Vendée Globe 2024: Australský labyrint

ZÁVOD, 10. PROSINCE 2024: Fotografie z lodi GUYOT Environnement – Water Family během závodu Vendée Globe. (foto Benjamin Dutreux.)

V Indickém oceánu je největší výzvou analýza a předvídání. Typické jižní tlakové níže se pohybují rychle, vytvářejí zóny prudkých větrů, které sice pro odvážné slibují úžasné rychlosti, ale za cenu velkých rizik. Naopak jejich obcházení často znamená výrazné prodloužení trasy – což je v závodě, kde každý námořní míle hraje roli, velmi tvrdé rozhodnutí. Každý skipper se tak stává stratégem, vědomým si toho, že plavba v této oblasti připomíná hru Twister s partnerem, který mění pravidla každých pět minut.


V jižních oceánech čelí závodníci Vendée Globe tomu, co lze popsat jako obrovský meteorologický labyrint. Tlakové níže fungují jako neviditelné zdi, které blokují nebo odklánějí lodě s precizností a nemilosrdností vyhazovače před nočním klubem. „Snažíme se s tím vypořádat jako dobří námořníci – co nejchytřeji – a přitom postupovat co nejvíc na východ,“ popisuje Denis Van Weynbergh (D’Ieteren Group), který, stejně jako většina ostatních, volí především opatrnost.

„Teď už dvanáct nebo patnáct hodin mířím na sever. Bylo to těžké rozhodnutí, ale radši si trochu zajedu, abych měl lepší pozici vůči přecházejícím nížím. Je to něco za něco,“ říká belgický skipper. Uvědomuje si, že zajížďka v řádu stovek mil znamená v řeči Vendée Globe ztrátu pozice i morálky. „Je to o dlouhodobé strategii. Ale předvídat, co se stane, není jednoduché, protože se podmínky mění každou chvíli. Neustále musíme přizpůsobovat plachtoví a hodně přemýšlet,“ dodává s tím, že co ráno vypadá jako ideální trasa, může být odpoledne slepou uličkou.


Krok za krokem
V čele závodu se děje totéž. Zatímco Sébastien Simon (Groupe Dubreuil) a Yoann Richomme (PAPREC ARKÉA) během posledních dvou dnů výrazně stáhli náskok Charlieho Dalina, který mimochodem stanovil nový rekord mezi mysem Dobré naděje a mysem Leeuwin (9 dní, 22 hodin a 27 minut), čelí teď další výzvě: zóně bezvětří.

„Charlie propluje dřív, než vítr příliš zeslábne. Ostatní budou muset obcházet hřeben tlakové výše ze severu, takže se mezery znovu o něco zvětší,“ vysvětluje meteorologický poradce závodu Christian Dumard.

I přesto zůstává Dalin na dosah ostatním – všichni se budou pohybovat ve stejném systému větrů. Zatímco Dalin pojede na zadní vítr s častými halzami podél Antarktické zakázané zóny, jeho soupeři využijí možnost přímějších tras.


Kombinace opatrnosti a odvahy
Přímější cesta nemusí být vždy nejrychlejší. Například Antoine Cornic (Human Immobilier) se snaží dokázat opak, stejně jako Louis Burton při posledním ročníku závodu. Cornic ale bude muset balancovat na hraně, protože ho čekají větry o síle až 60 uzlů – podmínky, které už před pár dny odnesly jednu jeho plachtu. Pokud to ustojí, může se mu odvážná volba vyplatit.

„Myslím, že brzy dojde k rozdělení mezi nimi a zbytkem naší skupiny,“ říká Sébastien Marsset (Foussier). „Chtějí jet na jih pod velkou níži, která na nás přijde v polovině týdne. Je to zajímavá trasa, ale vyžaduje hodně přesnosti a rychlých reakcí. Do naší závodní bitvy to přinese trochu koření, i když tady rozhodně o drama nouze není!“

Navigovat v Indickém oceánu je jako vařit bez receptu: trochu opatrnosti, špetka odvahy a velká dávka víry, že se to povede. 🌊

Stav závodu 11-12-24 10:45 našeho času

Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině

Live tracker celého závodu

Podle materiálů Vendée Globe