předtím měli několik příležitostí vyhrát kolo, ale vždy udělali nějakou chybu. Tentokrát je nezastavila ani penalizace za předčasný start. Austrálie ztratila druhé místo těsně před cílem, kdy se zastavila o vlnu a darovala Japonsku důležité body. Australská posádka navíc skončila potlučená s krvavými šrámy.

V pátém kole se konečně dočkala i Austrálie – vedoucí tým celkového pořadí. Druhé místo obsadili Britové a třetí byli stále se zlepšující Američané. Japonsko tentokrát doplulo až čtvrté. Připomeňme, že vítěz každého kola získává  10 bodů a každý další v pořadí o jeden bod méně.

Finále dvou bodově nejlepších – Austrálie a Japonska nakonec vyhráli protinožci. V závodě museli Japonci bojovat s technickými problémy, když jim palubní systém přestal dodávat informace o čase a poloze na trati. Na konci se sice dostali znovu do kontaktu a v těsném finiši se tak rozhodovalo před posledním obratem. Australané odjíždějí ze San Francisca s dvoubodovým náskokem před Japonskem. Velká Británie zůstává v dosahu, ale na špičku ztrácí 12 respektive 14  bodů. USA se zlepšily, ale s Čínou a Francií zůstávají mimo první tři příčky. Další velká cena se pojede v New Yorku už 21 a 22 června.

San Francisco SailGP – výsledky:

  1. Austrálie 47 b.
  2. Japonsko 46 b.
  3. Velká Británie 43 b.
  4. USA 37 b.
  5. Francie 28 b.
  6. Čína 27 b.

SailGP – celkové pořadí po GP San Francisca

  1. Austrálie 93 b.
  2. Japonsko 91 b.
  3. Velká Británie 79 b.
  4. USA 68 b.
  5. Francie 61 b.
  6. Čína 60 b.