Vendée Globe: detaily kolize Borise Herrmanna

Boris Herrmann v cíli Vendée Globe, viz. zdemolovaný člen. Foto: facebook.com/VendeeGlobe

Takže ani Charlie Dalin ani Louis Burton a ani Boris Herrmann. Co vám budu povídat. Při představě, že Vendée vyhraje Němec při své první účasti a vůbec první německé účasti a ještě můj jmenovec… Jsem se prostě neudržel a začal mu fandit, jako bych fandil Severnímu Irsku, kdyby mělo na lopatě Kanadu ve finále OH v hokeji. A samozřejmě, že nevěřím teoriím, že francouzští rybáři vypluli s vypnutými AISkami a složenými odrážeči taranovat opovážlivce, co jim sahal na náboženství … 

Rybáři nebyli Francouzi, ale Španělé. Inkriminovaná loď Hermanos Busto je necelých 30 metrů dlouhá, s tonáží 220 tun. Zatímco video reakce Borise Hermanna a jeho popis situace byl chvíli po incidentu online, identita druhé lodě a bližší informace o ní dlouho nebyly známy,  a všechno se omezilo na postoj “nikomu se naštěstí nic nestalo”. Dnes už ale víme více.

Nejprve první popis incidentu od Herrmanna: “Asi před půl hodinou jsem se srazil s rybářským plavidlem. Velkým rybářským plavidlem. Spal jsem v kokpitu. Probudil jsem se a podíval na obrovskou zeď. Moje plachty na pravoboku byly po jeho boku. Můj gennaker byl zachycen v jeho jeřábech a jiných bočních konstrukcích, můj výložník několikrát narazil do jeho trupu, pak se mi naštěstí podařilo odpoutat a plout dál, ale to byl skutečný šok ….”

Borisova předběžná anlýza: “To, co mě skutečně trápí je, proč se to stalo. Měl jsem zapnuté všechny poplašné systémy. To odpoledne bylo kolem mnoho lodí. Radarové upozornění mě pokaždé dokonale varovalo. Vždy fungoval alarm AIS. OSCAR (kamerový systém detekující objekty na hladině) byl také zapnutý. Měl jsem zapnuté všechno. Vědomě jsem kontroloval, zda alarmy fungují správně. Sledoval jsem ozvěny na radaru. A to fungovalo perfektně u všech lodí, které jsem potkal. Když jsem byl po incidentu opět v podpalubí, neevidoval jsem žádný poplach. Jak to, že radar nic neviděl? Netuším. Rybáři někdy nezapnou AIS…”

Hermanos Busto Foto: G.M. Simon, marinetraffic.com

Aitor Badiola, rybář a majitel situaci popsal následně: “Zaslechli jsme náraz! Viděli jsme, že to byla plachetnice, ale nikoho z posádky jsme neviděli! Volali jsme ho na tísňovém kanále 16 a nikdo se neozval! Plachetnice pokračovala v cestě, jakoby se nic nestalo. Mysleli jsme si, že je to pašerácká loď! Zavolal jsem záchrannou služby ve Španělsku, pak ve Francii, pak jsem se na webové stránce Vendée Globe dozvědělo o srážce a kde se stala. Uvědomil jsem si, že jsme to byli my! Následující den jsem si přečetl nepříjemné prohlášení naznačující, že nemáme AIS! Vše je zaznamenáno, naše AIS fungovalo, vše se dá snadno ověřit.” 

Badiola nakonec uzavírá: “Byli jsme smutní, když jsme zjistili, že mohl vyhrát Vendée Globe, a že prohrál kvůli tomu, že se s námi srazil. Ale když jsem jsem četl ty spekulace o vypnutém AIS … Hej, pluješ rychlostí 20 uzlů [37 km/h], v noci, spíš, narazíš do jiné lodi a řekneš, že je to její chyba?! Bueno ..!”

Posledních 85 nm dokončil Hermann bez čelenu, předních plachet, s provizorním vantem a opatrnou rychlostí 5-7 uzlů. Bez srážky by byl potenciálně první, minimálně v první trojce. Nakonec skončil pátý. Díky započtení času na záchranu Kevina Escoffiera vyhrál Yannick Bestaven před Charliem Dalinem a Louisem Burtonem. Před Herrmanna se dostal ještě Jean Le Cam (navzdory 8. celkovému času, měl za záchranu Escoffiera k dobru 16 hodin 15 minut). 

Provizorní uchycení vantu na výložníku. Foto: Boris Herrmann / Seaexplorer – YC de Monaco

A jak vzal Herrmann výsledek po příjezdu do cíle? “Den, kdy jsem dorazil jsem byl šťastný. Na srážku jsem vůbec nemyslel. Vzpomenu si na to jen když mi to někdo připomene. Před srážkou bylo pro mě možné vše, včetně vítězství. V závěru jsem měl ploché pravidelné vlny, na kterých mohla moje loď dobře plout. Poslední dva dny jsem byl neustále rychlejší než odhady a výpočty z routingu. Charlie Dalin byl oproti odhadům o něco pomalejší… To, že mě Jean Le Cam vytlačil ze čtvrtého místa, není až tak relevantní. Původně byla mým cílem první desítka, první pětka byla tajným snem. Dokázal jsem to. Mám před Jeanem velkou úctu. Ukázal nám, jak se plavit v jižních mořích. Ukázal nám, že plavba nemusí být otázkou hrubé síly. Musíte být inteligentní až vychytralý. Je skvělé, že Jean předvádí, jaký význam mají zkušenosti pro takovou náročnou plavbou. Je skvělé vidět, že soutěžit v jachtingu na vysoké úrovni můžete do vysokého věku. Jean je inspirace.”

Jean Le Cam v cíli Foto: facebook.com/VendeeGlobe

“Skorovítězství” každopádně zaznamenali v Německu, kde Herrmanna sledovali všechny velké denníky a televize. Je navržen na vyznamenání za zásluhy a vlna zájmu snad pomůže samotnému Hermannovi nebo případným dalším německým soutěžícím v sérii IMOCA nebo na příštím Vendée.

Dodatek: Hermann a Badiola se v uplynulých dnech kontaktovali. Herrmann se omluvil za implicitní obvinění, jenž vznikly v emocích a zmatku těsně po incidentu, a oba se domluvili na setkání.