Vendée Globe se mění v neuvěřitelnou show rychlostních rekordů, kdy sóloví jachtaři posouvají hranice možného. Vedoucí pětice lodí, mířící k mysu Dobré naděje, si užívá neuvěřitelných podmínek, jaké se málokdy vyskytují. Sébastien Simon z týmu Groupe Dubreuil dnes naprosto zazářil. Během 24 hodin uplul vzdálenost 614,25 námořních mil – a to zcela sám! Překonal nejen svůj včerejší rekord, ale znovu a znovu posunoval laťku výš.
Noc plná adrenalinu
Simon na své lodi, navržené Verdierem a dříve vítězící v The Ocean Race, zažil doslova raketový start. „Loď jede skvěle. Moře má jen metrové vlny, vítr drží stabilních 24 až 26 uzlů,“ popsal své podmínky. „Mám dva refy na hlavní plachtě, FRO je vytažená – celkově bezpečná konfigurace, která ale pořád dává solidní výkon. Ani ve snu by mě nenapadlo, že se dá dosáhnout takové vzdálenosti. A mám pocit, že to ještě nekončí.“
A nekončilo! Ráno už byl Simon na čele peletonu a dál držel tempo, o kterém se může ostatním jen zdát. Lodě jako Macif Santé Prévoyance, Holcim-PRB nebo Charal ho sice stíhaly, ale jen Charal se přiblížil na dohled – s vlastním rekordem 615,33 mil.
„TGV na moři“
Podmínky jsou pro první skupinu elitních lodí doslova snem. Díky stabilní tlakové níži, která je žene od Brazílie až k mysu Dobré naděje, může vedoucí flotila absolvovat celou trasu na jednu jedinou halzu! A to v rychlostech, které dříve dosahovaly pouze posádky na lodích dvojnásobné velikosti. Jack Bouttell, člen vítězného týmu 11th Hour Racing, k tomu poznamenal: „Tohle je neskutečné. Simon s tou lodí dělá věci, které jsme si nedokázali ani představit. Když se loď rozjede přes 22 uzlů, připadá vám, že každou chvíli něco exploduje.“
Výzvy a strategie na obzoru
Před první šestkou se rýsují dvě možnosti: buď přímý průjezd úzkým koridorem větru, nebo jižní cesta kolem antarktické zóny (AEZ). Jérémie Beyou z Charalu dodává, že není radno příliš plánovat dopředu. „Strategii určí vítr. Zatím držíme kurz a díváme se, co bude dál.“
Mezitím závodníci jako Boris Herrmann na Malizia Seaexploreru v 11. místě zažívají trochu jiný příběh. Herrmann ráno zhodnotil situaci: „Jsme na kraji níže, takže podmínky jsou hodně nestabilní. Vítr kolísá mezi 13 a 20 uzly, což nám ztěžuje udržet rychlost. Ale závod je ještě dlouhý a věřím, že v Indickém nebo Tichém oceánu se karta může obrátit.“
Problémy na obzoru?
Švýcarská jachtařka Justine Mettraux dnes utrpěla nepříjemnost – její přední plachta J0 je nenávratně poškozená. Naštěstí se jí podařilo všechno stáhnout na palubu bez dalších škod na konstrukci. Její loď ale bude v dalších dnech bojovat s handicapem.
Závěrem: Síla oceánu a lidské vůle
Vendée Globe opět ukazuje, proč je považován za nejtěžší sólový závod na světě. Rychlostní rekordy padají, moře testuje nervy i dovednosti jachtařů, a přitom je to stále jen začátek. Každý den přináší nové příběhy o lidské vytrvalosti a důvtipu. Jak říká Simon: „Je to raketa, a když ji správně nastavíte, letí! Ale na moři nikdy nevíte, co vás čeká za rohem.“
Tak zůstaňte naladěni, protože tento příběh má napsány teprve první kapitoly!
Zpravodajství VG (nastavte si české titulky)
Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině
Podle materiálů Vendée Globe