Vůdce (malého) plavidla a jeho povinnosti

Půjčená plachetnice pod Zvíkovským hradem s vůdkyní Tetris.

Zde si musíme nejdříve ujasnit, jak se pojmenovávají různé ,,funkce” na plavidlech. Častá chyba je, že si po získání průkazu VMP budete říkat ,,kapitán”. Není to tak, i když je to zažité a není takový problém to v běžné řeči používat (přece jenom označení ,,vůdce” má v našem kraji lehce nepříjemný nádech, že). My jsme opravdu ,,vůdci malého plavidla”, což je člověk, který vede pouze rekreační plavidla do 20 m délky. ,,Kapitán” je člověk, jehož profesí je velet dopravním nebo obchodním lodím nad 20 m délky na vnitřních vodách Evropy, má vzdělání v oblasti lodní dopravy a průmyslu a náležitou praxi. Jen pro představu, než se dostanete na pozici kapitána, musíte projít přes funkci plavčíka,
lodníka, lodního strojníka a kormidelníka. Na každé z těchto úrovní musíte strávit nějakou dobu a doložit praxi, abyste se mohli posunout dál. Více najdete ve vyhlášce č. 42/2015 Sb.

Když jste vůdce plavidla (nebo skipper na moři nebo podobná úroveň), platí základní a nejdůležitější pravidlo: JSTE ZODPOVĚDNÝ ZA VEŠKERÝ MAJETEK I ŽIVOTY na palubě! Píšu to ve verzálkách schválně, protože to podle mě je nejobtížnější část kapitánování a vedení lodí. Vůdce plavidla odpovídá za COKOLIV, co se na plavidle stane, i kdyby to přímo nebyla jeho chyba, a za KOHOKOLIV, kdo na palubě je. Je to velký rozdíl oproti autu například. Představte si, že si půjčíte auto z půjčovny (tudíž odpovídáte za majetek, jasně) a vezete vzadu člověka, který se blbě opře a zlomí si zápěstí, bez bouračky. Normálně to je jeho blbost a na vás jako řidiče se nikdo ani nepodívá. Ale na lodi, když si někdo zlomí ruku, se první bude vyšetřovat právě kapitán! Je vaše zodpovědnost, že jste dovolili, aby vznikla situace, ve které si váš člen posádky zlomil ruku. Pravděpodobně vás samozřejmě nikdo za zlomenou ruku žalovat nebude (no i když… záleží na tom, kdo si ruku zlomil), ale doufám, že jsem to vysvětlila jasně. Při průšvihu, zvlášť na moři, vás prostě nejdříve jako kapitána zadrží policie a pak teprve se bude vyšetřovat a řešit, co se stalo. Toto je obrovská zodpovědnost a vy jako budoucí vůdci malého plavidla si musíte být jistí, že tuto zodpovědnost zvládnete unést. Znám lidi, kteří o sobě vědí, že kapitánem být nechtějí a nechtějí tu odpovědnost nést, jsou výbornými členy posádky, prvními důstojníky a každý kapitán by si takového člověka k ruce na palubě přál. Není vůbec žádná ostuda tohle přiznat a nebýt kapitánem.

Z této odpovědnosti vyplývá, že vás na palubě musí každý poslouchat, ať už aktivní člen posádky nebo pouhý pasažér. Myslet si může, co chce, říct, že s vámi nesouhlasí, také, ale musí udělat to, co řeknete, protože ta situace je vaše zodpovědnost, ne jeho. (Samozřejmě v rámci požadavků plavby a její bezpečnosti; pokud si budete posílat plavčíka pro kafe, může se na vás s klidem vykašlat – pokud ovšem to kafe nebude esenciální přísadou nutnou k plavbě.) Jako vůdci plavidla musíte být za plavby vždy na palubě. Pokud je plavidlo zakotvené, můžete samozřejmě odejít. Pokud byste se ocitli v sestavě plavidel a veleli byste jí, musí vás poslouchat i vůdci těch ostatních lodí, které jsou k vám přivázané (a opačně samozřejmě – pokud nejste vy vůdce sestavy, musíte poslouchat vy). Absolutní poslušnost v posádce je pravidlo, na které my v naší kultuře nejsme zvyklí a občas se stane, že s tím někteří trochu bojují. Pokud máte v posádce zrovna člověka, který má tendenci vám odporovat, dělat věci po svém, jinak než říkáte, či je dělat v jinou dobu, promluvte si s ním v klidu o tom, že je nutné, aby to dělal podle vás. Že si pak v klidu rádi poslechnete jeho názor a můžete si i danou situaci rozebrat, říct, jaký postup je výhodný a proč, a poslechnout si jeho návrhy. Ale že v tu danou chvíli (zaplouvání, kotvení, vyvazování, tahání plachet…) je nutné, aby vás poslouchal. Ještě zajímavější to začne být, pokud je na lodi pár a jeden z páru je kapitánem. To se pak vidí, kdo má problémy s autoritou.

K tomu se ale váže zase vaše odpovědnost vůči posádce být kvalitním kapitánem. Poslušnost posádky musíte vyžadovat pouze ve chvílích, kdy je to nutné, a této pravomoci nezneužívat. Citlivě reagovat na potřeby a požadavky své posádky, snažit se o její spokojenost a starat se o to, aby plavba byla příjemná pro všechny. Protože zvlášť na plachetnici posádku a její pomoc potřebujete a spokojená posádka je poslušná posádka. Ze své zkušenosti myslím, že schopnost správně jednat s lidmi na palubě je téměř polovina všech nutných znalostí dobrého kapitána. Znám kapitány, kteří jsou skvělí v práci s lodí a manévrech, ale komunikaci s posádkou nezvládají nebo zvládají nedostatečně a plavby s nimi nejsou takové, jaké by mohly být.

Pokud jste vůdce lodi, neznamená to ale, že musíte nutně všechny úkony dělat vy osobně. Vůbec ne, naopak právě k tomu máte posádku. Ideální stav, do kterého se chce každý kapitán dostat, je stát na palubě s hrnkem čaje v ruce a dívat se, jak posádka správně plní zadané úkoly.

První, co budete chtít posádce předat, je kormidlování. Na motoráku většinou stačí ukázat posádce, jak je citlivý plyn a jak rychle loď reaguje, na plachetnici, plující na plachty, to bude chtít vašeho dozoru o něco více. Pokud máte nezkušeného kormidelníka, nebo neznáte jeho schopnosti, stůjte chvíli někde za ním v dosahu kormidla, protože jak bylo řečeno výše, každá vzniklá situace je problémem kapitána. Rozhodně je nutné, aby kormidelník měl vždy plný rozhled všude okolo sebe, takže když například nevidí za vytaženou plachtu, pošle jiného člena posádky, aby seděl na boku lodi, tento prostor kontroloval a hlásil, když tam něco uvidí. Stejně tak při zaplouvání, kormidelník většinou přes příď lodi nevidí kraj mola už třeba 10 m od něj, takže na přídi stojí člověk a hlásí mu vzdálenost. Prostě členové posádky jsou vaše oči, uši i ruce.

Vaší povinností jako vůdce plavidla je také zajistit bezpečnost lodi, takže náklad musí být správně rozdělen a uložen tak, aby neohrožoval posádku nebo stabilitu lodi, přes okraje lodi nesmí přesahovat nic, co by mohlo poškodit okolní lodě nebo jiná zařízení. Z lodě také nesmí nic vytékat ani unikat, co by mohlo ohrozit bezpečnost plavby nebo vodního toku. Pokud vám z lodi něco vypadne, co by mohlo způsobit problémy okolním plavidlům nebo vytvořit překážku, je vaší povinností zajistit, aby to bylo odstraněno. Nemusí to být jenom taška s jídlem, samozřejmě, ale nebezpečná jsou třeba různá volně plovoucí lana, provázky, vlasce, igelitové pytle, cokoliv, co se dá namotat na lodní šroub nebo ucpat díru nasávání vodního chlazení motoru. Může se vám také stát nehoda a zlomit se vám stěžeň, budete muset nechat ráhno plavat ve vodě. Pokud se vám takto vytvořená překážka nepodaří odstranit, je nutné místo viditelně označit (například fendrem, což je plovoucí „odrazník“, podlouhlý balon sloužící k ochraně trupu při manévrech) a hned zavolat na plavební úřad a správci vodní cesty. Stejně tak i v případě, že vy najdete cizí předmět, který by mohl být nebezpečný, nebo najdete poškozené značení, tabule, bójky a podobně. Je nutné zavolat na plavební úřad a správci vodní cesty, a pokud můžete, místo nebezpečí zase označit. Všichni vůdci plavidel se musí řídit instrukcemi a pokyny od zaměstnanců plavební správy v zájmu zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.

Ukážka z knihy: Vůdce malého plavidla, Kompletní učebnice, část M, povinná ke zkoušce, Tereza Langhammerová

Pro členy Námořního klubu sleva 50%. Nejste členem? Další informace zde.