Vrchol sezóny Classe Mini 6.50 – odstartoval Mini Transat 2025

Foto: La Boulangère Mini Transat 2025, Vincent Olivaud

Tento podzim je jachtařsky velmi nabitý. Nedávno odstartovala třída Class40 na etapový závod kolem světa, skončil Ocean Race Europe (IMOCA), čeká nás Rolex Middle Sea Race a začal také Mini Transat – soutěž, které se v minulosti úspěšně zúčastnilo několik českých jachtařů: David Křížek (3. místo 2007), Pavel Roubal a Milan Koláček (14. místo 2011, plus mnoho dalších úspěchů v závodech této třídy). Jak obvykle se závodí na lodích Classe Mini 6.50 a tradičně dominuje Francie.

Co je Classe Mini

Classe Mini, nebo také Mini 6.50, je vstupní bránou do oceánského sólového jachtingu. Lodě dlouhé 6,50 metru jsou navrženy pro sólovou nebo dvoučlennou posádku. Jsou poměrně široké a v posledních letech se prosazuje tzv. „scow bow“ – široká příď, která umožňuje lepší skluz po vlnách, zejména na zadobočních kurzech během transatlantických etap. Soutěž má dvě kategorie: sériové a prototypové lodě. Sériové mají pevný kýl, levnější materiály a staví se podle jednotných návrhů (známá je například firma Pogo Structures). Prototypy mohou používat karbon případně dražší či exotičtější materiály, mají naklápěcí kýl, více volnosti v rozměrech kýlu a stěžně a dnes již i foily. Sériové lodě dokážou vyvinout rychlost kolem 20 uzlů, prototypy až 30.

Závody

Každý rok zahrnuje kalendář Classe Mini 6.50 zhruba 18 oficiálních regat, které slouží jako příprava i kvalifikace pro hlavní transatlantický závod. Tyto regaty se konají převážně kolem Francie a prověřují schopnosti sólových skipperů zvládnout loď na krátkých, středních i dlouhých tratích, aby se mohli kvalifikovat na Mini Transat – vrchol sezóny. Kromě toho existuje i několik nekvalifikačních regat. Třída je obecně velmi populární – organizace eviduje 2 842 jachtařů a 1 140 lodí, které v posledních letech odstartovaly alespoň v jednom závodě. Ve Francii funguje několik tréninkových center, kde se závodníci připravují v profesionálních podmínkách v snaze posunout se dál do tříd Figaro, Classe 40, Imoca, Ultime.

Favorit Marie Benoît na lodi 1067 kategorie prototypů- NICOMATIC – PETIT BATEAU, Foto: La Boulangère Mini Transat 2025, Vincent Olivaud

Mini Transat 2025

90 startujících Mini Transatu 2025 odstartovalo 21. září z francouzského Les Sables-d’Olonne. Závod má dvě etapy: nejprve zhruba 1 350 mil do Santa Cruz de La Palma na Kanárských ostrovech a poté přibližně 2 700 mil napříč Atlantikem do cílového Saint-François v Guadeloupe. Celkem jde o asi 4 050 mil (7 500 km) sólo plavby bez asistence. První část závodu je náročná kvůli přeplavbě Biskajského zálivu a pobřežním podmínkám u Pyrenejského poloostrova, druhá pak spoléhá na pasátové větry a správnou volbu trasy přes oceán.

Favorité

Okruhu letos dominovali Francouzi – Benoît Marie v kategorii prototypů a Paul Cousin v kategorii sériových lodí. Marie, který se jachtingu věnuje také jako designér a konstruktér, vyhrál v tomto ročníku všechny závody, v nichž startoval. Cousin byl ve čtyřech závodech jednou druhý, jinak své kategorii rovněž dominuje. Aktuálně zhruba v polovině druhé etapy je Marie první s náskokem 30 mil, Cousin ztrácí na vedoucího Anauri Guerina 14 mil. Závod je možné sledovat online na oficiálním trackeru.

Aktualizace: Bouře Gabrielle

O víkendu 27./28. září zasáhla trasu závodu tropická bouře Gabrielle. Organizátoři závod přerušili a během necelých 48 hodin se celá flotila La Boulangère Mini Transat dokázala uchýlit do bezpečí před bouří, která se blížila k portugalskému pobřeží. Devadesát sólových jachtařů našlo útočiště v různých portugalských a španělských přístavech, přičemž pouze tři lodě zůstaly na moři, ale mimo ohrožení. Japonce Hajime Kokumaiho musel po zaplavení lodi zachránit nákladní člun, který ho vysadí v Dakaru nebo Abidžanu. Nyní závodníci čekají na odeznění bouře a připravují se na pokračování plavby v příštím týdnu.


Máte rádi jachting? Zkuste Námořní klub