Píše Iva Fendrychová:
Plachetnice La Grace ztroskotala u španělských břehů
Česká školní plachetnice La Grace skončila pro letošek svou pouť u španělského letoviska Marbella. Po utržení kotvy nasedla na mělčinu. Posádka se zachránila, nikdo se nezranil.
Nehoda se stala ze čtvrtka na pátek. La Grace se asi v jednu hodinu v noci za větru a asi za metrových vln utrhla z kotvy a jižní vítr ji zahnal na mělčinu u pláže El Cable. Osmičlenná posádka lodi se zachránila sama. Z Čech do Španělska okamžitě vyrazil záchranný tým pod vedením jednoho z majitelů lodi Josefa Dvorského.
„Po mém příjezdu jsem našel La Grace zhruba ve 20 stupňovém náklonu na levoboku. Loď ohledáme pod vodou, abychom zjistili rozsah škod. Hledáme nyní cestu, jak 120 tunový trup lodi dostat na hloubku. Nebude to snadné, protože špatné počasí a vlny loď posunuly na 1,5 metrovou hloubku a příliv ji pomalu zasypává pískem,“ uvedl Josef Dvorský.
Až se La Grace podaří vyprostit, čeká ji cesta do přístavu Algeciras, kde bude loď vyzdvižena z vody a opravena. „Věřím, že to stihneme přes zimu a loď bude zase v létě brázdit vody středomoří,“ řekl Dvorský s tím, že loď byla havarijně pojištěna.
La Grace pod vedením najatého kapitána byla na cestě na Kanárské ostrovy, kde měla strávit zimní sezónu.
La Grace je replikou lodi pobělohorského exulanta, rodáka ze středočeského Mšena Augustina Heřmana. La Grace dva roky stavěly stovky dobrovolníků v Egyptě. Její kýl se vody poprvé dotkl 5. prosince 2010. Slavnostní evropský křest proběhl 1. května 2011 v Řecku.
Technická specifikace La Grace
Délka mezi vazy 23,8 m
Celková délka 32,3 m
Šířka 6,06m
Ponor 2,8 m
Výtlak 125 t
Plocha plachet 364 m2
Výška stěžňů nad hladinou 25 m
Motor MAN D 2866 TE 375 HP
Nádrže na naftu 4 t
Nádrže na vodu 6 t
Max. posádka 37 mužů
dobře jim tak
Jenom jsem čekal kdy?