
Odpoledne míjí mys Finisterre na severozápadním rohu Španělska a německý Boris Herrmann (Malizia Seaexplorer) dál jede na jistotu. Žádné divočiny, žádné riskantní manévry. Cíl je jasný – bezpečně dorazit do cíle Vendée Globe, což by měl zvládnout zítra (ve středu) odpoledne a vzít 12. místo. Kousek za ním, asi 78 mil zpět, jede Britka Sam Davies (Initiatives Coeur). Stejně jako Herrmann drží rozumné tempo, protože si oba dobře uvědomují, že Biskaj je teď rozjetý a bouře by je mohla slušně potrápit. Cíl je dojet do Les Sables d’Olonne v co nejlepším čase, ale hlavně v celku.
KONEČNĚ KONEC (A SNAD I TROCHU KLIDU)
Oba závodníci, Herrmann i Davies, jsou extrémně zkušení mořští vlci a mají na kontě nejvíc závodních obeplutí světa z celé flotily. Přesto jim ani tohle poslední finále nedává nic zadarmo. Dnes se v Biskaji valí vlny přes 10–12 metrů, takže Davies si už před čtyřmi dny řekla „a dost“ a otočila loď, aby se vyhnula nejhoršímu peklu. I tak ale spolu s Herrmannem schytali vichry přes 50 uzlů a vlny kolem osmi, devíti metrů.
„Podle vývoje počasí možná znovu aktivujeme ‚bouřkovou cílovou čáru‘ – tedy cílovou bránu čtyři míle před hlavní čárou, kterou využíváme v extrémních podmínkách,“ vysvětluje ředitel závodu Hubert Lemonnier. Tento nouzový finiš už byl v akci nedávno, když dorazili Clarisse Crémer (L’Occitane en Provence) a Benjamin Dutreux (Guyot Environnement – Water Family).
Mezitím si špičkové IMOCA jachty MACIF Santé Prévoyance a Paprec Arkéa možná brzy zase zavlní křídly a ve čtvrtek vyrazí zpět do domovských přístavů – Concarneau a Lorient. Pořadatelé taky ladí harmonogram pro Benjamina Dutreuxe a Clarisse Crémer, aby jejich slavnostní návrat průlivem v Les Sables d’Olonne měl správnou kulisu.
BOJ O POŘADÍ
Asi 1800 námořních mil jihozápadně od cíle se další velká skupina, od Damiena Seguina (15. místo, Groupe Apicil) po Violette Dorange (26. místo, Devenir), bude muset poprat s nepříjemnou realitou – obrovská oblast vysokého tlaku u Azor znamená slabý vítr a delší trasu.
„Všichni od Romaina Attanasia (Fortinet – Best Western, 14. místo) po Violette Dorange (DeVenir, 26. místo) se rozhodli jet západně od Azor, což jejich trasu výrazně prodlouží,“ říká meteorolog závodu Christian Dumard.
Attanasio a Yannick Bestaven (Maître CoQ IV, už mimo závod) jsou už téměř za anticyklónou a dostanou do plachet čerstvý vítr z tlakové níže, který je požene směrem do cíle. Dorazit by mohli o víkendu. Stejný vítr pomáhá i další skupině osmi závodníků mezi Benjaminem Ferrém (Monnoyeur – Duo for a Job, 19. místo) a Jeanem Le Camem (Tout commence en Finistère – Armor Lux, 23. místo), kteří zrychlují a snaží se stihnout dobrý příchod do cílového města.
MALÉ VENDÉE VELKÝCH LIDÍ
Jean Le Cam se zrovna probudil na ranní videohovor a vypadá spokojeně. Opravil přední stěh (J2) a podělil se o úvahu:
„Ve skutečnosti jsou tu spousty malých Vendée Globe. Jedna bitva probíhala mezi prvními dvěma, další mezi námi. Pořád se něco děje, pořád někdo s někým soupeří. A je to naprosto náhodné, což k tomu patří. Člověk se do toho po čase dostane, vytvoří si svůj rytmus. A pak si říká: sakra, už to chci mít za sebou, ale zároveň… jsem tu vlastně docela rád.“
Mezitím Alan Roura (Hublot, 20. místo) už se nemůže dočkat konce. Dneska si povzdechl:
„Včera jsem kouknul na kameru pod lodí a měl pocit, že tam něco visí. Trochu mě polilo horko. Zpomalil jsem, ponořil jsem jinou kameru… a pak mi došlo, že je to hřídel lodního šroubu. Na její existenci jsem úplně zapomněl! Takže mi bylo jasné, že jsem už pěkně vyřízenej. Řekl jsem si: dost, dneska večer dám prioritu spánku, abych se srovnal. A povedlo se! Jsem ready!“
Vítr je prý pořád dost nevyzpytatelný. Někdy to letí jak drak, jindy se trápí ve 7 uzlech a snaží se rozjet loď do skluzu.
„Skupina přede mnou není daleko, jsme si blízko, a to je skvělé. Teď už je to poslední rovinka, finiš jak z učebnice. Trochu taktiky, ale hlavně sprint. Poskládal jsem si poslední sáček s jídlem na šest dní. Je zvláštní si říct: tak, tohle je konec. Fakt konec.
Počasí nám nabídne krásný úsek po větru, ale závěr? Sto mil na bočák, křižování v lehkém větru – to moje loďka fakt miluje… Takže mám ještě co dělat, abych byl doma co nejdřív!“
Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině
Podle materiálů Vendée Globe