Plaveb na severu Evropa není, ve srovnání se Středomořím, zas tak moc. Popise jedné letošní plavby nám poslal Vojtěch Stavný. Tak hezké čtení.
Redakce
27.8.-3.9.2022
Proč Balt a Švédsko
Vždy když se vydáváme na Balt, čelíme otázkám typu Proč?… S argumenty je tam zima, divné moře, kde není kde kotvit, a vůbec v teple je to lepší…, se už ani nesnažíme polemizovat. Ten kdo má rád jachting, přírodu, sauny a drsnější moře (teplota cca 18- 20°C J), se zamiluje napoprvé. Více než 30 000 ostrovů okolo Stockholmu, čisté moře, skvělé jídlo a dvě nejlepší muzea o plnoplachetnících (high tall ships) co jsem kdy viděl, to vše na jednom místě – Stockholm Archipelagos a Ålandy.
Výběr trasy, lodě a podklady pro plavbu
Výběr trasy vycházel ze zkušeností členů posádky. Někteří šťastnější oblast již navštívili a určující tedy bylo jejich doporučení – návštěva Vasa musea ve Stockholmu a musea Pommernu v Mariehamnenu.
Počet členů posádky se ustálil na šesti, a tak jsme si vybrali pomocí vyhledávače lodí – charteru SeaWolf, Bavarii 38 Cruiser White Lady od Sailmarine. Měla rozumně velký ponor a dostatek místa pro posádku. Vybraná loď měla jak genu, tak hlavní plachtu rolovací. Hlavní plachta měla svislé spíry a dala se dobře trimovat. Mile nás překvapilo, jak při plavbě hlavní plachta dobře držela svůj tvar.
Pro navigační přípravu jsme používali Navionics a pro výběr kotvišť doplňkově Navily.
Pro předpověď počasí se osvědčilo Windy.com verze Premium s hodinovou předpovědí.
Mapa celé trasy ze serveru MAPY.CZ
Pronájem, doprava, jídlo, a další náklady
Týdenní pronájem lodě vyšel na cca 1500 Euro. Cena zpáteční letenky s Eurowings na cca 5000 Kč. Cena taxíku z letiště do maríny přišla cca na 2000 SVK.
Běžná jídla se pohybují okolo 100 SVK, ale není problém zaplatit za večeři s dvěma pivy 560 – 1400 SVK. Pivo v hotelu 90 SVK.
Základ našeho stravovaní byla jídla od Express Menu, která s drobným dochucení dělala radost všem.
Za 45 litrů dieslu a dvoukilovou láhev propanbutanu jsme zaplatili 1600 SVK. 1 SVK = 2,3 Kč.
Víno s malým obsahem alkoholu (do 5%) lze koupit společně s pivem v samoobsluze. Standardní víno už jen ve státním obchodu s alkoholem.
Pobyt v ÅSS Marině v Mariehamnemu vyšel na 32 Euro (elektřina, voda a sauna v ceně).
VASA
Před vyplutím jsme navštívili muzem Vasy https://www.vasamuseet.se/en.
Celá expozice je věnována královské válečné lodi, která se potopila na své první plavbě v roce 1628 po uplutí necelé jedné míle a to přímo před zraky krále Gustava Adolfa. V roce 1961 byla z hloubky 30 metrů vyzdvižena. Bylo rozhodnuto o jejím vystavení a po náročné konzervaci byla umístěna do nově vzniklého muzea, které pro ni bylo vytvořeno a kde je celá k vidění. Podle informací muzea je loď z 98% původní. Pouze barvy odnesl čas a baltická voda.
27.9.2022-Specifika převzetí/přebrání
Velmi často jsem slýchával popisy zkušeností s přebíráním a předáváním lodi v Chorvatsku. Realita s loďmi v Německu a ve Švédsku má také něco do sebe. Rozhodně nelze očekávat, že lodě budou ve skvělém technickém stavu. V našem případě byla poškozená jedna hlavní vinšna, byl vyteklý olej pod motorem, který po celou dobu plavby unikal, šrouby, které připevňují motor k loži, nebyly utažené a jeden jsem dokonce vyndal rukou, protože nebyl ani v závitu… Během plavby jsme objevili vodu v motorové bildgi, ale naštěstí to jen unikala voda z prasklé plastové trubky u boileru, kterou jsme dokázali opravit.
Jednání base managera bylo velmi zábavné, když jsme mu ukázali šroub, opáčil tím, že máme v lodi klíč a ať si to utáhneme. Této milé reakci předcházelo jednání o doplňkových povinných platbách, o kterých nějak chyběla informace ….
Loď jsme měli vrátit, jako obvykle, v pátek do 17.00. Náš přebírající ale neměl čas, letmo pohlédl na loď s tím, že vše udělá ráno (byl sám sobě potápěčem). Prý přijede v 8.30. V 8.55 jsme mu volali, reakce žádná. Dorazil po deváté, když už na nás čekalo taxi. Při příjezdu do mariny nám napsal, sedíc ve svém autě, sms, že už můžeme vyrazit… Abych nebyl nespravedlivý, do druhého dne uvolnil kauci.
Loď byla výborně vybavena nářadím, včetně lepidel, pásek apod. … Prostě luxus pro kutily.
28.9.2022 Morningside – Zátoka ostrov Yxlan
První den jsme, z valné části, provozovali motorsailing. Hustota provozu v kombinaci se silným protivětrem nám nedávala jinou šanci. Tedy chtěli-li jsme dojet na Ålandy.
Průjezdy „kaňony“, podjetí mostu a blízkost projíždějících trajektů vyžadovala plnou pozornost kormidelníka. Vzduch byl čistý, jako jsem to zažil na Islandu, včetně jevu, kdy máte pocit, že vzdálenější předměty jsou blíže, než jaká je skutečnost. Na ostrůvcích byly všude malé barevné domečky, ale nikdo nikde…. Jeden člen posádky to trefně komentoval, že tak to asi vypadá po výbuchu neutronové pumy.
Zátoka na ostrově Yxlan nabízela skvělé krytí proti převládajícímu severovýchodnímu větru a umožňovala nám v klidu si uvařit oběd. Koupání a lenošení nám protáhlo pobyt. Noc jsme strávili na kotvě a bahnité dno dobře drželo. Ujeli jsme cca 20NM
29.9.2022 Zátoka ostrov Yxlan – Zátoka ostrov Tjockö
Převládající severovýchodní vítr zesílil a naše strategie byla podobná včerejšímu dni s tím, že šířka kanálu nám už umožňovala úspěšně křižovat a tak motorsailing poněkud ustoupil.
Večeři jsme si uvařili v zátoce na ostrově Tjockö. Koupání v brakické vodě nám poskytlo pocit, že jsme vlastně někde na jezeře. Kulaté kameny a malé, oblé skalky nás v tom utvrzovaly. Noční nebe bylo plné neskutečně blízkých hvězd a Mléčná dráha se souhvězdím Labutě mu dominovaly.
Dno zátoky bylo opět bahnité a s kotvou nebyly žádné problémy. Ujeli jsme cca 30NM
30.9.2022 Zátoka ostrov Tjockö – Alandy Ass Marina Marienhalm
Brzy ráno, po silné snídani, jsme vyrazili vstříc vlnícímu se Baltu. Vlny u pobřeží archipelagu byly vysoké a krátké. 10 NM nás trápily natolik, že někteří nedobrovolně odevzdali snídani Baltu.
Křižovali jsme s druhým refem proti severovýchodnímu větru 24 kt (nárazy 32kt) až po vstup do kanálu směřujícímu do Mariehamnu.
Jízda okolo majestátního Pommernu nás přivedla do Ass Mariny. Byla tak prázdná, že jsme si nemohli vybrat, kde budeme stát. Nakonec jsme se vyvázali podél mola, jako posádka německé lodě, která přijela před námi. V maríně byly místo můringů bóje, na které se vyvazuje pomocí kovové „sponky“ a lana. Stání je možné přídí, či zádí k molu. Prakticky všechny lodě jsou vybaveny schůdky na prodlouženém čelenu.
Kancelář mariny byla zavřená s telefonem na dveřích. Manager mi poslal smskou kód k toaletám sauně a odpadům. Ráno mu prý vše zaplatím. Připojili jsme se na elektrickou síť, doplnil vodu a vyrazili na průzkum přístavního města. Šířka ostrova v místě je pouhých 1,2 km. Je tedy snadné vše obejít. Obchody zavírají v 18 hod…
Je nutné počítat s tím, že ostrovy patří k Finsku, jsou tedy v jiném časovém pásmu a platí se Eury. Žádnou romantiku ala Středozemí ale nečekejte. Obchodní centra jsou dobře zásobená a v restauracích najdete opravdu dobré jídlo a místní pivo z pivovaru Stallhagen. Jedno z nich -pale ale, se překvapivě jmenuje Pommern.
Upluli jsme více než 45 NM.
1.9.2022 Åland Maritime Museum Pommern
V devět ráno jsem se při cestě z pekařství setkal s harbourmasterem. Zaplatil jsem celých 32 Euro s tím, že do druhého dne odplujeme. Kód k sauně na večer dobrovolně vydal.
V deset jsme navštívili Museum Pommern. Popsat obsah muzea by vydal na samostatný článek a tak tedy jen krátce. Je věnováno jednomu z posledních nákladních barků obeplouvajícího svět. Dopravoval ponejvíce pšenici. Byl postaven v roce 1903 ve Skotsku. V roce 1953 byl rodinnou Erikssonů věnován městu Mariehamn.
Muzeum je nejen plné historických předmětů, které dokumentují život námořníků na palubě, ale i interaktivních exponátů. Můžete si prakticky vyzkoušet kasání plachet, projít se po kapitánském můstku, prohlédnout si příďové figury, poslechnout si rozhovory s posledními pamětníky plaveb okolo světa.
Na cestu se z Baltického moře do Austrálie vydával severní cestou okolo Skotska a Irska, protože kanál La Manche byl „úzký a plný páry“. Když křižoval proti větru, obraty prováděl jednou za 24 hodin. Po návštěvě muzea, lze navštívit samotný Pommern. Stojí to za to.
Večer jdeme opět do sauny, kdy naše dámy mile překvapí dorostence z jachetního oddílu…. Ač toalety jsou společné, sauna je striktně oddělena podle pohlaví.
2.9.2022 Alandy Marienhalm – zátoka ostrov Lidö , Nykvarns Marina
V půl čtvrté ráno vyrážíme na noční plavbu. Kanál je vytyčen osvětlenými bójemi, které se snadno zamění se světly na okolních ostrovech, a je nutné navigaci věnovat zvýšenou pozornost. Je jasno, po projetí kanálu si užíváme noční oblohu plnou hvězd. Bavarie na svižný zadoboční vítr 22 kt pluje bez výrazných problémů 9 KN. Na dvě halzy doplujeme do zátoky u ostrova Lidö. Poobědváme a po koupeli využíváme zadního větru 16 kt a pokračujeme už jen na genu kanálem. Cílem je Nykvarns Marina.
V maríně jsou peery, které mají rozdílné šířky. Liší se sice málo, ale do první se prostě nevejdeme. Druhý pokus je už úspěšný. Jdu hledat kancelář, ale neutronová bomba i zde vykonala své. Nikde nikdo.
Voda je tak průzračná, že opět neodoláme a jdeme plavat.
Upluli jsme více než 50 NM.
3.9.2022 Nykvarns Marina – Morningside Marina
Po silné snídani brzy vyrážíme na závěrečnou část plavby do Morningside Mariny. Kanál se zužuje a my převážně motorujeme. Chceme se ještě podívat do centra Stokholmu, před královský palác, kde se startovala regata Volvo Ocean Race. Podívat se na místo kde se potopila Vasa.
Vše stihneme, včetně nákupu paliva a nové láhve plynu u benzínové pumpy v „kaňonu“. Připlutí i odplutí je zpestřeno silnou přeháňkou. Dáváme si kávu a zmrzlinu a usměvavá dámská obsluha nás upozorňuje na neviditelný kámen pod hladinou a zajistí nám bezpečné odplutí. Na mapách o něm nebylo zmínky.
Upluli jsme cca 27 NM.
4.9.2022 Předání a návštěva Skansenu
Loď předáváme neviditelnému technikovi a vyrážíme do Stockholmu, kde chceme navštívit Skansen. Je to krásné místo s menší zoologickou zahradou, plné původních staveb a malých „funkčních“ továren. Odtud pochází pojmenování všech podobných míst –skanzenů.
5.9. 2022
V 5:30 jdeme do hotelové sauny a po skvělé snídani spokojeni odjíždíme na letiště.
NEPTUNE, děkujeme za skvělou zkušenost