Minulý týden dorazil Denis van Weynberg do cíle Vendée Globe. Bohužel Vendée dokončil již mimo pořadí, protože podle pravidel soutěž skončila v pátek 7.3. v 7 ráno. Každopádně závod zvládl jako první Belgičan v historii. Pokud rádi sledujete závody kolem světa, tak minulý týden odstartoval další. Velký závod malých lodí Mini Globe Race.
Připomeňme si, že Mini Globe Race navazuje na Globe 5.80 Transat, jehož 1. ročníku se úspěšně zúčastnil náš Michal Krysta. Třída Class Globe 5.80 je doma postavitelná loď podle návrhu Janusze Maderského. Myšlenkou Dona McIntyrea, duchovního otce, bylo vytvořit třídu co nejjednodušších a nejlevnějších lodí, na kterých se ještě dá bezpečně závodit kolem světa. Celý koncept má oproti Vendée Globe hned několik výhod.
Pohodlí
Kdo sleduje Vendée, ví. Za 1,5 až 7 milionů eur je IMOCA 60 úžasný stroj, který „letí“ nad mořem průměrně 25 uzlů, strašně hučí, mlátí, vyžaduje měnit těžké plachty, ale stále nemá záchod. V Class 5.80 ten záchod také není, ale nemlátí to tolik, jen houpe, při 5–6 uzlech to nehučí, plachty mají pár kilo a je jich méně, stejně jako je na té lodi vůbec všeho méně. A jídlo je stejné – teplou vodou zalité mrazem sušené cokoliv.

Krásy světa
Za účast ve Vendée Globe utratíte miliony, abyste se dostali kam? Z Francie do Francie. A to ještě ne na Riviéru. Nic proti Francii, ale na MGR 5.80 vás jen v kvalifikaci Globe 5.80 Transat čekají Kanáry a Karibik a v dalších pěti etapách Panama, Fidži, Kapské Město, Recife a Antigua. Aby to bylo ještě krásnější, po cestě jsou povinné zastávky na Tahiti, Kokosových ostrovech a Mauriciu a několik dobrovolných zastávek. Pravidla jsou nastavena tak, aby závodníci museli strávit 7 až 21 dní v jednotlivých zastávkách na opravy a zotavení.

Peníze
Ano, ty jsou vždy až na prvním místě. Podle toho, kdo a jak to počítá, se rozpočet Mini Globe Race pohybuje mezi 65 000€ až 100 000€, což je samozřejmě velký zásah do rodinné pokladničky, plus stavba lodi zabere nějakých 1000+ hodin. Pro srovnání, Bavaria Cruiser 34 začíná v základu na 120 000€.
Aktuální situace
Momentálně se 14 jachtařů a jachtařek nachází v Panamě. První etapu vyhrál Renaud Stitelmann. Na trati zůstává Gary Swindail (odstartoval se zpožděním). Track soutěže můžete najít zde. Závodníky čeká převoz přes Panamskou šíji. Vzhledem k velikosti a váze lodí to bude na nákladních autech. Start další etapy je naplánován na 24. března a bude směřovat k ostrovu, který je zatím tajný.

Pokud vás Class 5.80 zaujala, tak zde je takový kouzelný dokument (dokument, ne návod) o jednom z mnoha dynamických mladých mužů po padesátce, který se do toho pustil. Manželce to prodal jako skvělou příležitost strávit dva týdny v Karibiku. Ona loď nazvala „Krize středního věku.”
Máte rádi jachting? Zkuste NÁMOŘNÍ KLUB!