Scow? – Co?

Revolution22 foto: facebook.com/afep.marine

Scow je anglické označení loďky s širokým a plochým dnem. Původně sloužily v USA a na Novém Zélandu na převoz lidí a zboží po jezerech a řekách, kde byly tradiční lodě omezeny svým ponorem. Jako plachetnice přežili do dnešních dnů v podobě několika tříd okruhových plachetnic v USA. V roce 2010 přenesl francouzský lodní architekt David Raison koncept Scow do podoby ClassMini a v roce 2012 vyhrál Minitransat. Netradiční trup si poslední dekádu hledá další uplatnění v různých obměnách. 

Výhodou tvaru Scow neboli široké zakulacené špičky v třídě ClassMini je vyšší účinnost kýlu a lepší vratný moment. Trup je širší na větší délce, má větší objem po stranách a zlepšuje účinek páky na kterou působí kýl, což (nejen) pro ClassMini umožňuje použít větší plochu plachty. Velký objem přídě znamená menší zanoření do vln při plavbě po větru a lepší přechod do skluzu. Negativa se projeví při slabém větru, kdy má zanořený široký trup větší odpor. Při plavbě proti vlnám to bude mít kulatá příď a posádka těžší, nehledě na to, že velký objem znamená i více materiálu a tím i vyšší hmotnost trupu.

Maxi650 Foto: idbmarine.com

Zmíněný David Raison chtěl svou Maxi650 z Minitransatu prodávat v podobě rychlého a prostorného weekend saileru Virgin Mojito650. Má upravený trup s jednodušším ovládáním, panoramaticky prosklenou nástavbu, spaní pro 4 osoby, zvedací kýl a je navržen na stavbu z ekologických materiálů; recyklovaného PET, lněných vláken a korku. Raison ho nabízí za 64 723 Euro.

Virgin Mojito 650 Foto: idbmarine.com

Možnosti trupu zaujaly firmu Afep Marine a znovu s Raisonem navrhla hned tři modely řady Revolution ve velikostech 22, 24 a 29 stop. Všechny jsou z hliníku, mají dvojité kormidlo, zvedací nebo sklopný kýl a jsou izolovány korkem. Majitelům nabízejí na svou délku ohromný prostor a výborné výkony (s maximem nad 15 uzlů! / Revolution 29) hlavně na zadní a zadoboční vítr. Proti větru a vlnám to už taková hitparáda není. Trup mlátí o hladinu a klidná plavby vyžaduje menší úhel na vítr. Revolution 29 se prodává v základě od 100 000 Euro. Menší 22 si zájemce zatím nenašla a 24 stopá verze je ve stavu nedokončeného prototypu.

Revolution29 Foto: facebook.com/afep.marine

Perspektiva rychlosti a prostoru zaujala dalšího Francouze, jachtaře-závodníka a stavitele Jeana-Michela Lincka, který dokončuje prototyp SailScow dlouhý 37 stop z překližky, sendvičové pěny a sklolaminátu. V trupu je dost místa pro čtyři kajuty – dvě vpředu a dvě vzadu a cílem je etablovat se někde mezi katamarány (prostorem a výkony) a jednotrupovými  loděmi (náklady, stabilitou). Při ceně od 190 000 Euro je první trup již prodán a Linck má i zájemce na 42 stopou expediční verzi.

Foto: facebook.com/jeanmichel.linck.58

No a nakonec přehledu se znovu vrátíme ke ClassMini. Široká, oblá “špička” je v ní již dobře etablovaná v různých obměnách a už nikoho nepřekvapuje. Takže (znovu Francouz) Thomas Tisson přišel s další radikální inovací – krabicí s plachtou. Hranatý trup maximálně využívá pravidlo, že se trup Clase Mini musí vejít do rozměrové “krabice” a tak ji téměř celou vyplnil … Loď je navržena s foily (zatím nezveřejněného tvaru) a s metrovým nástavcem na zádi, který drží kormidlo. Jelikož nástavec není součástí trupu, je to způsob jak obejít limit délky a dodat lodi při foilovaní stabilitu. Karbonový speciál je aktuálně stavěn v Kielu pro Mini Transat 2021 a koho by technicko-nautické souvislosti zaujímali podrobněji, najde na stránkách thomastison.com podrobný popis výhod a nevýhod trupu scow.      

Scow…krabice na foilech… Foto: facebook.com/pg/tisontom

 

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!