La Grace právě teď! Závod Tall Ship Race 2017
Závod velkých vícestěžňových školních plachetnic, tak zvaných tall shipů, není pro La Grace a její příznivce žádnou novinkou. Rok po svém ztroskotání dokázala La Grace se svojí úžasnou posádkou vyhrát neuvěřitelné první místo v Tall Ship Race 2013. Byl to tehdy obrovský úspěch a slavilo se až do zimy.
Není tedy překvapením, že La Grace se tohoto slavného závodu pravidelně zúčastní. Tall Ship Race pořádá mezinárodní organizace Sail Training International, což je nezisková organizace zaměřená na vzdělávání a výchovu mladých lidí ke vztahu k jachtingu a mořskému prostředí. STI má pobočky po celém světě a jejich počet stále roste. Protože jde o vzdělání mladých, je pravidlo, že alespoň polovina posádky na každé lodi nesmí být starší 26 let.
Tall Ship Race je hlavně o zábavě. Pro členy STI i pro všechny přidružené lodě a posádky je to svátek, kdy se sejdou na jednom místě ty nejkrásnější lodě světa a poměřují své síly. Oslavy, průvody, ohňostroje i hry po posádky probíhají jak ve startovním přístavu, tak v cílovém.
No a Tall Ship Race 2017 právě probíhá! La Grace se zúčastní 2. etapy, plavba vede z Finského Turku do Litevského města Klaipéda. Bohužel tento rok se La Grace nedaří, ale více si už přečtěte z kapitánových zápisků…
21.7.2017 pátek
Hned ráno začal kolotoč. Nejdůležitější prací dne je technická kontrola bezpečnosti lodi. Známe to a tak jde vše jako na drátku. Prošli jsme výborně a rychle.
Potom je tzv. „Crew parade“ Ohromný průvod městem, při kterém posádky dělají co největší hluk a bordel, aby zaujali diváky i porotu. La Grace během dopoledne nazdobila popelnici do tvaru lodi. V ní se vezl bocman tažen otrokyněmi chycenými z davu holek kolem cesty. Merlin měl krásné místo příďové panny a také se vezl jako pán. Rachot kolem ho ale stresoval, takže náhle vyskočil a v panice utíkal přes všechny silnice. Auta zastavovala, lidi jim skákali do dráhy, aby řidiče upozorňovali na šíleného psa. Už jsem si myslel, že budu mít z Merlina jen fotku, když mu na třetí ulici skočil pán na vodítko. Hluboce jsem si oddechl, a bylo jasné, že domů půjdeme klidem postranních ulic. Od té doby už Merlin neopustil La Grace a považoval ji za svůj bezpečný domov!
Večer je velká „Crew party“. Velkou zajimavostí je, že se tentokráte párty koná v budově věznice. Vzniklo tam fůra fotek v celách, které raději nebudu komentovat – no uvidíte….
22.7.2017 sobota
Střídáme, uklízíme a připravujeme loď, je to fůra práce. Klasickou sobotu nabourali jen davy turistů, co se derou na palubu, aby se na ní podívali. A tak to jde až do večera jen s jedinou výjimkou, a to, že jsme s Romčou byli na „Captains breefing“, kde nám řekli vše kolem závodu. Romča nosí na tyhle příležitosti krásnou námořní uniformu, takže při pohledu na ní koktají nejen velcí kapitáni, ale i několik anglických gentlemenů z Race control! 😀 Odborně a slušně se tomu říká, že ji používám jako „marketingový nástroj“. Nevěřím, že je tu jediný chlap, co nezná La Grace…
V noci je ohňostroj – Finové však zapomněli objednat tmu, i tak je to moc pěkný. Překvapilo mě, že dokážou na nebi vykouzlit třeba ohromné srdce.
23.7.2017 neděle
Dopoledne cvičíme novou posádku. Já s Romčou letím na zdvořilostní návštěvu na novou loď Shebab Oman II. Jedinou arabskou loď postavenou v Evropě. (La Grace je naopak jediná Evropská loď postavená v Arabské loděnici.) Arabi jsou velmi pohostinní a přátelští. Snažím se využít všech cca 7 arabských slov, co si pamatuju do konverzace. To je zaujalo natolik, že si kapitán téhle nádherné lodi přál, abych rozkrojil dort. S proslovem jsem to už ale neriskoval a anglicky prohlásil, že mi přijde vtipné, že:
„Shebab Oman II. Je jedinou arabskou lodi v závodě postavenou v Evropě a naše La Grace je naopak jediná Evropská loď postavená v Arabské loděnici“ To úplně stačilo.
Následuje slavností odplutí z řeky Aura a po ní Sailparada mezi ostrůvky před Turku. Střílíme z děla a je to prima. Jen mi přijde, že je tu málo lidí oproti jindy. Finy asi zaskočilo to strašlivé vedro co se dnes udělalo. I já chodím jen v triku a teplota dosáhla 20°C.
Rusko – Čínské cvičení, poplujeme kolečko kolem celého Baltu.
Na noc házíme kotvu u jednoho z tisíců malých ostrůvků. Merlin po něm běhá jako šílený, nadšený, že už nikde nejsou ty davy lidí. To, že tyhle ostrovy jsou plné hadů a klíšťat, mu je zjevně fuk.
24.7.2017 pondělí
Od rána je na lodi bojová nálada. Cvičí se jako o život. Sešla se tu výborná parta celkem schopných lidí. To je hodně důležité, protože nikdy nevybíráme závodníky, ale plujeme s kýmkoliv, kdo se přihlásí.
V poledne Finského času se lodě všech kategorií hromadí před startem. Je dobré tu být včas, protože startovní čára se občas změní a lodi pak nestíhají. I teď ji na poslední chvíli posunuli o 4NM, což pro některé lodi je 1hod. plavby, se kterou nepočítali, pokud si ráno pospali.
Všechno jde skvěle. La Grace se podařilo dostat na nejlepší startovní pozici. Zprava kolem návětrné bóje. O něco hůře je na tom Shtandart a Morgenstern. Oběma se tam ale plete tzv „No go zone“ (NGZ) kam nesmí. Nechápu, jak si mohli myslet, že bych nevyužil práva přednosti a pustil je před sebe. 😀 Morgenstern využívá možnosti dříve než 10 minut před startem použít motor. Tím se vyhnul NGZ, ale stal se velmi rychlým, což znamená, že bude na čáře brzy a čeká ho penalizace. Řeší to prodlužováním dráhy v obdélníku před startem a to se také nesmí. Všichni ostatní plujeme přímo k čáře a vše jde skvěle. Shatndart se ovšem nesmyslně snažil sebrat nám vítr a tak po časovém limitu (v 7minutě, 3minuty po zákazu nastartovat) nastartoval a udělal riskantní, i když bravurně provedený manévr, a sebral La Grace na chvíli vítr.
I jiné lodě bojují. V rádiu se ozvalo:
„POGORIA, tady RACE CONTROL, gratulujeme vám k projetí startovní čáry jako první, ale závod ještě neodstartoval!“ 😀
Výstřel a my v 1. minutě po startu s 19ti minutovým náskokem rezervy protínáme startovní čáru. Jsem nadmíru spokojen. Lodě mají plné plachty a všechny nabírají kurz na Švédsko.
Běhám po lodi a několikrát přestavuju plachty a nechápu, proč La Grace zpomaluje :-(. Kormidelník drží kurz, plachty táhnou a La Grace nejde dopředu jako obvykle. Jako bychom táhli ohromnou sít, co nás drží o 1kn pomaleji než ostatní lodi. Hledáme cokoliv, ale voda je kalná a krom obrostlého trupu jsme na nic nepřišli. Že by tohle byl ten problém? Nevím a jsem zoufalý. Je pravda, že už před měsícem jsem si všiml, že rychlost La Grace se na motor snížila o 1kn a teď je vidět, že máme po 6 měsících od nového nátěru na lodi 3 cm zelené fousy. Vedoucí lodi mají téměř dvojnásobnou rychlost a Shtandart, kterého jsme až do teď předjížděli na všech eventech nám ujíždí.
Lodě plují po úsečce mezi dvěma body po nejkratší dráze s ideálním větrem. Fouká 15kn zadobok. Jakákoliv taktika neexistuje. Tohle je počasí co vyhovuje všem a čím víc plachet tím lépe.
25.7.2017 úterý
Plujeme, ale vítr hrozně zpomaluje :-(. Dál hledáme příčinu našeho nezdaru. Podvodní kamera ukazuje šíleně porostlý trup. La Grace má 3-5cm vlasy doposud ukryté v kalné vodě. Jak je možné, že jsme tak rychle obrostli, je pro mě nepochopitelné…
Tak kontrola trupu je u konce: žádné poškození ani vnější predměty na podponorové části trupu nejsou. Od vodorysky do hloubky jednoho metru máme souvislou vrstvu trávy o délce od 3 do 8cm. V kalné vodě jsme si toho bohužel do teď nevšimli. Důvodem byl nekvalitní arabský antifouling a samozřejmě to, že jsme dlouho stáli na jednotlivých místech. Dost času La Grace strávila i na jezerech a řekách, což tomu asi taky nepřidalo. Pokusíme se to oškrábat, ale udělat to dobře by znamenalo vytáhnout loď z vody 🙁
26.7.2017 středa
Nádherně to plulo celou noc, ikdyž se nám zdá, že je to pod naše možnosti.
V 10:20hod. padlo rozhodnutí odstoupit ze závodu a pokusit se najít důvod, proč La Grace pluje tak pomalu. Musíme pod vodu a to se neobejde bez zastavení lodi v klidné zátoce na Gottlandu. Mám obavu, že to by mi v Klaipedě nikdo nedovolil a navíc by se to ve špinavé vodě dělalo mnohem hůř. Plout dál už by nezměnilo naši pozici v závodě a pro nás je teď nejdůležitější připravit La Grace do další etapy závodu!