Startuje Globe40

Foto: Jean Marie Liot/globe40.com

Nedávno jsem tu rozebíral rozdíly a společné rysy Vendée Globe a Alma Mini Globe Race. Mini Globe Race je z tohoto pohledu superlevný závod, s možností vidět mnoho krásných koutů světa. Sportovně, technicky i sponzorsky je ale méně atraktivní, což se promítne do diváckého zájmu. Kompromisem mezi foilujícími speciály IMOCA a „překližkovými“ plachetnicemi z garáže je třída Class40 a brzy startující Globe40.

Druhý ročník GLOBE40 se vrací jako etapová regata dvojic kolem světa. Po prologu z Lorientu (31. 8.) odstartovala 1. etapa z Cádizu 14. 9. Pole čeká přes 30 000 námořních mil v šesti etapách. Trasa vede z Cádizu do Mindela (Kapverdy), na Réunion v Indickém oceánu, do Sydney, poté do Valparaísa na chilském pobřeží a do Recife v Brazílii. Cíl je v Lorientu v dubnu 2026. Stejně jako u Mini Globe Race, tak i v této třídě mají posádky mezi etapami čas na odpočinek a opravy.

Class40 jsou 12,19 m dlouhé jednotrupé speciály. Pravidla třídy jsou definované s ohledem na udržitelné náklady závodníků a týmů, přičemž lodě jsou optimalizované pro oceán. Mají pevný kýl a žádné foily, proto jsou dostupnější než IMOCA.  Nejlepší dosahují maximálních rychlostí přes 25 uzlů (rekordy jsou 26–27 uzlů; 24 hodinové průměry kolem 18,06 uzlu). V posledních letech se prosazuje široká „scow“ příď, která zlepšuje výkon po větru a urychluje nástup do skluzu. Letos v Class40 závodí i Milan Koláček, ale v jiných soutěžích.

Crédit Mutuel – příklad trupu „scow“ s širokou přídí, Foto: Jean Marie Liot/globe40.com

Na startu je devět posádek. Některé týmy mají více co-skipperů, takže dvojice se mezi etapami mění. Favority jsou Francouzi Crédit Mutuel (Ian Lipinski & Antoine Carpentier). Vyhráli prolog Lorient–Cádiz a v minulosti uspěli na Mini Transat, Fastnetu i Transat Jacques Vabre. Silný je i mezinárodní tým Whiskey Jack Kanaďanky Mélodie Schaffer, s dobrými výsledky z minulé edice Globe40. Do třetice, silný Belgický tým Belgium Ocean Racing – Curium vede Jonas Gerckens, také vítěz Fastnetu.

Stran rozpočtu, podle Yachting World stojí novostavba Class40 zhruba 750 000 €. Roční rozpočty ambiciózních týmů se pohybují zhruba 400 000–900 000 €. Samozřejmě hodně záleží na stáří lodě, logistice a ambicích. Závod můžete sledovat na oficiálním trackeru.

Máte rádi jachting? Zkuste NÁMOŘNÍ KLUB!