The Clipper Race a koronavirus

Foto: facebook.com/pg/clipperroundtheworld

Když do přístavu zavítá velká regata, je to důvod k oslavě. Cílem je, aby se té slávy zúčastnilo co nejvíce lidí, akce přilákala mediální pozornost a aby si na své přišli závodníci, návštěvníci i sponzoři. Jenže aktuálně probíhající ročník The Clipper race bude mít brzy zastávku v Číně a tam mají aktuálně největší obavy právě z masových akcí a dalšího šíření Koronaviru. 

Clipper race založil Robin Knox-Johnston v roce 1995 jako etapový závod stejných lodí kolem světa. Posádce velí profesionální kapitán, který má k ruce dalšího profesionálního pomocníka a 22 amatérů, kteří museli absolvovat čtyřtýdenní výcvik. 40% členů posádek se do závodu hlásí bez předchozích zkušeností a všichni si účast platí. Výcvik stojí 6000 liber, ceny jedné z osmi etap se pohybují mezi 5500 a 7000 librami.

Aktuálně se závodí na 75 stopých speciálech Clipper 70. Postavených bylo 12 kusů a 11 z nich je aktuálně v Pacifiku (v roce 2017 byla jedna loď ztracena na skalách u Jižní Afriky). V době psaní článku byla flotila severně od Papui-Nové Guineje. Cílem aktuální šesté etapy byl čínský ostrov Hainan, konkrétně město Sanya zvané Havaj Číny.

Foto: facebook.com/pg/clipperroundtheworld

Vzhledem k šířící se epidemii koronaviru, jejíž epicentrum je právě v Číně (severněji ležící provincie Hubei), rozhodly úřady, že všechny hromadné akce během zastávky v Číně zruší. Lodě měli původně povoleno do přístavu připlout a znovu odstartovat na další etapu. Nakonec ale úřady a vedení soutěže rozhodly etapu zkrátit a ukončit už v Subic Bay na severu Filipín.

Clipper Race je trochu ve stínu jiných závodů jako Americký pohár, Vendée Globe či The (ex Volvo) Ocean Race, ale je velice úspěšný co do přilákání sponzorů a návratnosti sponzorských investic. Jednotlivé lodě jsou sponzorované městy, regiony nebo součástí národních projektů (např. Velká británie měla brandovanou loď při oslavě diamantového jubilea královny a olympiády v Londýně). Pro etapové/hostitelské města se jedná o důležité akce, které přinášejí zisky z návštěvnosti (např. Liverpool navštívilo 220 000 účastníků a přinesli městu 7,5 milionu liber). Právě Čína je dlouhodobým partnerem regaty s cílem podpořit jachting a na něj vázaný turismus a lodní průmysl (aktuální flotila byla také stavěna v Číně).

Více zde.