Vendée Globe – novinky a 3. část tipovací soutěže

Kevin Escoffier opouští Jeana Le Cama Foto: facebook.com/VendeeGlobe/photos

Charlie Dalin stále průběžně vede Vendée Globe a byl i první u mysu Leeuwin. Vedle zajímavostí ze soutěže zde najdete i jména a časy vítězů druhé části naší tipovací soutěže, cílovou “fotku”, gratulace a výzvu typujte do Vánoc (24.12./12:00) kdo bude první u Mysu Horn. Pro nedočkavce odkaz již zde.

Mysu Leeuwin dosáhl Charlie Dalin (115°8′) 13.12. v 11:22 UTC/tj 12:22 našeho času. Zde nejlepší tipující, kterým gratulujeme k výhře výběru knihy z nakladatelství IFP Publishing. Ozveme se mailem.

  • MiNo             Charlie Dalin/Apivia/DE (12/13/2020, 11:00:00 AM)
  • vitj                Charlie Dalin/Apivia/DE (12/13/2020, 10:00:00 AM)
  • francesco       Charlie Dalin/Apivia/DE (12/13/2020, 4:50:00 AM)
“Cílová fotka” druhého kola naší soutěže.

Prognózy Krásy jachtingu – musím se pochlubit, nikdo jiný to za mě neudělá, ale zatím mi vychází tip na favority – Charlieho Dalina (aktuálně první) a Thomase Ruyanta (druhý), jsem zařadil do seznamu favoritů. Také tam byli Sam Daviesová nebo Alexe Thompson, kteří, ehm … bohužel pro různé poruchy odstoupili. Nebo Jérémie Beyou, který musel na opravy a nyní stíhá startovní pole. Ano, ano. Podobné prognózy mělo sto dalších jachtařských webů, takže nejsem žádný prorok. Každopádně kdybyste někdy startovali na nějakou slavnou regatu a nechtěli riskovat polibek smrti (tj. označení za favorita), napište, dohodneme se. 🙂

Sam Davies už bohužel také musela závod ukončit. Foto: facebook.com/VendeeGlobe/photos

Charal- Jérémie Beyou se vrátil do Les Sables a znovu vyplul s propastným rozdílem 9 dní nebo 2670 Nm na v té době vedoucího Alex Thomsona. Od té doby se vlivem povětrnostních podmínek jeho ztráta ještě zvětšila na cca 3500 Nm. Od pátku už ale není poslední a pomalu by se měl propracovat dopředu. Podle vlastních slov se koncentruje hlavně na to, aby dojel do cíle. Šetří loď a snaží se o plynulou plavbu mírně pod její možnosti. Zatím ani vlivem počasí neměl mnoho příležitostí ke smazání ztráty, které by odůvodnili zvýšené riziko poškození lodě.  

Armel Tripon – V Atlantiku se trápil a byl skoro poslední. V jednu chvíli ztrácel 2100 mil na čelo. Musel opravovat přední stěh, chvíli zvažoval, že bude muset do přístavu na opravu, ale nakonec to zvládl sám – jen musel na stěžeň. Následně si ještě musel vystát čtyř hodinovou penalizaci. V posledních dnech se mu ale daří. Dostal se před tlakovou níži a v dobrých podmínkách smazal 300 Nm. 14. místo není žádná sláva, ale stále má čas dohnat čelní skupinu.

Escoffier a kapitán Nivose (F. Barbe). Foto: facebook.com/VendeeGlobe/photos

Kevin Escoffier/Jean Le Cam – Escoffier musel opustit svou loď PRB poté co se zlomila a začal potápět. Jen stručně. Z několika závodníků, kteří mu pluli na pomoc, ho v záchranném ostrůvku našel Jean Le Cam a následně ho vytáhl na palubu. Escoffier s ním na lodi Yes We Cam strávil 6 dní. Pak  skočil do Indického oceánu, aby doplaval do člunu francouzského námořnictva z fregaty Nivôse.Na okraj dodávám, že to je loď třídy Floréal určená pro hlídkové mise kolem francouzských zámořských územích v Indickém oceánu a Karibiku. Lodě třídy nebyly určeny pro bojové operace a v zájmu nižší ceny a provozních nákladů jsou ošizeny o hodně prvků zvyšujících odolnost v boji (např. dieselové motory jsou ve společné strojovně) a jsou postaveny podle standardů komerčních plavidel. Jejich úkolem jsou hlavně hlídkové mise při ochraně výlučných ekonomických zón před nelegálním rybolovem či humanitární mise. Kevin Escoffier fregatu opustil v jejím domovském přístavu na Réunionu a Le Cam je znovu v kontaktu s čelem závodu a honí první trojici.

Statistika – podíval jsem se co o pravděpodobnosti dokončení vypovídá statistika a je to skoro jako hodit si mincí – 53,6%. V průběhu minulých ročníků se ze všech 166 startujících do cíle dostala jen o něco více než polovina – 89 závodníků. V “nejhorším” ročníku 96/97 dokončilo pouze 37% startujících (6 ze 16ti). Naopak v ročníku 2004/2005 to bylo až 65% (13 z 20). Nejčastějším důvodem odstoupení byly problémy s kýlem (13 případů), ztráta stěžně (11 případů), poškození kormidla je s 10 případy na třetí příčce.

Point Nemo –  na skok k latině. Slovo nemo v ní znamená “nikdo”. Kromě kapitána Nema se používá i pro geografický “bod nikoho” což je nejodlehlejší místo v pacifiku, kde je to k nejbližší pevnině 2688 kilometrů. Bod leží na trase závodu (48° 52.5’J 123° 23.6’Z). Závodníci a novináři rádi glosují, že v této oblasti jsou nejbližšími lidmi kosmonauti na ISS. Dodávám, že někde tady leží i zbytky Miru, protože odlehlé místo je i nejbezpečnější místo dopadu vysloužilých kosmických zařízení. Letmý pohled na AIS ukazuje, že závodníci nebudou odkázáni pouze na vzájemnou pomoc, ale že tudy plují i nákladní lodě. Každopádně lze předpokládat, že to nebude místo kde by byl velký prostor k chybám. 

Point Nemo, nebo taky všude daleko! Foto: wikipedia, autor Timwi

Společně k mysu Horn – Od Nového Zélandu k Mysu Horn to v roce 2016 trvalo nejlepšímu Armelu Le Cléac’hovi 14 dní. Aktuální závod je zatím pomalejší a překvapivě vyrovnaný. Jsme někde kolem poloviny. Po 36 dnech závodění je čelní skupina osmi závodníků stále pohromadě se ztrátou od cca od 100 do 300 Nm – nebo do 24 hodin! Vše je otevřené, takže nám všem přeji napínavé závody!

Soutěž: Naše tipovací soutěž bude pokračovat také. Tentokrát bude důležité kdo ze startujících bude první u mysu Horn (67° 15´ západní délky). Tři nejpřesnější typy vyhrávají knihu z vydavatelství IFP Publishing. Soutěž začíná v úterý 15.12 a končí v poledne 24.12. Formulář k tipování zde.