Poněkud s křížkem po funuse (což je v tomto případě ale opravdu černý humor, až moc, omlouvám se) přinášíme zprávu o potopení luxusní jachty Bayeisan. Je to memento kvůli kterému bychom všichni skipeři měli zpozornět a zamyslet se. Počasí ve Středomoří je v posledním pár letech více „divoké“, než bývalo zvykem. Silné náhlé bouře, větry a vlny, které potopí i velké lodě. Je třeba mít se na pozoru a vždy zvažovat rizika a vždy mít přípraveny plány B a C. A nikdy nepřeceňovat své schopnosti a možnosti a nikdy nepodceňovat počasí, moře a další živly.
V srpnu 2024 došlo k tragickému potopení 56metrové luxusní jachty Bayesian u pobřeží Sicílie, při kterém zemřelo sedm lidí, včetně britského technologického magnáta Mikea Lynche a jeho dcery. Jachta se během bouře převrátila a během několika minut zmizela pod hladinou, přestože byla považována za jednu z nejmodernějších a nejbezpečnějších lodí své kategorie.
Vyšetřování ukázalo, že někteří z pasažérů, včetně Lynche a jeho rodiny, nezemřeli na utonutí, ale na udušení. Byli uvězněni v kabinách s omezeným množstvím vzduchu, kde se během potápění tvořily vzduchové kapsy. Podle zpráv se oběti pokusily zachránit v těchto vzduchových kapsách, ale bohužel toho vzduchu nebylo dost. (AOL.com)
Příčinou potopení bylo zřejmě několik faktorů, včetně silné bouře, ale vyšetřovatelé také zkoumají, zda se na havárii nepodílely i konstrukční vady lodi. Jednou z teorií je, že ventilace a otevřené otvory na jachtě mohly způsobit rychlé zaplavení lodě, což vedlo k jejímu převrácení (Wikipedia)
Vyšetřování kapitána a posádky
Kapitán jachty, James Cutfield z Nového Zélandu, a několik členů posádky nyní čelí vyšetřování ze strany italských prokurátorů. Kapitán Cutfield využil svého práva na mlčení, zatímco probíhá analýza všech okolností, které vedly k nehodě. Obvinění zahrnují možné neúmyslné zabití a zanedbání povinností při správě plavidla. Otázkou zůstává, zda posádka provedla všechna nezbytná opatření, aby předešla havárii (The Independent)
Záchrana přeživších
Z 22 lidí na palubě jachty přežilo 15 členů posádky a hostů díky rychlé záchranné operaci. Přeživší byli zachráněni z nafukovacího záchranného člunu, zatímco zbytek posádky a pasažérů zůstal uvězněn na dně moře ve vraku, který nyní leží v hloubce 50 metrů(AOL.com).
Náročné vyzvednutí vraku
Vrak jachty se nyní nachází na pravém boku na mořském dně a italské úřady zahájily rozsáhlou operaci jeho vyzvednutí. Tento náročný proces bude trvat přibližně osm týdnů a jeho náklady se odhadují na 15 milionů eur. Potápěči již objevili těla šesti obětí, které byly uvězněny v kajutách (Wikipedia).
Otázky ohledně stability lodi
Potopení Bayesianu vyvolalo otázky ohledně stability takto velkých jachet. Odborníci spekulují, že extrémní výška stěžně mohla mít vliv na stabilitu lodě během bouře. Existují také teorie, že otevřené dveře a poklopy mohly přispět k rychlému zaplavení lodě, což způsobilo její rychlé potopení (The Independent).
Následky pro lodní průmysl
Tato tragédie poskytla vzácný pohled do světa superjachet, kde se často pohybují bohatí a vlivní lidé. Přestože byla jachta Bayesian vybavena nejmodernějšími technologiemi, ukázalo se, že i tyto luxusní lodě mohou čelit vážným nebezpečím, pokud nejsou přijata správná opatření včas.
Vyšetřování této tragické nehody stále pokračuje a očekává se, že odhalí další podrobnosti o tom, co vedlo k potopení jachty, která byla považována za „nepotopitelnou“.