Sir Robin Know-Johnston slaví 83. narozeniny

Sir Robin Know-Johnston po návratu z plavby, 1969. Zdroj: .robinknox-johnston.co.uk

17. března oslavil 83. narozeniny legendární námořník Sir Robin Knox-Johnston, známý jako první jachtař, který bez zastávky solo obeplul svět. Bylo to v roce 1968 a byl to první závod Golden Globe Race. 

Trasa sólo plavby kolem světa 1968-69. Zdroj: Wikipedie

Jeho jachtařský životopis by byl stejně dlouhý, jako jeho loď Farr 56 – první námořník, který sólo non-stop obeplul svět v letech 1968-69, světové závody Jules Verne Trophy a Velux 5 Oceans, transatlantický závod Route de Rhum, kterého se zúčastnil ve věku 75 let a skončil na 3. místě (2014). Je to také zakladatel a výkonný předseda The Clipper Race. 

Možná byste si mysleli, že pochází z jachtařské rodiny a plavil se od útlého dětství. Ale ne, Sir Knox-Johnston se narodil na předměstí Londýna, a v blízkém příbuzenstvu měl jediného námořníka – sestřenici své matky, která byla kapitánem námořnictva. Sám Sir Robin vzpomíná, že jeho první plavba byla na řece v oranžové dřevěné krabici. Byly mu 4 roky a krabice se potopila, když se v ní postavil. „Brzké uvedení do Archimedova principu“, říká o skoro 80 let později. 

V osmi letech se rozhodl, že zasvětí život moři a v půlce šesté třídy se dal k obchodnímu námořnictvu. 

Když jako jeden z 9 námořníků vyplul v Golden Globe Race, navazoval rádiové spojení jednou týdně. Ale po dvou měsících se rádio rozbilo, a už mohl jenom poslouchat. Měl strávit na moři dalších 9 měsíců… Nynější vybavení a komunikaci komentuje takto: 

Sir Robin Knox-Johnston, portrét. Zdroj: robinknox-johnston.co.uk

„Komunikace je nyní mnohem lepší. Je okamžitá.“ „Pro mě to bylo jednodušší bez rozptylování, bez pocit, že musím kontaktovat toho či onoho člověka. „ „Máš loď, se kterou musíš plout, tak se na to soustřeď.“

Velký posun vnímá i ve vybavení. Oblečení pro špatné počasí, předpověď počasí a elektronika byly také v plenkách. „Měl jsem oblečení od námořnictva a přes to svetr, a to bylo všechno. Neměli jsme polární výstroj.“. K navigaci využíval výhradně sextant, barometr, směr větru a mapy. „V Jižním Oceánu jste nemohli předně předpovědět, jak velká bude cyklóna. Mohli jste se chytit do opravdu ošklivé, což se mi taky několikrát stalo. Nemohl jsem se jim vyhnout, jako vy teď.“ Navzdory tomu, že stále s sebou vozí sextant, který skvělé ovládá, je potěšen „fantastickým vývojem elektroniky“, zvláště GPS. „Myslím si, že AIS přispívá k bezpečnosti skoro stejně, jako radar: Je to úžasné.“. Každému, kdo chce překovat oceány, radí používat GPS, ale také se naučit tradiční navigaci. Sir Robin vždy používá záložní malé GPS zařízení na baterky.

Sir Robin Knox-Johnston s kamarádem vytvořil autopilot, který využíval dvě lamely po stranách horní části stěžně. „Fungovalo to až do Austrálie, a pak se to rozhodlo složit.“. „Pak tu byla otázka vyváženosti lodě. Obvykle jsem lehával na závětrné straně bez bezpečnostní přepážky, takže pokud by loď dostala nechtěnou halsu, shodilo by mě to na podlahu, a to by mě probudilo, i kdybych byl hodně unavený. Pak bych ji mohl znovu otočit.“

Sir Robin Knox-Johnston se vrací do Falmouthu po první na světě non-stop solo plavbě kolem světa 22.4.1969. Zdroj: yachtingmonthly.com

Slavný námořník pozitivně kvituje i vývoj lodí, zejména se mu líbí foily. Je velkým fanouškem Vendée Globe. Je tvrdý, jako hřebíky, drsný jak peklo a brilantní. Rád vzpomíná, co ho naučila severoirská babička: Bůh pomáhá těm, kteří si pomáhají sami. „Jinými slovy, udělej to sám, neseď a nečekej, až ti někdo pomůže.“

My v Kráse jachtingu Siru Robinovi hodně dalších úspěšných a zajímavých plaveb!

 

Zpracováno podle Yachtingmonthly.com