VW Brouk jachtingu, severská ikona – Folkboat

Foto: Jukka from Helsinki, wikimedia, Creative Commons Attribution 2.0 Generic license

Když se v angličtině řekne, že se něco organizuje, staví či řídí „by commission“ – tedy výborem nebo komisí – bývá to často kritika zdlouhavého, nerozhodného řízení. Aby se uspokojily všechny zájmy, vytvoří se komise, dlouho se jedná a zvažuje, a výsledek nakonec neuspokojí nikoho. Občas se ale stane, že z takového procesu vzejde něco nadčasového – a to je i případ Folkboatu, malé severské kajutové plachetnice, která si získala oblibu po celém světě.

Historie

V roce 1941, během druhé světové války, vznikla v rámci Scandinavian Yacht Racing Union (SYRU) komise s cílem uspořádat soutěž na návrh nové, cenově dostupné kýlové plachetnice vhodné pro drsné podmínky skandinávského pobřeží. Loď měla mít délku kolem 6 metrů a výtlak 1,5–2 tuny. Do soutěže bylo přihlášeno 58 návrhů, ale žádný nebyl vyhlášen jednoznačným vítězem. Komise se nedokázala rozhodnout, vybrala však šest návrhů, u nichž ocenila některé konstrukční prvky. Člen SYRU, mladý konstruktér Tord Sundén, dostal za úkol zkombinovat to nejlepší z vybraných návrhů a vytvořit finální plán. Tak vznikl Folkboat.

První loď byla spuštěna na vodu 23. dubna 1942. Folkboat si rychle našel širokou komunitu a celkově vzniklo více než 4 000 kusů. Od 70. let se vedle původní dřevěné verze začaly stavět i modely z laminátu. Elegantní linie lodi inspirovaly i další konstrukce, například Contessu 26 nebo švédský IF-boat. Autor návrhu, Tord Sundén, však z úspěchu svého díla finančně neprofitoval – komise si přisvojila autorská práva a jeho rozhodující podíl neuznaly ani dlouholeté soudní spory.

Foto: Ralf Roletschek, www.fahrradmonteur.de, Free Art License 1.3, wikimedia

Konstrukce a technické parametry

Nordic Folkboat byla původně stavěna ze dřeva tradiční metodou klinker (překládaná prkna) a později i z laminátu. Jako víkendová jachta pohodlně ubytuje 2–4 osoby, které nejsou náročné na prostor ani stojnou výšku. Výtlak činí přibližně 1 930 kg, z toho asi 1 000 kg tvoří železný balast v kýlu. Délka trupu je 7,68 m (25 stop) a šířka 2,20 m.

Provozní zkušenosti a reputace

Nordic Folkboat je dodnes aktivní závodní třídou sdruženou v Nordic Folkboat International Association, s flotilami ve Švédsku, Dánsku, Německu, USA a dalších zemích. Loď mimořádně ovlivnila jachtařskou kulturu v Severní Evropě a získala reputaci spolehlivého a bezpečného plavidla s vynikajícími námořními vlastnostmi. Podle časopisu Classic Boat jde o „nejpopulárnější, nejúspěšnější a nejvlivnější jach­tu svého druhu“. Folkboat poslouží jako víkendové rodinné plavidlo, regatová závodní loď i jachta pro mořské plavby – pro ty odolnější. Navzdory svému věku je Folkboat stále v nabídce několika loděnice v Německu a stále má své věrné příznivce.

Další informace o lodi, kde se dá koupit, kolik dnes stojí a na co si dát pozor najdete v rozšířeném článku v Námořním klubu.