Ondřej Teplý, Viktor Teplý, Mikuláš Vaszi, Jiří Himmel, Klára Himmelová a Alessia Palanti startovali na mistrovství Evropy třídy ILCA 6 a 7 v italské Andoře.
„Jsem v této lokalitě sice poprvé, ale v zimě se mi v tréninku a na přípravných závodech dařilo, tak se těším na první větší regatu v sezóně,“ říkal před závodem Ondřej Teplý.
„Trénink ve velkých vlnách byl dobrý, dokonce jsme viděli i delfíny, ale nezačala jsem tady úplně dobře, srazilo mě auto, když jsem jela na kole. Ale po kontrole na rentgenu je vše v pořádku, můžu závodit,“ uvedla Klára Himmelová, která od podzimu spolupracuje s trenéry z Viana Sailing.
Na startu bylo celkem 192 mužů ve třídě ILCA 7, 117 žen ve třídě ILCA 6 a 71 mužů ve třídě ILCA 6. Celkem to bylo 380 závodníků ze 49 zemí z toho 35 evropských. Od neděle 12. do pátku 17. se odjela třída ILCA 7 celkem 10 rozjížděk ILCA 6 11 rozjížděk.
Konkurence byla opravdu značná, nechyběl současný mistr světa ve třídě ILCA 7 Francouz Jean Baptiste Bernaz, mnohonásobná mistryně světa a olympijská vítězka Holanďanka Marit Bouwmeester, současní mistři Evropy Polka Agata Barwinská a Kypřan Pavlos Kontides, nebo olympijští zlatí medailisté Anne Marie Rindom z Dánska a Australan Matthew Wearn.
Začátek závodu bohužel doprovázela nepřízeň počasí. Nefoukalo. Nakonec si závodníci užili jak slabého, tak i silného větru, ani o vlny nebyla nouze, a to všechno v kombinaci s proudem.
První den – v neděli 12. 3. – odjeli muži ve třídě ILCA 7 jednu rozjížďku a bratrům Teplým se v ní velmi dařilo. Ondřej dojel ve své skupině na 3. místě a Viktor v té své na šestém.
Ženy ve třídě ILCA 6 odjely také jednu rozjížďku, ale kvůli posunuté bójce byla pro jednu skupinu jízda anulována. Protesty pak ale rozhodly, že prvním 12 závodnicím, které dojely do cíle, se výsledek bude počítat, pokud v náhradní rozjížďce zajedou hůř. Poněkud nestandardní značně kontroverzní rozhodnutí rozhodčích bylo jen začátkem dalších problémů. Bójky řízené GPS odjížděly po celý závod, stavění tratí bylo nekonečné, závodníci čekali na vodě dlouhé hodiny a vrcholem byl protest Němců, kteří přinesli video, na němž bylo vidět spousta lodí v okamžiku startu přes čáru, ale rozhodčí nikoho za předčasný start nediskvalifikovali. Rozjížďku nakonec zrušili celou. Závodníci a trenéři se domluvili a chtěli z mistrovství předčasně odjet. Protože byl ale závod pro mnohé země národní kvalifikací na mistrovství světa, nakonec se všichni dohodli na hodinovém protestu.
„Ráno, když se mělo vyplouvat na vodu, tak jsme všichni ještě hodinu počkali, než jsme se vydali do startovního prostoru,“ popisuje Viktor Teplý, který se jako jediný z českých závodníků probojoval do zlaté skupiny. Skončil na 35. místě jako 29. Evropan. „S výsledkem jsem spokojený. Byla tady opravdu velká konkurence a těžké podmínky. V závěru jsem ve zlaté skupině zajel 2. a 14. místo v rozjížďkách, ty ostatní dojezdy byly ale kolem čtyřicítky. Musím zapracovat na konzistenci a bude to ještě lepší,“ věří Viktor.
„Do zlaté skupiny jsem se nedostal kvůli údajnému předčasnému startu. V té rozjížďce jsem dojel sedmý, a to by na zlatou stačilo,“ vysvětloval Ondřej Teplý, který nakonec obsadil 11. místo ve stříbrné skupině (73. místo celkově). „Měli jsme video ze startu, kde bylo vidět, že jsem přes čáru nebyl, podali jsme protest, ale takovéto protesty nejsou nikdy úspěšné. Nicméně jsem spokojený, je vidět, že zimní příprava byla úspěšná, hodně jsem se na ILCE zlepšil a mám na to závodit ve zlaté skupině,“ dodal Ondra.
Ostatní dva naši reprezentanti závodili v bronzové skupině. Mikuláš Vaszi obsadil 164. místo a Jiří Himmel 176. místo.
První a druhé místo obsadili dva Chorvati – Tonči Stipanovič a Filip Jurisič, s nimiž bratři Teplí trénují v Chorvatsku. Lepší sparingpartnery si tedy vybrat nemohli.
Obě naše ženy ve třídě ILCA 6 zažily smolný závod, přesto obě věří, že jsou na správné cestě a že výsledky se dostaví.
„Začala jsem bohužel diskvalifikací za předčasný start, a to mě tak rozhodilo, že druhý den jsem vršila jednu chybu za druhou. Nakonec jsem ale s výsledkem docela spokojená, protože zlatá skupina mi utekla o pouhé 3 body. Doufám, že jsem konečně pochopila, že jedna špatná rozjížďka není žádná tragédie. A myslím si, že přestěhování do Cagliari byla dobrá volba, noví trenéři jsou super,“ pochvalovala si Alessia Palanti, která skončila na 4. místě ve stříbrné skupině a šedesátá celkově.
„Po pádu z kola jsem na tom nebyla špatně fyzicky, ale strašně mě to rozhodilo psychicky. Bála jsem se na kolo znovu sednout a jet do apartmánu. Úplně mě to semlelo, ale nový trenér z Viana Sailing je skvělý, pomohl mi, že jsem byla schopná alespoň nějak závodit. Podporuje mě, ukazuje mi, že jsem se během zimy hodně zlepšila. Věřím, že to příště bude vidět i na výsledku,“ uvedla Klára Himmelová, která skončila na 34. místě ve stříbrné skupině (90. místo celkově) a pro kterou byl tento závod opravdu smolný. Při návratu jí totiž ještě na letišti ukradli pas. Naštěstí s sebou měla i občanku a mohla se tak vrátit domů.
Mezi ženami zvítězila Holanďanka Marit Bouwmeester, před Vasileiaou Karachaliou z Portugalska a Maďarkou Marií Edri, která je pro změnu tréninkovou kolegyní Alessie Palanti.
Pro české závodníky bylo mistrovství Evropy zároveň kvalifikačním závodem na olympijský Test event do Marseille, kde může startovat pouze jeden závodník v každé třídě ze země, a také na mistrovství světa do Haagu, které je první olympijskou kvalifikací. Tam má Česko dvě místa ve třídě ILCA 7 i ILCA 6.
Další kvalifikační závod je 3.–8. dubna světový pohár na Mallorce, kde se představí téměř kompletní česká reprezentace ve všech olympijských třídách.
Kompletní výsledky: https://2023-senior.eurilca-europeans.org
Video zde: https://www.youtube.com/eurilcachannel
Eva Skořepová
PR manažerka Českého svazu jachtingu