5. PROSINCE 2024
Vedoucí dvojice prchá před obří tlakovou níží, zatímco míjí souostroví Kerguelen. Před Mys Dobré naděje nevede žádná „pohodlná příjezdová cesta“ – tlaková níže je nemilosrdná. Někteří skippeři se kromě extrémního počasí musí vypořádat i s mechanickými problémy. Pro Louise Burtona však situace nabrala fatální směr. Kvůli vážnému poškození ukotvení svého stěžně J2 musel tento zkušený skipper, který v minulém ročníku skončil třetí, závod ukončit. S lodí Bureau Vallée nyní míří do Kapského Města.
Jak vysoko nastavíte laťku?
Napříč celou flotilou teď jde o jedno – stanovit, jak moc riskovat. Moře v oblasti proudů Agulhas na jihovýchod od Jihoafrického cípu je divoké, stejně jako vzadu za tlakovou níží, kterou se Dalin (MACIF Santé Prévoyance) a Simon (Groupe Dubreuil) snaží udržet za zády.
„Je to jako horská dráha. Nahoru, dolů, zrychlení, zpomalení – a nejlepší na tom je, že nemusíte kupovat další lístek. Jezdíte pořád dokola!“ popsal Yannick Bestaven (Maître CoQ V). Ať už na sever od Kerguelen, nebo u jižního cípu Afriky, jachtaři Vendée Globe bojují s drsnými podmínkami. A jako obvykle v Indickém oceánu je největším nepřítelem divoké, nezkrotné moře.
„Už dva dny s námi pořádně hází. Loď prudce zrychluje a pak naráží do další vlny. Je to jako plavba v Raz Blanchard, ale tam to trvá pár hodin, zatímco tady je to pořád. Nonstop, 24 hodin denně!“ stěžoval si Louis Duc (Five Group – Lantana Environnement), když ho proudy Agulhas testovaly až na dřeň. „Rychlost klesá z 30 uzlů na 10 uzlů během vteřiny. Loď i posádka dostávají zabrat. Musíte být pořád ve střehu, jinak skončíte na podlaze nebo, nedej bože, poškodíte výbavu.“
Charlie Dalin: 1 – Monstrózní tlaková níže: 0
Na čele flotily Charlie Dalin zdánlivě zvládá závod s přehledem. Jeho největším soupeřem však nejsou ostatní závodníci, ale samotná tlaková níže. Ta za sebou nechává až desetimetrové vlny a nárazy větru o rychlosti 60 uzlů. Pokud však Dalin a Simon dokážou udržet náskok před tímto monstrem, může to přinést významné zisky.
„Jsem trochu unavený, potřeboval bych si odpočinout, ale jinak se mi daří dobře. Závodím s touhle obludou níží. Zatím to jde docela dobře a držím se plánované trasy,“ uvedl Dalin. „Každý získaný metr na východ je jako zlato – znamená to menší vlny a slabší vítr, až nás níže nakonec dožene. A ona nás nakonec dožene, to je jisté. Ale čím později, tím lépe.“
Strategie a rozhodování
Dalin také nastínil, jak náročný byl proces rozhodování, zda zůstat na jihu. „Byl jsem nejjižnější lodí ve flotile, ale pořád jsem mohl zamířit na sever. Jenže by mě to stálo hodně času. Strávil jsem deset hodin u počítače, běžel stovky simulací a přemýšlel, co je nejlepší. A upřímně? Ještě nevím, jestli to byla správná volba. Uvidíme za 24 hodin.“
Aby nepodlehl stresu z rudých šipek na mapě Adrena, které ukazují 60 uzlů, Dalin se zaměřuje jen na svou trasu: „Jsem jako kůň s klapkami na očích. Prostě pádím na východ, každý metr je důležitý.“
Technologické inovace
„Tyhle rychlé foilery nám dovolují dělat věci, které dřív zvládaly jen trimarany,“ dodal Dalin. Zdá se, že závod s monstry může přinést i nové technologické poznatky.
Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině
Podle materiálů Vendée Globe