
Na obzoru se rýsuje poslední velká bouře, která čeká na závodníky před jejich příjezdem do Les Sables d’Olonne. Britský kapitán Sam Goodchild na lodi VULNERABLE má slušně našlápnuto na čtvrté místo, ale musí zvládnout nejen nadcházející bouři, ale také udržet odstup od svých nejbližších soupeřů. Mezi nimi je například Jérémie Beyou na Charalu, který mu dýchá na záda už od jižního Atlantiku. Ještě před týdnem, když oba překonávali rovník, dělily je pouhé 3 minuty a 39 sekund. Dnes odpoledne mezi nimi byl rozdíl jen jedné námořní míle.
Goodchild si stojí pevně za svým přístupem „bezpečnost na prvním místě“, který ho zatím dovedl až sem. Jeho strategie, kombinovaná s chytrými taktickými rozhodnutími, například při sestupu po Atlantiku, kde dokonce vedl, nebo u Cab Frio, kdy poskočil na čtvrté místo, se ukázala jako velmi úspěšná.
Teď, přibližně 1500 mil před cílem, Sam říká:
„Bylo těžké se rozhodnout, co dělat, a tak jsem radši ani moc nekoukal, co plánují ostatní. To je část závodu, do které se nechci nechat vtáhnout – radši se soustředím na bezpečnou plavbu, nebudu zbytečně riskovat. Pokud mě doženou, tak mě doženou. Když zůstanu vpředu, bude to skvělé. Jérémieho už teď nevidím, změnil kurz, aby vyměnil plachty. Já to udělal dřív, a tak mě dohnal. Ale zase ztratí. Ještě před hodinou byl za mnou o míli.“
Včera Sam věnoval spoustu času kontrole lodi, aby byla připravena na závěrečný tlak. Odpoledne už čelil sílícímu větru, když se dostal z oblasti slabého proudění.
„Včera jsem měl pořádně nabitý den, takže jsem trochu unavený. Vítr přes noc zesílil z pěti na 25 uzlů, takže jsem se musel přizpůsobit – vyměnit plachty, přemístit výbavu, vše nachystat na bouři. Bylo to intenzivních 24 hodin. Předpověď ukazuje vítr 45 uzlů, možná přes 50, takže to bude divoké. Navíc vlny kolem sedmi metrů. Mohu se vydat na jih, kde by byly podmínky o něco mírnější, ale skončil bych na stoupačku proti větru 30–35 uzlů, což taky není ideální. Je to jako vybírat mezi menším a větším zlem. Takže zůstanu na současné trase, jen budu opatrný. Už jsem čelil větru kolem 50 uzlů v Pacifiku, měl jsem tehdy třikrát zarefováno a bouřkovou kosatku. Vím, co čekat.“
Strategické možnosti jsou omezené
Podobné dilema má i Nico Lunven na lodi HOLCIM PRB, který pluje dvě pozice za Goodchildem:
„Situace je velmi komplikovaná, protože únikových cest moc není. Vítr 40–45 uzlů znamená krátké, ostré vlny o výšce 7–8 metrů. Pokud se vydám na východ k Madeiře, budu na stoupačku v 35–40 uzlech. A když zpomalím, dožene mě další tlaková níže v Biskajském zálivu. Je to situace bez jasného řešení. Prioritou je bezpečnost, upravit plachty, najít trasu a případně i zpomalit.“
Tlak na Ferrého
Benjamin Ferré na lodi Monnoyeur – Duo for a Job se i přes technické potíže nevzdává. Včera vyřešil problém s šeklem na výtahu hlavní plachty a teď pluje bok po boku s Tanguy Le Turquaisem (Lazaire) v boji o prvenství mezi loděmi s pevnými kýly.
„V posledních hodinách jsem stáhl svůj 15mílový odstup na Tanguye, což je skvělá zpráva. Teď jsme tak blízko, že na sebe můžeme křičet! Ale mám už jen jeden rezervní šekl a každý podezřelý zvuk mě stresuje,“ přiznává Ferré. Přesto nevzdává snahu o co nejlepší umístění.
„Čím blíž jsme cíli, tím víc na něj myslíme. Doufáme, že budeme soupeřit až do konce, jako Charlie Dalin a Yoann Richomme. Pořád nám chybí Jean Le Cam v tomto boji, ale koňské šířky mohou vším ještě pořádně zamíchat.“

Oficiální stánky Vendée Globe 2024 v angličtině
Podle materiálů Vendée Globe