Sólová plavba kanálem La Manche – příprava

Na léto 2024 jsem měl naplánovanou tréninkovou plavbu pro sólo jachting. Chtěli jsme jet ve třech a každý z nás by si vyzkoušel 4-5 dnů vést loď v sólo režimu – tedy bez pomoci ostatních. Ti by mu dělali backup jen pro případ situace, kterou by sólista nezvládnul. Myšlenka dobrá, okolnosti však byly proti. Kvůli vlekoucí se opravě saildrive jsem musel účastníky odvolat a celou plavbu zrušit.

Na plavbu jsem měl vyhrazené dva týdny na konci července a když se podařilo opravu dotáhnout k úspěšnému konci a loď šla v úterý (23.7.2024) na vodu, rozhodl jsem se přeci jen vyplout. Čekalo mě pět dnů, kdy jsem měl loď sám pro sebe. Na druhý týden jsem měl na palubu přibrat bráchu Jendu a dál jsme chtěli pokračovat ve dvou.
Loď mám v Nieuwpoortu v Belgii, kontroluju předpověď, ale vypadá to na slabý vítr až bezvětří. Takže musím za větrem vyrazit někam jinam. Zdá se že v Normandii bude situace příznivější, domlouvám se tedy s Jendou, že s lodí přejedu někam do Normandie – Brest, St Malo, případně jiný přístav na severu Francie.
Kontrola lodi před vyplutím
Ještě v úterý odpoledne přijíždí do Nieuwpoortu syn Vítek a společně si vyjíždíme na krátkou testovací plavbu. Chci mít jistotu, že na lodi vše funguje, takže prověřujeme motor, výtahy plachet a vůbec celou pohyblivou takeláž, autopilota, hydrogenerátor a solární panel. Především autopilot musí fungovat na 100%, bez něj je sólová plavba neuskutečnitelná. Fouká nám celkem svižných 18 uzlů a tak loď na boční vítr letí. Hydrogenerátor vyrábí i přes 100W a tak jsem s testem naprosto spokojený.
Plánovaná trasa
Abych se dostal do Normandie, musím uplout cca 400 mil. Trasa vede doverskou úžinou kolem Dunkerque a Calais, dále nechám po levé ruce Cap Gris-Nez (všichni známe z navigačního příkladu u zkoušky), pokračuju kolem Cherbourg, mezi normandskými ostrovy Alderney a Guernsey směrem na jih až nakonec dorazím do Normandie.

Je to moje první sólová plavba a tak radši plánuju konzervativně. První úsek doverskou úžinou oka nezamhouřím – velká část vede úzkou vybójkovanou plavební dráhou a provoz je tu opravdu hustý. Vím, že vydržím jednu noc nespat, takže mám k dispozici cca 30 hodin plavby. Dieppe – to je tedy můj cíl pro první úsek. Route planner říká 27 hodin plavby – měl bych tam tedy být ve čtvrtek večer.

Příprava na plavbu – jídlo a pití
Ve středu ráno jedu na nákup. Není toho moc – pečivo, něco na něj, ovoce, zelenina, něco sladkého a přílohy k Expres Menu. Vše musí být trvanlivá balení, na lodi nemám ledničku a počasí bude poměrně horké. Na lodi mám Expres Menu pro čtyřčlennou posádku na desetidenní plavbu. Vybírám z nich jen jednoporcové pytlíky na 4 dny a ukládám do plastové krabice společně s přílohami. Až budu chtít vařit teplé, stačí sáhnout na jedno místo, kde bude vše pohromadě. Připravuju si polévku a hlavní jídlo na každý den, i když tuším, že ne vždy bude prostor pro vaření.

Do dalších krabiček ukládám ostatní nakoupený proviant a snažím se to uspořádat tak, abych se za plavby nemusel krabičkami přehrabovat a složitě hledat.

Navigace, mapy, přístroje, plachty
Ačkoliv jsem příznivcem klasické navigace tužka-papír, při této plavbě hodlám plně využít elektroniku, kterou mám na lodi k dispozici. Stahuji aktuální griby a nechávám navigační počítač spočítat trasy pro všechny předpovědní modely. Vzácně se shodují a tak se rozhoduji jim důvěřovat.

Předpověď slibuje vítr max. 15 uzlů při stoupačce, nechávám tedy nastrojenou genu, kterou bych měl uvézt až do 18ti uzlů. Na hlavní plachtě bych si měl vystačit s prvním a druhým refem, třetí tedy nechávám volný. Pojedu pořád na předobok až stoupačku, genakr tedy nechávám uložený v záďovém prostoru.

Z papírových map vybírám ty, které budu potřebovat na cestu do Dieppe, ostatní ukládám zpět do „skladu“. Nakonec ještě z kanystru dolévám naftu do nádrže. Při té příležitosti zjišťuju, že je na něm prasklé víčko. Takže ještě jeden výlet do obchodu pro nový kanystr a pak na pumpu pro naftu. Mám teď zhruba 35 litrů v nádrži a 15 v kanystru – to by mělo stačit na 30 hodin plavby na motor, takže zhruba 120 mil, pokud to moc nepoženu.
Lodní deník
Blíží se druhá hodina odpoledne – můj plánovaný čas odjezdu. Při výběru času odjezdu jsem zohledňoval proudy v kanále La Manche. Kolem mysu Cap Gris-Nez budu projíždět už za tmy a chci jet s proudem. Prostor mezi pevninou a TSS je úzký a proti proudu 3 uzle bych tam křižoval jen s obtížemi.

Do lodního deníku pořizuji první zápis. Plánuju zapisovat aktuální údaje o plavbě každé dvě hodiny – kurz, vítr, stav moře, počasí, pozici a také konfiguraci plachet, které aktuálně vezu. V navigačně náročných úsecích budu zapisovat každou hodinu.

S každým provedeným zápisem zároveň aktuální polohu vynáším do papírové mapy. Dělám to tak na všech mých plavbách a udržuje mě to v pozornosti, kde jsem a kam mířím.
Odjezd

Provádím poslední vizuální kontrolu interiéru lodě, beru si vestu, zapínám všechny přístroje, startuju motor, zapínám trasování na Garmin InReach Mini, odvazuju loď a ve 14:15 vyplouvám vstříc velkému dobrodružství.


Pokračování příště
Další Filipova dobrodružství najdete na jeho webu Blue Yachting