30. ledna 2012 – pondělí
Jarmila Ondráčková:
Minulý týden byl ve znamení opravy několika plachet. Je to velká starost. Pokud by nevydržely a neustále se trhaly, tak by jednou také zákonitě došel náhradní materiál na opravy. Nechci si domýšlet, co vše by mohlo nastat. Též se začne pomalu přibližovat pevnina Austrálie, Tasmánie a Nový Zéland, než se Singa vydá na další obtížný úsek plavby. K Hornu by bylo připlutí již za tamního podzimního počasí, což může způsobit další komplikace. Raději na budoucnost moc nemyslím. Žiju od e-mailu k e-mailu a občas se bojím jej otevřít. Ale věřím, že co se má stát, se prostě stane. Já mohu jen doufat a prosit anděle strážné o nepřetržitou službu…Zde je opět něco z naší korespondence.
Petr Ondráček:
24.1.2012 – úterý – jsem po sicim vcerejsim dnu OK. Mam pripravenou opravenou H /hlavni/ na opetovne nasazeni. Pak me ceka uprava nahradni H a nakonec geny. Sil jsem to do pulnoci a vypevnil co se dalo – inspirovan i zkusenostmi Richarda.
Stale mam stoupacku. KE1 jsem dosahl dnes v 03:25 UTC. Je dan novy waypoint – TA (46S, 150E – Tasmanie). K nemu to ted mam 3256 Nm. Zatim vsak nemohu plout na kursu (potrebuji dalsich 20 st. vpravo). Musim cekat na stoceni vetru k SW, coz by melo podle modelu byt dnes vecer. Zatim kormidluje celou dobu Burlak a potrebuji, aby kormidloval i dnes na tu nahradni H. Venku je stridave zatazeno, ale uz neprsi. Je zima 9st. a v lodi mam priserne vlhko. Nemohu stale objevit dirku v kabelovem pruchodu, kterou trochu zateka na navigacni stul. Uz jsem zatesnil vse kolem a fakt nevim, odkud se to porad pri kazde velke zalevaci vlne bere.
Jinak ja jsem OK i oci. Jen trochu poboliva to misto nervu na kycelnim kloubu.
25.1.2012 – středa – Vcera jsem nasadil opravenou hlavni plachtu. Na dnesek planuji po komunikaci opravu toho meho 3. refu na zalozni hlavni plachte a na zitra vymenu kosatky za genu. U kosatky musim udelat nove prichyceni otezi misto toho vytrzeneho oka. Ted tam zatim provizorne vyuzivam tri malych ok, ktere byly nad tim jednim hlavnim vytrzenym. Tady musim cekat na zeslabeni vetru, coz byva obvykle kolem 7. hodiny rano. Dnes do dvou do rana jsem sil a opravil roztrzenou genu. Ruce mam dost rozpichane a palec mne do rana zacal hnisat. Bude se mne dnes sit hure, ale neda se nic delat. Plachty jsou mym motorem. V kajute jsem sama plachta, ze tu neni hnuti. K tomu mne zacal pobolivat ten zub, jak z nej vypadla dalsi cast plomby. K TA to mam 3197 Nm. Ale nastavim si jeste jeden Waypont uprostred T0 (té nula) – 45 30S, 110E. Duvodem je, ze plavba po po ciste ortodrome (po velke kruznici – nejkratsi vzdalenost) by me vedla az k 52S a tam je prilis bourlivo. Tak jsem se rozhodl, ze nespadnu nize, nez je 46S (zem. sirka TA). Tak budu plout k TA po dvou ruznych ortodromach (to je i vystup vykreslovany na GPS). Taky to nebude tak vysoke cislo Nm (je to vice povzbudive na pohled). K T0 to mam 1627 Nm. Je polojasno a teplota 10 st. Docela mrznou ruce. Ocekavam dalsi stoceni vetru k W. Uz 3. den spim obleceny, protoze se tu rychle strida L a H /nize a vyse/ a vitr meni smer. Na palubu jit neobleceny do jachtarskeho obleku, tak se stoprocentni jistotou prijde ta bocni vlna a osprchuje me. Zatim slo celou dobu pouzivat na autokormidlovani Burlaka/porad ten stejny gumicuk/, tak to doufam bude i nadale. Jinak musi nastoupit Willson /autopilot-familierne zvany dle kamarada z kokosového orechu ve filmu Trosecnik/, abych mohl pracovat na plachte.
26.1.2012 – čtvrtek – diky za e-mail, zpravy a Tvuj rozbor plavby. Ja jsem se k tomu jeste vubec poradne nedostal, ale jsi docela v realu. Bohuzel ztraty narustaji tim, jak nemohu byt za kormidlem a musim upravovat kursy pro autopiloty a často delat ruzne opravy nebo zasivat plachty. Rekord nechavam zatim stranou. Za Hornem budeme moudrejsi. Co se tyce rychlosti, tak samozrejme ja vzhledem ke svemu veku a vybaveni pluji konzervativne. To znamena, ze si nemohu napriklad dovolit preplachteni nebo nekdy by to chtelo o ref min, ale uz nejsem opravdu mladik a mym cilem je DOPLOUT. Ta komunika je opravdu bezvadna a moc mne pomaha. Vcera jsem kolem 22. hodiny udelal ten 3. ref. Ted si myslim, ze musi vydrzet. Poslu foto. Mam od toho šití uplne znicene ruce. Potrebuji jeste nejak slozit tu opravenou genu a tuto hlavni plachtu. Zatim dost fouka SSW do 20 kt, tak nemohu tu genu dat zpatky. Ted ten provizorni zadni roh drzi, a tak se vubec rozmyslim, zda ji tam ted davat, kdyz i zbytek toho zadniho lemu je narusen. Hlavni pricina je, ze doslo k prasknuti ochranne folie proti UV zareni, a pak se plachta krasne jako plech lame ve mezere mezi zadnim lemem a tou tvrdsi folii a trhne se. Nemam tolik materialu, abych presil cely zadni lem. Tak jsou opraveny asi 3m. Pak jsem jeste musel doplnit jidlo na snidane, ryzi a bramborovou kasi na dalsi mesic. Dnes jsem odsolil 9 litru vody, udelal 15 minutovy test motoru a jeho kontrolu a vcetne dobijeni – OK a pretmelil Bisonem ten kabelovy vstup jak u lode, tak u vstupu do ochranne trubky u solaru (fakt uze ted nevim, co bych tady jeste tmelil).
K T0 to mam 1541 Nm. Dostal jsem se do prizniveho proudu /teplota more pritom skokem vzroste – ted 15 st), takze mam obcas rychlost i 8 kt. Je zatazeno a obcas kratce zaprsi. Kormidluje od rana Willson. Na zadobok to uz s Burlakem moc nejde, a kdyz ho rozhodi bocni vlna, tak se obcas uz nevrati sam na kurs a dojde obvykle k prehozeni rahna. Tady si blahorecim, ze jsem si udelal tu brzdu rahna. Je to naprosto perfektni a bezpecne. Navic, jak zacne pohyb rahna, tak se ozve silny skripavy zvuk (i probudi) a ja vim, co se deje.
Jinak jsem OK, oci a nerv take. Co Ty?
27.1.2012 – pátek – diky za vsechny e-maily. Dnes vecer jsem se truchu prospal, ale od pulnoci do dvou jsem hlidal pretoceni vetru. Ted to mam k T0 1480 Nm. Mam zadobocni vitr a pluji rychlosti 4 – 5 kt. Prsty na leve ruce mam docela ponicene a zhnisane tam, kam jsem si obcas pichl jehlou ktere jsem znicil 3 (ulomena ouska). Nastesti kormidlovat muzu. Vyrobil jsem refovaci lanka do te zalozni hlavni plachty, a tak je kompletni.
Rano po snidani (borsc) jsem musel vybirat vodu z podmotoru, kdy po prehozeni boku stekla asi vsechna voda z ruznych koutu na zadi. Kudy tam tece, opravdu nevim. Vcerejsi zatmeleni kabeloveho pruchodu se zadim zda uspesne. Uvidim, az bude kurs proti vetru na pravobok. Je polojasno a teplota 11 st. Ceka me zase cely den kormidlovani.
Udelala se mne dira v holince (spoj – vada materialu), tak jsem to zalepil, ale uz ted vidim, ze neuspesne. Paska tam nejak nedrzi. Tak bude dalsi pokus. Zatim to pretahnu sedou paskou. Mam uz pak jen neoprenove boty.
Je to nejaka telepatie. Vcera jsem mel take takovy den „blbec“. Unaveny a pri kazde praci, kdy hrozilo vyliti kbelicku nebo neco, co by mohlo spadnout, tak k tomu vzdy doslo, a tim jsem mel mnoho prace navic. Dal jsem si poradneho sprdlu (rum uz dochazi) a sel spat v 9 vecer az do pulnocni kontroly.
Jinak jsem OK i oci a zub.
28.1.2012 – sobota – Vecer jsem mel bourlivo, protoze opet pluji v L/nize/. Vitr behem dne postupne silil az do 40 kt. Tak jsem to asi 22:30 vzdal a zastavil lod a sel si lehnout. Jsem kompletne mokry a tim i do lodi jsem na sobe prinesl dalsi vodu, i kdyz se u vchodu vzdy nejdrive osusuji hadrem. Na karimatce jsem mel rano dost vody z jachtarskeho obleku. Ke vsemu mam plnou kajutu plachet a neni tu poradne k hnuti. Ale v tech naklonech a houpani na vysokych vlnach nelze nic delat. Sprsek jsem od nich v noci dostal dost. Ke vsemu taky hodne a porad prselo. K tomu ta zima kolem 6 st. Dokonaly ocistec. K T0 to mam 1408 Nm. K Tvemu dotazu: s iPodem nemohu jit do internetu a tedy e-mailovat, protoze Explorer ma pro pripojeni k PC jen LAN (sitova karta) vystup. K iPodu by slo pripojeni, kdyby mel Bluetooths bezdratovy pristup nebo USB.
Aby problemu nebylo malo, tak u Brumly se uvolnil kryt. V techto podminkach jsem ho musel zastavit. Takovou akrobacii jsem snad v zovote jeste nezazil, ale podarilo se bez padu a zraneni. Rano, kdyz vitr opadl, tak jsem tam lezl znova a dal novy sroubek. Ten puvodni mel urazenou hlavicku (asi vada materialu, prestoze tam vubec zadne namahani neni). Rano jsem pak dal kompletni ocistu. Odmenou mne dnes byla pulka tatranky.
Nastavil jsem novy lodni cas – UTC + 5 hodin. Proti domovu jsem v predstihu o 4 hodiny. Dalsi zmena bude na 90S – vzdy po 15 stupnich zemepisne delky. Slunce bude vychazet po 05:44 a zapadat 18:28 (mistni cas na 75S).
Ted je stale zatazeno a 10 st. Cekam na slunce, abych mohl zacit susit veci.
Jinak jsem kompletne OK.
29.1.2012 – neděle – E-maily budou asi ted o den opozdene, jak bude narustat casovy rozdil. Ted uz jsem 4 hodiny pred Tebou a bude az 12 hodin. K plachte – UV filtr je jen 20 cm pruh u zadniho lemu a chrani srolovanou plachtu pred UV zarenim slunce. Hnisani i zub ustoupily. Vice lahvi alkoholu jsem si nebral proto, ze jsem mel obavu z nadvahy. Proto tez i vsechna ta vsechna dalsi omezeni i v jidle a pochutinach. Ted bych se toho uz tolik nebal a jeste zasoby prilozil – tak 200 kg by nebyl asi problem. Snad jsem Ti jiz odpovedel na vsechny dotazy.
Mam uz 24 hodin slaby vitr. K T0 to mam 1378 Nm. Udelal jsem videa (Moji kamaradi a Zastaveni Brumly) a par fotek. Ted se je pokusim poslat Markovi. Je zatazeno, chladno – 10st, ale neprsi. V lodi je vse navlhle. Puncochy mM vlhke porad a ponozky take. Nema cenu to sundavat. Mozna bych je ani nenatahl mokre zpet.
Abych nepsal jen o problemech, tak taky musim pochvalit. Co se tyce motoru, tak perfektniho mechanika p. Jana Tomka z Prepych (i za kvalitni provedeni pevnostnich svaru). Za generalku vstrikovaciho cerptadla p. Ing. Janovce se Slatiny nad Zdobnici a pomoc pri generalce motoru personal Agrico v Tynisti nad Orlici. Dale pak za kvalitni baterie Varta dodane p. Jelinkem (Autobaterie.cz). V neposledni rade tez patri tvale muj dik a pochvala Krajske zdravotni za to, ze mam dostatek leku a vseho možného zdravotnického vybaveni vc. dezinfekcnich prostredku.
Dnes se chystam na slozeni plachet v kajute a cisteni kuchyne, pokud bude stale takove pocasi. Taky se pokusim o komunikaci s Novym Zelandem, jak me informoval Beda Jansky (OK1DOZ).
Dnes zapisuji na posledni stranku tretiho lodniho deniku. Nahraji ho pro jistotu na diktafon jako ty predchozi promocene.
Protoze mne hnije posledni cesnek, tak ted po dve nedele po sobe budou k veceri topinky a je konec.
Tesim se na Tvoje zprávy a moc na Tebe myslim.
Další díl: Singa: 31.ledna. – 5.února 2012
[…] díl: Singa: 24 – 30. ledna 2012 Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this. Categories: SINGA, Petr […]